Nová Škoda Superb představuje významnou novinku u nás, ale i v západní Evropě. Tento zbrusu nový model přináší nejmodernější technologie a vyspělou techniku. Dobrou zprávou je fakt, že se superb dokázal zbavit prakticky všech neduhů předešlých dvou generací.
Škoda Superb třetí generace byla postavena na modulární platformě MQB B, která přináší nejen delší rozvor, ale hlavně i zvětšení rozchodu obou náprav. Konečně tedy auto nepůsobí jako prodloužený passat, ale k úctyhodné délce přináší nová platforma také solidní šířku.
Kroucení způsobené omezenou tuhostí karosérie by tedy mělo být minulostí. To, jestli se potvrdí zlepšené chování v zatáčkách a také další vlastnosti, jsme zjišťovali v rámci redakčního testu špičkově vybaveného modelu Škoda Superb 2.0 TDI L&K.
Zbrusu nový superb byl vyvíjen od prvního do posledního detailu, čemuž odpovídá i první pohled na ztvárnění karosérie. Auto nepůsobí jakkoliv nepřirozeně, prodlužovaně či upravovaně – zkrátka se jedná o jedinečný model v řadě koncernové nabídky.
Samotný design se velice povedl. Největší škodovka se chlubí vyváženými tvary s vysokou mírou elegance a dynamiky zároveň. Navíc skvěle navazuje na korporátní minimalistický vzhled, což dokládá nejen atraktivní přední maska chladiče, ale také moderní přední světlomety. Bez váhání tak označujeme Škodu Superb, jako nejhezčí model současnosti!
Při pohledu zepředu zaujme výrazně profilovaná kapota a bližší zkoumání u vrcholné verze odhalí i hladkou plochu pod vlastním logem automobilky. Ta skrývá přední radar adaptivního tempomatu. Přestože jsme testovali nejvyšší výbavu Laurin & Klement, v kombinaci se šestistupňovým manuálem tento tempomat nenabízí funkci samovolného zastavení a následného rozjezdu. Zájemci o tuto výbavu budou tedy muset sáhnout po variantě s dvouspojkovým automatem.
Přední světla si zaslouží pochvalu nejen za estetický dojem, ale především světelnou účinnost. Jedná se sice „pouze“ o bixenonové výbojky, za příplatek však nabízí velice funkční Smart Light Assist s dynamickou korekcí světleného paprsku. O dálková světla se tedy již nebudete muset prakticky vůbec starat. Elektronika dokáže sama regulovat světelný paprsek, čímž neoslní protijedoucí vozy v případě aktivovaných automatických dálkových světel.
LED diody pro hlavní světelný režim u nového superbu nenajdete. Je to trochu škoda, protože koncern tuto technologii využívá u všech ostatních značek a především nižších tříd. Na druhou stranu, proti konvenčním bixenonům nelze mít výhrad.
Po nastoupení do vozu zaujme posádku velmi kvalitní interiér, který téměř odpovídá prémiové třídě. Strohost palubní desky není cizí ani novému superbu, každopádně chválíme za čitelné přístroje a zcela intuitivní ovládání. Ve výbavě L&K nechyběla trojzónová klimatizace, nezávislé topení, adaptivní podvozek DCC nebo třeba vyhřívaná a odvětrávaná sedadla. Ty vpředu jsou plně elektricky stavitelná a nabízí i slušnou boční oporu. Posed je překvapivě nízký, což je příjemné.
Vzadu je místa pro nohy opět až zbytečně moc. V příčném směru ale interiér narostl, což je jen dobře. Konečně jeho šířka koresponduje s délkou. Snad jen prostoru v oblasti hlavy by mohlo být na zadních sedadlech o něco více. Celkově však kabina svojí prostorností poráží i sedany o kategorii výše, jako třeba BMW 5, Mercedes-Benz E nebo Audi A6. Zavazadlový prostor nabízí objem 625 litrů a jeho tvar je pravidelný, což nahrává manipulaci se sedadly.
Celkově vnitřku nemáme co vytknout, ve výbavě nechybějí ani moderní bezpečnostní a komfortní systémy. Za zmínku stojí například adaptivní tempomat, televizní tuner, systém varování před kolizí nebo samočinné brzdění.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházelo dvoulitrové TDI, avšak s nejnižším výkonem 110 kW. Oproti benzinovému motoru 1.4 TSI, který je výkonově téměř srovnatelný, je testované TDI o téměř 90 kilogramů těžší. To je znát především na jízdních vlastnostech, kdy se přední část vozu přeci jen „noří“ o něco více. Vůz je tedy celkově o něco měkčí, a tak jsme velmi často jezdili s adaptivními tlumiči v režimu Sport. Tím jsme tento neduh částečně eliminovali.
Škoda Superb 2.0 TDI (110 kW) není sice žádným sportovcem, ale pro svižnou jízdu rozhodně stačí. Největší točivý moment 340 N.m je k dispozici již od 1750 ot/min, což velice zpříjemňuje pocit z jízdy. S plně naloženým vozem je pochopitelně nutné si nechat větší prostor pro případný předjížděcí manévr, zvláště v prudkém stoupání. Pro dynamické ježdění má však škodovka v nabídce silnější variantu naftového motoru (140 kW).
Testované provedení bylo vybaveno standardním šestistupňovým manuálem, proti kterému nelze mít výhrad. Řazení je přesné, dobře odstupňované a jde velice lehce. U auta této třídy s dieselovým motorem bychom se však přeci jen přikláněli pro volbu dvouspojkového automatu DSG.
Pochvalu zaslouží i zvětšený objem palivové nádrže z původních 60-ti na 66 litrů. V kombinaci s testovaným motorem tak není problém urazit na jedno natankování více než 1100 kilometrů. Jednou z hlavních předností zkoušené pohonné jednotky 2.0 TDI (110 kW) je velice úsporný provoz. Při jízdě mimo město palubní počítač ukazoval spotřebu 4,7 l/100 kilometrů. Dálnice a městský provoz pak znamenají spotřebu do 6 litrů. S ohledem na velikost vozu se jedná o perfektní výsledek. Bravo!
Na silnici
Nová škodovka bravurně žehlí nerovnosti našich silnic a velmi dobře se cítí i při dálniční jízdě. Zvyknout si musíte snad jen na houpavější charakter podvozku, který byl umocněn těžším motorem nad přední nápravou. Jak jsme již zmiňovali, volba sportovního odpružení v rámci adaptivních tlumičů DCC však tento neduh z velké části kompenzuje. K dispozici máte režimy Comfort, Normal a avizovaný Sport. Zajímavé je, že při vyšší nájezdové rychlosti tlumiče i v módu Comfort ztuhnou, protože DCC komunikuje s řadou čidel a tudíž se snaží o maximální bezpečnost posádky.
Pochvalu si zaslouží brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Navíc se skvěle dávkují. Řízení je v této třídě spíše průměrem. Neurazí, avšak příliš zpětné vazby od něj nečekejte. Jeho charakter lze rovněž měnit pomocí funkce Drive Mode. Volba „Sport“ nám přišla tak akorát.
Nová Škoda Superb představuje významný pokrok oproti předchozí generaci a dává to najevo prakticky všemi atributy a moderními prvky. Auto znatelně dospělo, konečně je vyvážené a mnoho bodů od nás získává i za atraktivní design. Jedinou výtkou je snad jen hlučnější podvozek. V kombinaci s velmi dobře odhlučněným motorem se ale nejedná o výrazný prohřešek. Celkově má od nás Škoda Superb palec nahoru!
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb 2.0 TDI L&K |
|
Typ motoru: |
přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Počet válců: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110/3500-4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340/1750-3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,8 / 3,7 / 4,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
625 |
Objem nádrže (l): |
66 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1485 |
Nosnost (kg): |
545 |
Základní cena (kč): |
599 990 (1.4 TSI 110 kW, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a převodovkou (kč): |
640 900 (Active) 830 900 (L&K] |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |