Přístrojový panel poskytuje pouze základní informace |
Předností jednoválce je nízká hmotnost |
Součástí předního kotouče o průměru 250 mm je dvoupístkový třmen |
Nadšenému řidiči často nestačí jeden desén pneumatiky |
Řada sportovních endur WR byla uvedena na trh před pěti lety. Během této doby se stala velmi oblíbenou a přilákala již mnoho vyznavačů rychlé jízdy po nezpevněných cestách. Není se co divit, tato řada byla jako jedna z prvních osazována čtyřdobými motory. Všeobecně se čtyřdobé jednotky těší stále větší oblibě, a to nejen díky svým výkonovým parametrům. Neustále se zpřísňující legislativa v oblasti životního prostředí totiž pomalu začíná vytlačovat neekologické „dvoutakty“ z kategorie offroadových motocyklů.
Inovovaný jednoválec, konstrukčně vycházející ze svého předchůdce WR 426 F, nyní disponuje vyšším výkonem a nižší hmotností. Mezi hlavní změny patří mj. zvětšený chladič, což vede k účinnějšímu chlazení při nižších rychlostech. Nová je také pětistupňová převodovka, umožňující lépe využívat točivý moment a celkový potenciál hnací jednotky. Elektrický startér ocení převážně jezdci, kteří motocykl využívají pouze rekreačně a nemají dostatečné zkušenosti s „nakopáváním čtyřtaktů“. Ovšem také unavený sportovec rád zmáčkne kouzelné tlačítko startéru, protože i síla je nezbytným předpokladem k natočení stroje postranní pákou, která zůstává ve výbavě. Celkově bylo na motocyklu provedeno 24 úprav, včetně přepracování podvozku. V praxi jsme však zjistili, že disponuje navíc vlastnostmi, které jsou běžným zákazníkem jen ztěží využitelné.
Yamaha nepřekvapí téměř ničím neobvyklým pro stroje této kategorie. Nejsem líný, ale přeci jen startuji studené „WR-ko“ elektrickým startérem a vyrážím do terénu. Po prvním skoku z asfaltové silnice mne příjemně překvapila nastavitelná teleskopická vidlice upside-down Monocross, která bez problémů tlumí jakékoli nerovnosti. Vodou chlazený motor DOHC s pěti titanovými ventily disponuje výkonem 30 kW při 8500/min a točivým momentem 36 N.m při 6500/min. V praxi to znamená, že při prudším přidání plynu se Yamaze o hmotnosti pouhých 113 kilogramů odlepuje přední kolo od země a pouze pud sebezáchovy donutí rozumné jezdce ubrat plyn. Motor charakterizuje obrovský zátah, přímo předurčený pro sportovní vyžití. Není divu, neboť jde o podobnou pohonnou jednotku, kterou Yamaha využívá v motokrosovém šampionátu. Brzdy jsou účinné a přesně dávkovatelné dokonce i jedním prstem. Po delší jízdě oceňuji potah sedla, vyrobený z neklouzavého materiálu, čímž ušetříte hodně sil.
Na závěr můžeme jen konstatovat, že se jedná o velmi povedeného „siláka“ využitelného téměř v jakémkoli terénu.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor |
Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec. Zdvihový objem 449 cm3. Vrtání x zdvih 95x63,4 mm. Kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 30 kW při 8500/min. Největší točivý moment 36 N.m při 6500/min. |
Převodné ústrojí |
Sekundární převod zajišťuje řetěz. Pětistupňová převodovka. |
Podvozek |
Dvojitý rám z chrommolybdenových trubek. Přední odpružení zajišťuje nastavitelná teleskopická vidlice upside-down Monocross, zdvih 300 mm. Vzadu centrální pružicí jednotka, zdvih 315 mm. Kotoučové brzdy na obou kolech. Dvoupístkový třmen na předním kotouči o průměru 250 mm a jednopístkový třmen na zadním kotouči o průměru 245 mm. Pneumatiky vpředu 90/90–21, vzadu 130/90–18. |
Provozní vlastnosti |
Rychlost, zrychlení a spotřebu výrobce neudává. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 1485 mm. Výška sedla 998 mm. Objem palivové nádrže 10 litrů. Suchá hmotnost 113 kg. |
Cena |
249 830 Kč |
Tento článek byl připraven ve spolupráci s časopisem www.ioffroad.cz
Tým AUTOiNDEX.cz