Facelift modelové řady forester přinesl nejen modernější multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou, ale konečně také automatickou převodovku pro dieselovou variantu. Právě naftovou čtyřkolku Forester 2.0D Lineartronic jsme podrobili redakčnímu testu.
Subaru Forester je jedním z klíčových modelů automobilky, a tak není divu, že mu inženýři a designéři značky věnují velkou pozornost. Poslední čtvrtá generace výrazně povyrostla a z jednoduchého crossoveru učinila všestranný vůz mimořádných schopností. Auto je vhodné do města i do terénu, kde doslova exceluje. Nabízí slušný vnitřní prostor avšak stále osobitý interiér, který vyžaduje chvíli zvyku.
Nedávná modernizace byla spíše kosmetického charakteru. Není se co divit, vždyť čtvrtá generace tohoto subaru je na trhu pouze dva roky. Zvenku přibila žraločí ploutev na střeše, která supluje dosavadní konveční anténu. Asi největší změnou je několik novinek v interiéru a hlavně automatickou převodovka Lineartronic pro dieselovou variantu
Ale pěkně popořádku. Forester dostal novou obrazovku multimediálního systému Starlink. Sedmipalcový displej je velice dobře čitelný a u lépe vybavených verzí nabízí i navigaci. Jinak si zákazníci musí vystačit s funkcí Mirrorlink, jenž zobrazuje data smartphonu na velkém displeji. Výstup palubního počítače zprostředkovává další barevný displej uprostřed vrchní části přístrojové desky.
Nová jsou také tlačítka na volantu nebo stříbrné orámování výdechů klimatizace. Díky novému centrálnímu displeji se interiéru zbavil archaické grafiky předchozích audiosystémů a působí tak modernějším dojmem. Subaru však stále sází na jednoduché a praktické tvarování. Měkčené plasty jsou jen v horní části přístrojové desky, tvrdé plasty vespod ale zjednodušují údržbu.
Volant je příjemný a dobře se drží, ocenili bychom snad jen o trochu tlustší věnec. Díky vyššímu posezu má posádka perfektní výhled. Ten umocňují i poměrně tenké přední sloupky. Couvání navíc usnadňuje kamera, jejíž výstup se promítá na rozměrném displeji. Sedadla jsou pohodlná, jejich boční vedení ale příliš nepodrží tělo v zatáčkách.
Zavazadelník má slušný objem 505 litrů. Po sklopení zadních opěradel jednoduchým zmáčknutím tlačítka naložíte do kufru až 1592 litrů nákladu. V zavazadelníku navíc vznikne pouze nepatrný schůdek, takže manipulace s nákladem je bezproblémová.
Samotný naftový motor typu boxer s nízkým těžištěm není žádnou novinkou a představuje osvědčený pohon testovaného vozu. Kvůli splnění přísné emisní normy Euro 6 dostal motor nízkotlaký okruh recirkulace spalin a účinnější turbodmychadlo. Nové jsou i válce s tenčími stěnami a blok motoru. Výkon se ale udržel na hodnotě 108 kW. Došlo také ke snížení kompresního poměru a zvýšení tlaku vstřikovacího čerpadla na 200 MPa.
Hlavní novinkou je pak kombinace tohoto motoru s automatickou převodovkou. Automat Lineartronic byl nově naladěn, aby odpovídal charakteru vznětového čtyřválce. Doposud byl totiž k dispozici pouze u variant s benzinovým motorem. Skříň převodovky byla vyztužena a nový je lamelový řetěz či větší kapalinový měnič točivého momentu. Lineartronic má u dieselové varianty sedm virtuálních stupňů a jejich režim se spouští při výraznější akceleraci. Změna jednotlivých převodů probíhá velice hladce, za což automat vyžaduje pochvalu.
Lineartronic nabízí i sportovní mód s možností manuálního řazení pomocí pádel pod volantem. Ty reagují velice hbitě a hodí se nejen pro dynamickou jízdu, ale třeba i pro sjíždění prudkých alpských průsmyků. Díky tomu, že Lineartronic udržuje optimální převodový poměr a tedy i režim otáček, napomáhá snižovat i spotřebu pohonných hmot. My jsme s autem jezdili kolem 8 l/100 kilometrů ve městě a 7 l na běžné silnici.
Dieselový Forester působí o něco těžkopádněji, než varianty s benzinovým motorem, to však neznamená, že by se v zatáčkách jakkoliv trápil. Vrhá se do nich s nadšením a karosérie se při tom nikterak výrazně nenaklání. Podvozek je oproti minulé generaci tužší a to i přes to, že stále využívá zavěšení přední nápravy typu McPherson a vzadu dvojitých lichoběžníků. Posádka trochu trpí na nekvalitním asfaltu, ale jen při jízdě s poloprázdným vozem. Při manévrování ve městě zaslouží pochvalu slušný rejd.
Mimo zpevněné cesty sází forester na světlost podvozku 220 milimetrů a úctyhodné přední/zadní nájezdové úhly. Nechybí terénní režim X-Mod, který optimalizuje řízení motoru, pohonu všech kol, automatické převodovky a stabilizačního systému aktuálním podmínkám při jízdě v obtížných podmínkách. Jeho součástí je navíc i asistent pro sjíždění prudkých svahů.
Nevýhodou se může zdát fakt, že modely Forestera s automatickou převodovkou disponují pouze proměnným rozdělením točivého momentu mezi jednotlivé nápravy, nikoliv pověstným řešením s mezinápravovým diferenciálem a viskózní spojkou. Vězte ale, že pro většinu situací při jízdě v lehkém a dokonce i středně těžkém terénu to nikterak nevadí a automobil nástrahy přírody bravurně zvládá.
Evropani milují prostorná SUV s turbodieselovým motorem, pohonem všech kol a automatem, takže testovaná novinka zcela jistě představuje trefu do černého. Foreser je univerzálním společníkem, který se nebojí svižné jízdy ani terénních nástrah. Bezestupňová převodovka umožňuje obojí a je tak dalším moderním prvkem, který zvyšuje užitnou hodnotu testovaného vozu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru Forester 2.0D Lineartronic |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
108 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): |
350 / 1600-2400 |
Maximální rychlost (km/h): |
188 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,3 / 5,4 / 6,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
505 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1697 |
Nosnost (kg): |
383 |
Základní cena (Kč): |
699 000 (2,0i, Active, 4x4) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
839 000 (2.0D, Active Lineartronic) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Forester |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |