Novinky od Škoda Auto budí zájem nejen u motoristických nadšenců, ale i u široké veřejnosti. Jinak tomu nebylo ani u nové Škody Fabia třetí generace. U spousty fanoušků nadšení rychle opadlo po oznámení počtu válců pod kapotou u dieselové varianty. Předsudek nebo realita? Chce si snad nová Fabia získat zpět fanoušky nejvyšším stupněm výbavy Monte Carlo?
Škoda Auto pokračuje v úspěšném tažení edice Monte Carlo, která nabízí specifické prvky výbavy. Řekněme, že je to taková stavebnice, kdy si můžete poskládat auto v různých barevných kombinacích a prvcích výbavy podle vašeho stylu. Ale vezměme to hezky popořádku a podívejme se na design nové Fabie.
Určitě již není typickým konzervativním autem. Dokazují to různé zlomy karoserie, zejména v dolní a horní části bočních dveří, víka kufru a okraj kapoty. Díky těmto prolisům a zlomům se vytvářejí světelné stíny, které při projetí vozu okolo vás hrají světelnou show a oko hned tak neodtrhnete. Přední část vozu připomíná větší Octavii, protáhlé lampy světlometů nově doplňuje diodový pás pro denní svícení. Celkově maska mezigeneračně narostla a Fabia tak vypadá o mnoho větším vozem. Zadní část vozu zůstala v osvědčeném hábitu bez zásadnějších změn se zadními svítilnami ve tvaru písmene C.
Po usednutí za volant se velké překvapení, od předchozí generace, nekoná. A není se čemu divit. Interiér působí příjemným a praktickým dojmem. Jedné větší změny si přeci jen všímáme. Multimediální systém se nám posunul na místo ovládání klimatizace vozu, což velice kvitujeme. Na displej je lépe vidět a dobře se dotykově ovládá. Obrovskou pochvalu zaslouží sportovní sedadla, která mají dobré boční vedení, sedák je dostatečně dlouhý a propojení opěrky hlavy s opěradlem působí kompaktním dojmem.
V našem testu jsme absolvovali s vozem jízdu 600 kilometrů bez zastavení a při výšce každého z nás cca 185cm jsme nezaznamenali jakoukoliv nepohodlnost. Značný podíl na pohodlném posezu má i variabilita nastavení volantu, který lze dostatečně přitáhnout k tělu. Prostor na zadních sedadlech je ve své třídě dostačující, objem kufru narostl na slušných 530 litrů.
Testovali jsme atraktivní provedení Monte Carlo v kombinaci červeno – černé barvy. Základ vychází z výbavového stupně Ambition, který se navíc rozšiřuje o další bohatou výbavu. Tak například při pohledu zvenčí, červené barvě Corrida výborně sekundují černé doplňky – panoramatická střecha, 16-ti palcová kola (v testovaném voze 17-ti palcová kola o rozměru 215/40), mřížka chladiče, zpětná zrcátka a některé plastové doplňky – např. spoiler, difuzor nebo prahové lišty.
Při pohledu do vozu se barvy prohodí a černé barvě dobře sekunduje zase červená - například sportovní sedadla v barvách Monte Carlo, červené prošitý sportovního volantu, červená středová konzole, manžety řadicí páky a ruční brzdy. Dominantou celé palubní desky je pak dekorační lišta Black Cube.
Za zmíňku určitě stojí i multimediální systém Amundsen s 6,5 palcovým displejem, navigací, Bluetooth a Škoda Surround, který má navíc 2 reproduktory. Hudba ve voze nás příjemně překvapila a i při vyšších dálničních rychlostech jsme si hudbu doslova užívali, což se u některých vozů ani vyšších tříd nedá jednoznačně říct.
A pokud chcete mít vůz pod drobnohledem, tak si určitě připlaťte funkci SmartGate, díky které si na svém chytrém telefonu zobrazíte více jak 40 ukazatelů o voze z datové sběrnice – např. spotřeba paliva na kilometr/hodinu, otáčky motoru, přetížení (příčné i podélné) atd. Příplatková je rovněž funkce SmartLink, která propojí vůz s chytrým telefonem – obrazovku telefonu zobrazíte na infotainmentu vozidla, v našem případě na Amundsenu.
Z bezpečnostních prvků dostala nová Fabie do vínku multikolizní brzdu a Front Assist s funkcí automatického brzdění, tempomat s nepřerušením regulace rychlosti – po sešlápnutí spojkového pedálu a přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, bude tempomat pokračovat v nastavené rychlosti. Úplnou premiéru slaví ve vozech škoda funkce Speedlimiter, který nedovolí překročit nastavenou rychlost.
Škoda Fabia Monte Carlo je dostupná s pohonnými jednotkami o výkonech od 66 kW do 81 kW. Naše testovaná verze disponovala 3-válcovým motorem o objemu 1.4 TDI, 77 kW s kroutícím momentem 250 N.m v rozmezí otáček 1750 – 2500 ot/min. Motor je v nižších otáčkách poměrně hrubý a projevuje se turboefekt.
Kolem 1900 ot/min značně zabere a takřka do 4000 ot/min táhne lineárně. Při pohodové jízdě je motor kultivovaný, v kombinaci ostřejšího sešlápnutí a nezahřátí jednotky na provozní teplotu, je znát vznětový tříválcový orchestr. Při zahřátí motoru se projev výrazně uklidní a musíme říci, že motor je kultivovaný.
Jak jsme psali na začátku, s fábií jsme absolvovali delší cestu při dálničních rychlostech 130 - 160 km/h. Před vlastní cestou panovala určitá předpojatost k tříválcovému opojení v kombinaci s dálničními rychlostmi. Motor nás ale příjemně překvapil a naši zaujatost naprosto odrovnal. Obstojně táhne i při rychlostech nad 150 km/h a na německých dálnicích jsme nebyli ani s plně naloženým autem žádnou brzdou.
Co v nás vyvolává rozporuplné dojmy je zpřevodování jednotky. Rychlosti jsou poměrně dost dlouhé, zejména při městské jízdě. Při 50km/h je motor na trojku výrazně pod hranicí 2000 otáček a díky turboefektu trvá, než zabere. Při podřazení na dvojku jsou otáčky zase daleko za hranicí 2000 otáček a zbytečně se pohybujete ve vyšších otáčkách. Asi nejdelší je zpřevodování mezi prvním a druhým stupněm, kdy při přeřazení z prvního převodového stupně, ve 3000 otáčkách, na druhý, otáčky spadnou na 1500. Jednotce by určitě slušelo šesti stupňové zpřevodování.
Ovšem vždy je něco za něco. Motor má sice delší převody, na druhou stranu to je velké plus pro ekonomiku jízdy. Z rychlosti 50 km/h na třetí rychlostní stupeň sice nebudete zrychlovat jako rallye závodník, ale věřte, že vaše peněženka bude „safe“. Při plném zatížení, 4 osoby a zavazadla, se při průměrné dálniční rychlosti 130 – 160 km/h spotřeba pohybovala okolo 5 l/100 km nafty. Bez plně obsazeného vozidla lze jezdit lehce pod pětilitrovou hranicí. Stejně tak na okresce.
Naladění podvozku nové Fabie se určitě povedlo. Ať už je vůz naložený či nikoliv, chová se komfortně a při nouzových situacích a ostřejší jízdě je stabilní. Opravdu si budete vychutnávat pohodovou a houpavou jízdu a ani sem tam nějaká nerovnost Fabii nerozhodí. A to automobil jezdil na příplatkových 17-ti palcových kolech. Odhlučnění je na slušné úrovni a od podvozku se neozývají žádné rázy. Zadní náprava je navíc kliková s vlečenými rameny.
Přestože testujeme novou fábii ve vrcholné výbavě, automobil na zadní nápravě používá brzdové pakny. Samozřejmě, brzdy jsou účinné a dobře reagují, přesto doporučujeme za příplatek 2.000 Kč brzdy kotoučové, které dostanete v základním provedení u benzínové verze 1,2 TSI, 81 kW v nejlepší výbavě.
Závěrem musíme říci, že z testu nové Fabie máme velice dobré pocity. Vůz překvapil dynamikou motoru a dobře naladěným podvozkem. Kromě slušného výkonu nabízí dostatečný prostor na zadních sedadlech a zejména v kufru. Ať už jedete s rodinou na dlouhou dovolenou či každý den do práce, auto splní vaše požadavky. Před koupí určitě doporučujeme prohlédnout příplatkové možnosti, protože Škoda nabízí zajímavé výbavové pakety.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI 77 kW MC |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1422 |
Válce: |
3 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
77 / 3500-3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
196 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,2 / 3,5 / 3,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
530 |
Objem nádrže (l): |
45 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1189 |
Nosnost (kg): |
530 |
Základní cena (kč): |
262 900 (1.0 MPI, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
413 900 (1.4 TDI, Monte Carlo) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Fabia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.4 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |