Rallyová legenda ve skvělé formě - Subaru WRX STI (TEST)

Testy
11.11.2015

F T G

Rallyová legenda ve skvělé formě - Subaru WRX STI (TEST)

Čtvrtá generace sportovního Subaru se sice už nejmenuje Impreza, ale je stále stejně dravá a rychlá, jako v minulosti. Model WRX STI, který doslova předchází bohatá historie v automobilovém sportu, je navíc použitelnější, než kdykoliv jindy. Díky tomu vyhoví širší skupině zákazníků.

Dvacet let je již dlouhá doba na to, aby prodejní úspěchy potvrdily a zákazníci jasně definovali budoucnost prakticky jakéhokoliv automobilu. U sportovního modelu to platí dvojnásob, protože výroba v menších sériích je pochopitelně nákladově daleko náročnější. Famózně rychlou, zábavnou a možná i trochu neurvalou „čtyřkolku“ od Subaru prostě zákazníci chtějí a potvrzuje to i celosvětový zájem o tento vůz. Vždyť i české zastoupení této značky zaznamenalo historicky nejúspěšnější prodeje modelu WRX STI právě s příchodem jeho poslední generace.

Co se změnilo?

Současná čtvrtá generace Subaru WRX STI je na trhu již přes rok a zpětná vazba od zákazníků jasně definuje její hlavní výhody. Ale pěkně popořádku. Auto je samozřejmě postaveno na stejné koncepci, jako tomu bylo dříve. Asi nikdo by si neuměl sportovní Subaru představit bez stálého pohonu všech kol se třemi diferenciály a přeplňovaného motoru typu boxer s jeho pověstným charakteristickým zvukem. Rozměry karosérie zůstaly prakticky nezměněny, zaujme snad jen o 25 milimetrů delší rozvor.

Design byl poměrně významně přepracován a karosérie dostala daleko ostřejší tvary. Díky tomu působí o něco agresivněji, než u předchozích modelů. Ani v tomto ohledu se ale automobilka nepokoušela o žádné převratné novinky. Zdá se, že Subaru definitivně upustilo od hatchbacku, kterým šokovalo v rámci třetí generace. Typickým prvkem je opět velký průduch v přední kapotě, který vede k mezichladiči stlačeného vzduchu. Dominantou je i šestiúhelníková maska chladiče, jenž autu dodává ostrý náboj.

Testovaná varianta Sport je mimo jiné vybavena charakteristickým křídlem na víku zavazadelníku. Základní provedení WRX STI tento spoiler nemá, což je podle nás jeden z hlavních argumentů pro volbu provedení Sport. Na druhou stranu s STI bez rozměrného spoileru se vyhnete poměrně velké pozornosti okolí, což se u nás může hodit nejen na silnici, ale třeba i při nočním parkování na rizikových místech.

„Pocit při pohledu do zpětného zrcátka na obrovské křídlo snad ani nemusíme popisovat“

Při pohledu na zadní část okamžitě zaujme karbonový difuzor a čtyři koncovky výfuků. Přední sportovní nárazník pak pomáhá optimalizovat vzduch obtékající karosérii. Většina exteriérových prvků má na voze svůj význam a pomáhá zlepšit přítlak auta na silnici při rychlé jízdě. Například zadní obrovské křídlo při rychlosti okolo 80 km/h zcela eliminuje vztlakové síly. Paráda pro nic za nic se u Subaru naštěstí nenosí. Samozřejmostí jsou xenonové přední světlomety s výrazně přepracovaným „evropským“ tvarem.

Interiér čtvrté generace se částečně inspiroval modelem XV. Naštěstí mu nechybí sportovní charisma a pochvalu si zaslouží i za částečné zlepšení kvality použitých materiálů. Líbí se nám i moderní dekorační materiály. O to v autě, kde hrají první ligu zejména fyzikální zákony, ale příliš nejde. Za volantem se navíc sedí o něco níže, za což Subaru zaslouží pochvalu. Pocit při pohledu do zpětného zrcátka na obrovské křídlo snad ani nemusíme popisovat. Závodní emoce evokuje i pohled přes nasávač vzduchu na přední kapotě.

Sportovní sedadla sice nejsou od renomovaného výrobce Recaro, nemáme však proti nim výhrad. Dostatečně podrží tělo v zatáčkách a jsou pohodlná i při delší jízdě. Navíc mají pěkné červení zdobení. Na sedadlech vzadu sice není místa na rozdávání, pro pohodlný přesun někam za město však stačí bohatě. To samé platí o zavazadelníku, který bez problémů pojme zavazadla posádky na víkend. Nic víc v tomto Subaru nepotřebujete.

Přístrojová deska zaujme i v dalších aspektech. Jedním z nich je ve spodní části zploštělý volant a také výrazně profilovaný věnec, který umožňuje snadnější úchop. Klasikou je opět červené podsvícení přístrojů a nápis STI na středovém panelu. Nejvíce jsme ocenili čitelný otáčkoměr. Chyběl nám naopak analogový ukazatel teploty oleje. Indikátor plnícího tlaku turbodmychadla, který se nachází na barevném displeji uprostřed horní části přístrojové desky, je zajímavou vychytávkou. Jeho praktická využitelnost je ale v sériovém autě minimální.

Boxer více tváří

Pod kapotou WRX STI se nachází léty osvědčená klasika s protilehlými válci, která prošla pouze drobnými úpravami. Nejvyšší výkon činí dostatečných 221 kW při 6000 ot/min., největší točivý moment 407 N.m pak vrcholí při 4000 ot/min. V reálu motor zaslouží pochvalu za částečné rozšíření pásma využitelného točivého momentu vhodného pro sportovní jízdu. Brutální silou zatahuje při 3500 ot/min a smysl ho má vytáčet k hranici 6500 ot/min. V minulosti toho motor po překročení hranice 5500 ot/min. už moc nenabízel a naplno zatahoval až kolem 4000 ot/min.

Kvůli relativně krátkému zpřevodování šestistupňového manuálu je tak třeba častěji řadit. To musí proběhnout přesně a rychle, tedy pokud chcete z STI dostat to nejlepší. Aby STI opravdu jelo, musíte motor udržovat v optimálních otáčkách v jakékoli jízdní situaci. Vyžaduje to zkušeného řidiče, jako tomu bývalo v minulosti. Naopak dávkování výkonu se významně zlepšilo, což ocení širší skupina uživatelů. Zátah je poměrně plynulý a nikoliv neurvalý, jako dříve.

„Ať jste profesionální závodník nebo nadšený amatér s novým WRX STI budete rychlejší, než kdykoliv před tím a co víc, v autě se budete lépe bavit“

Nový software řídící jednotky zajišťuje rychlejší reakce motoru na každý povel plynovým pedálem. To je znát zejména při režimu Sport Sharp, který nabízí systém SI-DRIVE. Dále jsou k dispozici režimy Inteligent a Sport. Vše se ovládá otočným ovladačem na středové konzole. Tedy nic nového oproti předchozímu provedení.

Překvapením byla spotřeba pohonných hmot, která se při normálním jízdním stylu pohybovala kolem 8 litrové hranice. Ve městě je nutné počítat s dvanáctilitrovým odběrem, což je na potenciál auta s trvalým pohonem všech kol stále velice slušné.

Cesta je cíl

Subaru WRX STI nabízí maximální potěšení z jízdy, má však specifika daná především trvalým pohonem všech kol. Proto je dobře, že se inženýři značky soustředili zejména na celkové zlepšení ovladatelnosti a nutno dodat, že se jim to povedlo. Nyní tedy potenciál auta dokáže využít daleko více řidičů a všechny to bude bavit.

Jak toho Subaru dosáhlo? Auto dostalo strmější převod řízení s upraveným charakterem posilovače a bylo také vyztuženo uchycení převodovky řízení. V praxi chválíme komunikativnější řízení, které řidiče lépe informuje o tom, co se děje pod předními koly. A to je u sportovní čtyřkolky poměrně zásadní. Při jízdě navíc vůz reaguje citlivěji a rychleji při jakýmkoliv pohybu volantem.

Subaru dostalo zavěšení předních kol s pevnějšími vzpěrami a tužším uložením ramen. Stabilizátor je nově silnější (24 mm vs 21 mm) a pružiny jsou o 22% tužší. Také zadní náprava dostala tužší pouzdra uložení a silnější stabilizátor. Samotná karosérie je o 40% pevnější v krutu a 30% v ohybu. Brzdy opět spoléhají na třmeny Brembo, byla ovšem upravena charakteristika posilovače. Zároveň dostaly větší brzdový válec.

„Unikátní technologii v sériově vyráběném voze představují tři diferenciály. Vpředu je planetový, vzadu klasický Torsen a uprostřed aktivní elektronicky řízený DCCD“

Celkově je auto rychlejší a to především díky avizovaným změnám na podvozku. Subaru to dokazuje na nejrychleji zajetém kole Severní smyčky Nürburgringu v historii tohoto modelu. Právě zde Subaru intenzivně testovalo a ladilo čtvrtou generaci WRX STI.

Rychlejších časů na okruhu dosahuje testovaný model i díky novému systému aktivního vektorování točivého momentu. Ten funguje v režimu plně zapnuté stabilizace a také v módu Traction, kdy je stabilizační systém deaktivován pouze částečně (umožňuje mírně rozevlátý jízdní styl). Aktivní směrování točivého momentu přibrzďuje při zatáčení vnitřní přední kolo a současně přenáší větší točivý moment na vnější kolo, což optimalizuje a zklidňuje jízdu.

Na hranici přilnavosti se projevuje vrozená nedotáčivost, pocitově je jí však méně, než tomu bývalo u předchozího provedení. Nenechte se ale mýlit, právě nedotáčivý charakter se může rázem změnit v přetáčivost. Stačí autu pomoci například volantem, razantním ubráním plynu nebo trochu neurvale – ruční brzdou.

Co musíme zejména v našich podmínkách pochválit je schopnost podvozku vypořádat se s rozbitými silnicemi. Právě zde funguje Subaru daleko lépe, než většina ostrých hatchbacků. Posádka jistě také ocení lepší odhlučnění podvozku a karosérie, což je znát hlavně na dálnici. Proto je cestování příjemnější.

Unikátní technologii v sériově vyráběném voze představují tři diferenciály. Vpředu je planetový, vzadu klasický Torsen a uprostřed aktivní elektronicky řízený DCCD. Ten lze nastavovat ve třech automatických režimech, přičemž každý je určen pro jiný typ povrchu a jízdní styl. Navíc je tu ještě manuální mód.

V rámci standardního automatického režimu se elektronika snaží přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče a volbou ostatních automatických režimů vozu napovíte, na jakém povrchu auto řídíte. Pro kluzké podmínky volíte režim Auto +, při kterém dochází k většímu sevření diferenciálu a auto disponuje lepší trakcí. Na suchém asfaltu se pak doporučuje Auto -, kdy je diferenciál více otevřen

V manuálním módu máte šest stupňů pro sevření diferenciálu dle vlastních preferencí až po úplné uzavření. Pohon všech kol pracuje s rozdělením točivého momentu mezi jednotlivé nápravy od 50:50 až k 41:59 (ve prospěch zadní nápravy). Jedná se o unikátní systém, který nemá v běžné automobilové konfekci obdoby a Subaru dokáže výrazně odlišit od ostatních.

Resumé

Ať jste profesionální závodník nebo nadšený amatér s novým WRX STI budete rychlejší, než kdykoliv před tím a co víc, v autě se budete daleko více bavit. Pokud však chcete využít potenciál vozu na 100%, bude vás to stát daleko více času, spálených gum a litrů benzinu, než v jakémkoliv jiném autě. Tato cesta vám ale vykouzlí úsměv na tváři a přinese mnoho zkušeností.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru WRX STI Sport

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

2457

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

221 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

407 / 4000

Maximální rychlost (km/h):

255

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

5,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,0 / 8,4 / 10,4

Velikost zav. prostoru (l):

460

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1575 - 1615

Nosnost (kg):

425

Základní cena (kč):

1 089 000 (WRX STI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 179 000 ( WRX STI Sport)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:WRX STI
Karosérie:Sedan
Motor:2.5i
Palivo:benzín
Rok výroby:2015
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -