Honda Civic prošla nedávno modernizací, která se dotkla nejen exteriéru, ale také techniky. Auto však stále hraje na sportovní duši řidiče obzvláště, je-li pod kapotou oblíbený benzinový čtyřválec 1.8 i-VTEC.
Na devátou generaci Hondy Civic neexistuje příliš mnoho jednotných názorů. Někdo ji miluje, jiný nenávidí. Jedno je však jisté, jedná se o jeden z nejagilnějších hatchbacků nižší střední třídy. Nedávný facelift navíc přináší další vylepšení.
Konstruktéři zapracovali především na čelních partiích auta. Nové jsou přední světlomety se zabudovanými LED světly pro denní svícení. Ty působí velice atraktivně a originálně – jejich tvar (linka ve spodní části světlometů) totiž nikoho nenapodobuje. Změnil se také přední nárazník.
Ale zpátky ke světlometům. Denním svícením je vybaven každý civic. Diody pro potkávací režim světlometů však využívají pouze nejvyšší verze Lifestyle a Executive. Dálkové světlomety pak pracují výhradně s halogenovou technikou.
Honda Civic dostala nový lem registrační značky a upravený zadní difuzor, který je vyveden v černé barvě. Plastové lemy kolem blatníků a přední maska jsou nyní v tmavším odstínu. Zadní svítilny jsou nově také ztmavené. Novinkou je také design sedmnáctipalcových kol v rámci výbavy Sport.
Právě výbava Sport nabízí výhradně halogenové žárovky v potkávacím i dálkovém režimu. Možná je to trochu škoda, nicméně funkčnost světel je velmi slušná. Bezpečnost se tedy v rámci faceliftu Hondy Civic posunula o kus dopředu. Součástí výbavy námi testovaného vozu byl paket ADAS-I, který dokáže upozornit před čelní srážkou FCW (Forward Collision Warning). Součástí bezpečnostní výbavy je od roku 2015 také protikolizní systém CTBA (City Brake Active), jenž samovolně zabrzdí před překážkou do rychlosti 30 km/h.
Dalšími prvky bezpečnostní výbavy je automatické přepínání dálkových světel HSS nebo upozornění na vybočení z jízdního pruhu či rozpoznávání dopravních značek TSR. Samozřejmostí je také systém pro eliminaci slepého úhlu.
Podvozek testované Hondy Civic ve výbavě Sport je tužší, ale rozhodně není nepohodlný. Auto se chlubí vynikající stabilitou prakticky v jakémkoliv jízdním režimu a hlavně na povrchu jakékoliv kvality. Navzdory jednoduché zadní nápravě se zkrutnou příčkou jsou jízdní vlastnosti prostě perfektní.
Ocenili jsme také nově naladěný elektronický posilovač řízení, který řidiči poskytuje příjemnou zpětnou vazbu a zachovává mu solidní přímočarost. Nechybí ani systém Econ, jenž se ovládá zeleným tlačítkem vlevo od volantu. Jeho aktivací se mění reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Motor v tomto režimu reaguje poměrně vlažně a právě to má ušetřit cenné desetiny litrů benzinu.
Agilitě podvozku s předním náhonem skvěle pomáhá poměrně lehký čtyřválec, který příliš nezatěžuje nápravu. Také proto si Civic 1.8 i-VTEC v zatáčkách doslova libuje. Na dálnici se tento hatchback rovněž chová velice přesvědčivě, doslova hýří stabilitou a nerozhodí ho ani náhlá změna směru či silný boční vítr.
Benzinový motor 1.8 i-VTEC je jedním z mála atmosférických pohonných jednotek současnosti s toho je třeba náležitě si vážit. Jízdu jsme si užívali plnými doušky, vždyť je tento motor skvěle točivý a nabízí zážitky, které u většiny konkurence naleznete jen stěží. Nejvyšší výkon 104 kW při 6500 ot/min nevypadá sice kdovíjak přesvědčivě, charakter této jednotky však při jízdě přesvědčí okamžitě.
Přestože motoru nedělá problém fungovat již od 1400 ot/min, při kterých navíc dobře utlumený a maximálně úsporný, pro maximální výkon a zároveň jízdní požitek je nezbytné motor točit až do otáček nejvyšších. Jeho lineární zátah, okamžitá reakce na plynový pedál a krásný zvuk bude odměnou opravdovým řidičům.
Díky perfektnímu sladění benzinového motoru a manuální převodovky s krátkým zpřevodováním má řidič o zábavu postaráno. Vynikající atmosféru navíc dokresluje zvučný projev motoru ve vysokých otáčkách, v normálním režimu o něm naopak prakticky nevíte.
Šestistupňový manuál se vyznačuje přesným řazením v relativně krátké kulise. Řadit s touto převodovkou je jedním slovem zábava a nutno dodat, že se k motoru 1.8 i-VTEC skvěle hodí. Nevýhodou je snad jen o něco kratší šestka, která při dálničním limitu 130 km/h udržuje otáčky motoru kolem 3400 ot/min. I tak se ale spotřeba drží na rozumných 7,5 l/100 km. Ve městě je nutné počítat s odběrem kolem 8 l, mimo městské ulice pak není problém jezdit za 6,5 l/100 km.
Honda Civic 1.8 i-VTEC ve výbavě Sport představuje originální alternativu k novodobým hatchbackům. Zachovává si sportovní punc s klasikou v podobně atmosférického motoru, který dnes patří spíše mezi raritu. Podvozek v kombinaci s dobře naladěným manuálem potěší všechny opravdové řidiče. Přestože interiér nenabízí zrovna příliš místa pro dlouhány, praktické vlastnosti hondě rozhodně nejsou cizí. Za zmínku stojí například originální systém sklápění zadních sedadel Magic Seats, který umožňuje posádce převést rozměrnější náklad a to i ve voze s karosérií typu hatchback.
Tým AUTOiNDEX.cz
Honda Civic 1.8i-VTEC |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1798 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
104 / 6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
174 / 4300 |
Maximální rychlost (km/h): |
215 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,3 / 4,9 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
477 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1341 |
Nosnost (kg): |
409 |
Základní cena (kč): |
399 000 (1.4 i-VTEC, výbava S) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
449 000 (výbava S) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.8 i-VTEC |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |