Nelze se proto divit, že co se vzhledu týče, žádných převratných novinek se u nového Subaru Outback Lineartronic nedočkáme. A je to jen dobře, protože japonská společnost vsadila na tradiční a léty prověřené kvality, jimiž si získala i evropský trh, tedy že tradiční východoasijský vzhled kombinuje s prvky typickými pro starý kontinent. Linie jsou ladné a ostře řezané, kapota elegantní a světlomety skosené tím správným způsobem. Vystouplé blatníky zase dodávají robustní vzhled silného auta. Sice tomu tak v reálu úplně není, ale o tom si povíme později – a oku lahodí o to víc. Nový model má od pohledu zkrátka všechno, co od něj zákazník očekává, a pro skeptiky ještě mnohem víc.
Podobně to dopadne ve chvíli, kdy se usadíte za volant. Decentní a praktický vzhled interiéru podtrhuje skutečnost, že mimo jiné zmizela ošklivá velká tlačítka ovládání a nahradila je funkční a praktické, přesto s palubní deskou ladící knoflíky. Displej sedmipalcového dotykového palubního počítače je rovněž upravený, maximálně vybavený a vypadá ladně. Jeho citlivost je možná o něco vyšší, než by bylo záhodno, ale vyváží to přehlednost a snadné ovládání, které je navíc i v češtině.
Najednou zkrátka získáte dojem, že jste v opravdu luxusním autě – a to předchozí modely Outbacku byly rovněž vybaveny velmi kvalitně. Potěší i pohodlná a elektronicky nastavovaná sedadla s pamětí, kterou oceníte v případě, že se za volantem budete pravidelně střídat; jasně, jste-li řidič-samotář, který ke svému miláčkovi nikoho jiného nepustí, může vám být tahle vychytávka ukradená. Ostatní to ale bohatě ocení. Místa je v kabině také dost a dost, odhlučněná je dostatečně a pohodlný výhled zpoza volantu vždycky patřil k přednostem značky Subaru.
Když si prohlédnete vnitřek vozu a pokocháte se pohledem, přijde konečně na řadu posvátná chvíle: první nastartování. Pod kapotou vám zavrní dvoulitrový naftový čtyřválec s pohonem na všechna čtyři kola, takže si budete moci užít výkon 150 koní a točivý moment 350 Nm za jakýchkoliv podmínek. Někomu se to může zdát málo, ale do přibližně 130 kilometrů v hodině dynamika funguje jako hodinky a užijete si příjemnou jízdu. Samozřejmě až ve chvíli, co se s tímto autem naučíte jezdit. Není to totiž jen tak: jelikož máte k dispozici bezestupňovou převodovku Lineartronic (CVT), je třeba si na motor zvyknout a sžít se s ním.
Předjíždění, virtuální podřazování a odhad situace vám totiž do ruky nepřijdou hned, ale o to je to lepší, když si na auto navyknete. Až se to stane, budete si moci užívat nejen bezproblémové jízdy, ale i nízké spotřeby, a to především tam, kam je Outback určen především – na klidné silnice mimo město. Pohybuje se tam kolem šesti litrů, což je dalším příjemným bonusem. Vyšší spotřeba nastává až při pořádném sešlápnutí plynového pedálu, pak se může vyšplhat třeba až k osmi litrům. Pro rychlou jízdu v zatáčkách tento vůz ale vyroben nebyl a nutno dodat, že od té jsou u Subaru jiné modely.
Přestože si kdovíjakou dynamiku s Outbackem 2.0D neužijete, velice potěší kultivovaný projev. Doslova užívat si místo ostrého výbušného startu můžete mimořádně plynulého rozjezdu a to díky skvěle naladěné automatické převodovce, která si s motorem dobře rozumí. Vozu zkrátka vyhovuje klidná nalajnovaná jízda. K ní ostatně Outback do vínku dostal celou řadu výborných a praktických jízdních pomocníků. Ať už jde o pohon všech kola nebo třeba různé moderní elektronické pomocníky.
Bezpečnost především, mohlo by se říci. To ostatně japonští konstruktéři potvrdili i zabudováním systému EyeSight. Tato technologická vychytávka dvěma kamerami, které snímají okolí jako lidské oči, takže výsledný obraz skládá ze dvou záběrů, monitoruje veškeré dění, co se děje před autem, a dohlíží tak na řidiče, jenž si s nadsázkou může dovolit i zpohodlnět. Systém totiž dokáže rozpoznat překážku až do vzdálenosti 110 metrů a umí do rychlosti 50 km/h vůz úplně zastavit.
Součástí systému je i adaptivní tempomat nebo systém monitorování jízdních pruhů. Adaptivní tempomat (ACC) lze nastavit v rozsahu rychlostí 30 – 180 km/h. V případě, že dojde k zastavení vozu jedoucího před vámi, ACC dokáže vůz rovněž úplně zastavit. Jakmile se vpředu stojící vůz rozjede, EyeSight na to upozorní řidiče a ten krátkým sešlápnutím plynového pedálu, nebo pomocí tlačítka, zadá pokyn k aktivaci ACC resp. rozjetí auta. Systém monitorování jízdních pruhů (LDW) a únavy řidiče (LSW) upozorní varovnou zvukovou a vizuální signalizací, jakmile dojde k přejetí podélné čáry nebo při vyhodnocení kličkování v pruhu.
Už se vám také nikdy nestane ani to, že místo dopředu se rozjedete dozadu, když si spletete polohu automatické převodovky? Elektronika subaru vás na špatně zvolený mód automatické převodovky dopředu upozorní a navíc omezí výkon motoru, aby eliminovala střet. A dokonce vás na křižovatce upozorní i na to, že se auto před vámi rozjelo. EyeSight je opatrný místo vás. Zkrátka dává pozor jako anděl strážný, což nejen nezkušenému řidiči dodá na jistotě. Navíc funguje velice intuitivně a nezaznamenali jsme žádné falešné signály, které by ohrožovaly plynulost provozu. Bravo!
S novým outbackem se navíc neztratíte ani v terénu. Sofistikovaný systém pohonu všech kol Symmetrical AWD totiž přidává i X-Mode. Ten na základě aktuálních jízdních podmínek upravuje režim motoru, pohonu všech kol, brzdové soustavy a dalších funkcí pro optimální jízdní vlastnosti na kluzkých silnicích či cestách. Samozřejmostí je i pomocník pro sjíždění svahů.
Subaru Outback 2.0D je velké, pohodlné a hezké auto, které se o svého řidiče dokáže bezpečně postarat. Skvěle drží na silnici a hodí se pro každého, kdo od vozu vyžaduje bezpečnost, vysoký komfort a prostorný interiér.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru Outback 2.0D Lineartronic | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1998 |
Válce : | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 350 / 1600-2400 |
Maximální rychlost (km/h): | 192 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,5 / 5,3 / 6,1 |
Velikost zav. prostoru (l): | 512 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1751-1787 |
Nosnost (kg): | 429 |
Základní cena (kč): | 939 000 (2.5i Acetive Lineartronic) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): | 1 019 000 (2.0D Active Lineartronic) |