Britská automobilka před několika měsíci omladila stylový Range Rover Evoque a nedávno představila i jeho provokativní variantu Cabriolet. Změny se dotkly nejen exteriéru, ale evoque také dostal nový celohliníkový vznětový čtyřválec. Právě tímto motorem byl vybaven námi testovaný exemplář v pětidvéřovém provedení.
Není žádným tajemstvím, že Range Rover Evoque představuje v současnosti nejúspěšnější model automobilky. Charakteristickým atributem testovaného modelu je velice slušivý kabát, který vybočuje z konzervativních zvyklostí automobilky posledních let. Na druhou stranu, design auta nepůsobí nikterak agresivně, přestože budil pozornost prakticky všude, kde jsme se s ním ukázali.
Evoque spadá do kategorie dnes tolik populárních lehkých SUV, využívaných spíše ve městě, než skutečném terénu. Nicméně Evoque je přesně ten typ automobilu, který se příčí konzumní uniformitě vozů z velkých koncernů a díky svému osobitému designu si prošlapává cestu do garáží těch nejnáročnějších zákazníků.
V rámci faceliftu automobilka osadila omlazený Range Rover Evoque plnohodnotnými adaptivními světlomety LED. Model se tak stává vůbec prvním autem Jaguar/Land Rover, který se chlubí touto moderní technologií. Světlomety využívající LED diod jsou součástí nejvyšší výbavy Autobiography a kromě perfektní účinnosti nabízí také osvícení zatáček v závislosti na natočení volantu.
Evoque je v nabídce ve třech karosářských provedeních – klasický pětidvéřový vůz, vzhledově čistší kupé a nově také extravagantní kabriolet. My jsme testovali praktický pětidveřový model. Facelift přinesl nový čelní nárazník s většími vzduchovými otvory a také přepracovanou čelní masku (dvě varianty). Vzadu byl pozměněn střešní spoiler s integrovaným brzdovým světlem a také grafika zadních LED svítilen. Elegantní vzhled zvýrazňuje šestice nových designů litých kol.
Interiér již standardně zaujme kvalitními materiály, kterým v případě námi testovaného vozu dominovala především kůže. Omlazení přineslo nová sedadla, jejichž tvar je bezchybný a nabízí velice komfortní cestování. I po několikahodinové jízdě jsme z vozu vysedali odpočatí bez známky jakékoliv bolesti zad. Bravo!
Přístrojová deska byla rovněž přepracována – mezi tachometrem a otáčkoměre se totiž nachází nový barvený displej s lepší grafikou a schopností zobrazovat více parametrů. Vylepšeny byly i některé plasty na samotné přístrojové desce. Střední části dominuje hlavní, osmipalcový displej s dotykovým ovládáním. Právě ovladatelnost vyžaduje chvíli zvyku (a také přesnosti), ale celkově jsme s ním byli spokojeni.
Drobné výtky směřujeme k výhledu z vozu, který je díky nízké střeše a malým oknům poněkud omezený. Svoji troškou do mlýna přispívají i velká zpětná zrcátka, která jsou sice při pohledu zvenčí působivé, ale při výhledu z vozu překáží. Zatímco na předních „křeslech“ jsme si hověli jak páni, cestující vzadu se musí přeci jen uskrovnit, což je pochopitelně daň za sportovní střih vozu.
Na startování pomocí kulatého spínače Start Button (po pravé straně řidiče, vedle kapličky sdružených přístrojů) si člověk rychle zvykne, stejně jako na ovládání legendárního a patentovaného systému Terrain Response®, který umožňuje volit mezi několika jízdními podmínkami (bláto, sníh, písek).
Režimy jsou voleny prostřednictvím dvou tlačítek na středovém tunelu a při přepínání se rozsvítí příslušný grafický obrázek vybrané alternativy. Přepínáním se mění nejen činnost motoru a převodovky, ale také brzdné soustavy a elektronických palubních systémů jako je elektronický asistent pro rozjezd do kopců (HSA – Hill Start Assist) nebo asistent pro sjíždění strmých svahů (HDC – Hill Descent Control). Samozřejmostí je v dnešní době systém Start-Stop a také elektronická parkovací brzda.
Evoque stále ctí pouze čtyřválcové motory, což však neznamená, že by v současném světě downsizingu jakkoliv zaostával za konkurencí. Novinkou v nabídce je celohliníkový vznětový čtyřválec TD4 (eD4) e-Capability, který nahradil předchozí výkonově srovnatelný agregát. Nejvyšší výkon činí 110 kW a maximální točivý moment 380 N.m vrcholí už při 1750 ot/min. Dynamický potenciál motoru není pochopitelně příliš veliký, na běžnou jízdu však rozhodně stačí. Jako optimální pohon bychom ale přeci jen doporučovali silnější variantu této pohonné jednotky, která se chlubí výkonem 180 koní.
Točivý moment se na všechna čtyři kola přenáší prostřednictvím šestistupňové převodovky. Proti ní nemáme žádných výhrad, je příjemně odstupňovaná a má poměrně krátké dráhy. Pro městské využití bychom ale raději volili devítistupňový automat.
Hlavní výhodou nového motoru má být zejména spotřeba pohonných hmot a v neposlední řadě také zlepšení kultivovanosti. Výrobce uvádí kombinovanou hodnotu spotřeby na hranici 4,8 l/100 km. Modré označení modelu na víku zavazadelníku zdůrazňuje úsporné provedení motoru e-Capability, který činí variantu s pohonem pouze předních kol (eD4) nejúspornější model značky vůbec. Její papírová spotřeba nafty je o dalších půl litru nižší.
Ale zpátky k TD4. V praxi jsme s touto čtyřkolkou jezdili kolem šestilitrové hranice, za což může zejména syrový motor. Vůz měl v době převzetí najeto pouhých 1000 kilometrů, takže lze ještě očekávat snížení apetitu a v neposlední řadě i zlepšení projevu motoru.
Podvozek testovaného modelu je naladěn spíše na komfortní notu. Zapomeňte ale na boční náklony karosérie v zatáčkách, při rychlých průjezdech serpentinami jsme nic takového s RR Evoque nezažili. Díky novému vznětovému motoru se navíc snížilo zatížení přední nápravy, což zlepšuje jízdní vlastnosti auta. Facelift přinesl drobné změny právě i na podvozku, vylepšené je například zadní zapouzdření a pracovalo se také na vyztužení. Řízení je docela strmé a kontaktní, což v této kategorii vozů oceňujeme, stejně jako odezvu na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu. Pochvalu si také zaslouží účinné větší brzdy.
Modernizovaný Range Rover Evoque stále působí, jako odvážný počin, přestože automobilce již delší dobu přináší solidní úspěch. S příchodem omlazeného provedení je toto SUV ještě komfortnější, než kdykoliv před tím a chlubí se moderní technikou pod kapotou. Evoque však není pouze naleštěnou skořápkou luxusu, ale dokáže se vypořádat i se středně těžkým terénem, o kterém si může většina jeho konkurentů nechat jenom zdát.
Tým AUTOiNDEX.cz
Range Rover Evoque TD4 e-Capability |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1999 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
380/ 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
182 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,5 / 4,3 / 4,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
550 |
Objem nádrže (l): |
54 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1665 |
Nosnost (kg): |
685 |
Základní cena (Kč): |
955 295 (eD4 2WD MAN., výbava Pure) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
1 006 115 (4WD, Pure) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Land Rover |
Model: | Range Rover Evoque |
Karosérie: | SUV |
Motor: | TD 4 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |