Porsche Panamera je mimořádně schopný vůz, který nabízí nejen pohodlnou dálniční jízdu, ale také zábavu za volantem v zatáčkách. Ve spojení s hybridním systémem E-Hybrid slibuje Porsche i úsporný a především velice tichý provoz.
Panamera už není nejmladší, ale věk na ní není příliš znát. Roky prozradí snad jen fakt, že místo několika displejů je přístrojová deska doslova zasypaná množstvím tlačítek. Na to si však lze poměrně rychle zvyknout, přestože to vypadá poněkud staromódně. Všechny ovladače jsou ale logicky rozmístěné a dobře dostupné.
V kapličce přístrojové desky je stále pět přístrojů, z nichž dominantu představuje otáčkoměr. Místo tachometru obsadil výkonoměr, který u hybridní verze E-Hybrid zobrazuje procentuální využití výkonu motoru a také to, jak jedete úsporně a kdy se dobíjí akumulátory. A kde je ukazatel rychlosti? Na digitálním displeji pod otáčkoměrem.
Varianta E-Hybrid se dále odlišuje zelenými ručičkami jednotlivých přístrojů, které zdůrazňují alternativní pohon. Zvenku Porsche přidává velice atraktivní zelené brzdové třmeny nebo dvě „víčka nádrže“. Tím napravo se tankuje benzin, v levém zadním blatníku je pak ukrytý konektor pro nabití akumulátorů.
Panamera E-Hybrid nabízí čtyři jízdní režimy. Okamžitě po nastartování je aktivní E-Power, který znamená jízdu na elektřinu. Unikátní je spojení silného elektromotoru s klasickým automatem. Jízda na elektrický pohon totiž dokáže být svým projevem ryze dynamická. U jiných hybridů takovou jízdu kazí slabý elektromotor nebo automat typu CVT s jedním převodem.
Jízda Panamerou E-Hybrid je ale úplně jiný level. A pokud nestačí kroutící moment elektromotoru zapojí se do hry funkce E-Boost. Pokud ani to nepomůže, vstupuje do hry spalovací motor. Ten se zapojí i v případě, že rychlost překročí 135 km/h. Porsche uvádí normovaný dojezd na elektřinu 18-36 kilometrů v závislosti na jízdním stylu.
Spalovací motor reprezentuje přeplňovaný šestiválec 3.0 V6 s nejvyšším výkonem 245 kW v rozmezí 5500-6500 ot/min. Maximálního točivého momentu 440 N.m pak pohonná jednotka dosahuje při 3000-5250 ot/min. Celkový přepočtený výkon hybridního systému (včetně elektromotoru) činí velmi slušných 306 kW. To už jsou velmi slušné parametry pro sportovní jízdu a to i u relativně těžkého sedanu.
Na řadu tedy přichází režim Sport případně Sport Plus. Tyto módy dostávají z auta to nejlepší, tedy alespoň v rámci dynamické jízdy. Elektromotor vstupuje do celkového systému pohonu častěji a zajišťuje velmi plynulou jízdu a rychlou jízdu. Sport Plus navíc upravuje tlumiče, změní elektronické mapy motoru, takže auto rychleji reaguje na sebemenší pohyb plynového pedálu a také přenastaví osmistupňovou převodovku na ostřejší režim.
Když jsme u převodovky, i v případě E-Hybridu se jedná o velice povedený kousek. Řadí bleskurychle, dokáže přizpůsobit a hlavně načasovat řazení pro optimální využití potenciálu auta. Při rychlé dálniční jízdě se motor převaluje kolem 2400 ot/min a digitální rychloměr ukazuje 170 km/h. Spotřeba se přitom pohybuje na solidních hodnotách kolem 13 litrové hranice.
Zajímavostí je režim E-Charge, který dobíjí akumulátor za jízdy. Porsche je přesvědčeno, že i tento režim dává smysl. Inženýři značky doporučují využívat tento režim při jízdě mimo město. Nabití akumulátoru trvá přibližně 40 minut a dochází přitom ke krátkodobému zvýšení spotřeby pohonných hmot o dva litry. Záleží tedy na řidiči, zda se mu vyplatí spíše připojit auto k nabíječce o počkat cca 3 hodiny nebo nabíjet za jízdy.
A jak je na tom Panamera E-Hybrid se spotřebou? Výrobce uvádí překvapivě nízký údaj – 3,1 l/100 km. Při nabitých akumulátorech palubní počítač skutečně ukazuje příznivou spotřebu – 4 l/100 kilometrů. A to jsme se nemuseli příliš snažit. Pokud už není v akumulátorech kapacita, většinu práce odvádí benzinový šestiválec. Ten si v kombinovaném režimu řekne o 9 l na sto kilometrů, což považujeme za velmi slušnou hodnotu.
Jízda s panamerou opět potvrzuje, že se jedná o jeden z nejlépe vyvážených sedanů. Podvozek bravurně zvládá nerovnosti a naprosto skvěle se cítí i v zatáčkách při sportovní jízdě. Fantasticky dokáže zamaskovat poměrně vysokou hmotnost a hravě deklasuje kdejaký sportovní sedan střední třídy. Inženýři značky vyladili podvozek nejen pro maximální stabilitu a pohodlí, ale mysleli i na řidiče. To by zkrátka nebylo Porsche, kdyby jízda s ním nebyla zábavou. Není divu, že dokáže řidiči vykouzlit úsměv na tváři model Panamera E-Hybrid, když zábavu za volantem zažijete i s vyšším cayennem.
Dnešní doba přeje automobilovým nadšencům jiného druhu. V kurzu jsou moderní technologie a radost z jízdy. Porsche se nehodlá vzdát ničeho a k perfektní vyváženosti podvozku, skvělému řízení, charakternímu šestiválci a skvělé osmistupňové převodovce přidává velmi funkční elektrický pohon. Přínos v podobě úspory pohonných hmot je však v tomto podání spíše sekundární. Hlavní výhodou má být tiché plachtění po velkoměstech při zachování skvělé dynamiky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Porsche Panamera S E-Hybrid |
|
Typ motoru: |
Zážehový |
Objem motoru (ccm): |
2995 |
Válce / ventily: |
6/4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
306 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
440 / 3000-5250 |
Maximální rychlost (km/h): |
270 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 3,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
335 |
Objem nádrže (l): |
80 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
2095 |
Nosnost (kg): |
485 |
Základní cena (kč): |
2 091 000 (3,6 V6) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
3 023 000 (testovaný model 4 248 001) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Panamera |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | S E-Hybrid |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |