Alternativní paliva. Dnes čím dál více skloňované sousloví, které hledá cestu ven ze závislosti na ropě a velkých ropných trzích. V novém modelu Audi A3 Sportback g-tron si můžete zatím dopřát obojí: jezdit jak na benzin, tak na stlačený zemní plyn (CNG), jehož nespornou výhodou je cena. Ovšem ne všechno co se třpytí, musí být zlato!
Na první pohled vypadá A3 Sportback příjemně a klasicky, jak od výrobků automobilky z Ingolstadtu očekáváme. Na žádné výstřednosti si zkrátka nepotrpí. Rozměrům odpovídá i vnitřek vozu, který je dostatečně prostorný a cestující nebudou trpět žádným nedostatkem místa, a to především na předních sedadlech.
Na zadních sedadlech už o komfortu hovořit nemůžeme, ale rozhodně prorážet hlavou strop nebo tlačit řidiče koleny nebudete a to i v případě, že patříte mezi populační nadprůměr. To ale neplatí pro prostor pod víkem pátých dveří, má nezvykle malý objem (380 litrů) a nedáte do něj ani běžnou rezervu. Tady ten prostor zkrátka chybí.
Interiér je německy standardní. Audi si vždy dává záležet, aby svým zákazníkům dopřálo to, na co jsou zvyklí, a tak se dočkáte vysouvacího displeje s dobrým, i když proti větším modelům maličko nižším rozlišením, snadným ovládáním a dobrou přehledností. Jedna „chybka“ možná německým inženýrům unikla – pokud při listování seznamem pomocí kolečka chcete dolů, kupodivu jím netočíte doprava, ale doleva. Snad to byl i záměr, ale ne moc povedený.
Také chybí vstup na USB připojení, což u dnešních vozů této kategorie dokáže překvapit. Pojetí palubní desky je sice na dnešní dobu nečekaně minimalistické, ale ono to k Sportbacku tak nějak sedí.
Největší pozornost je samozřejmě věnována prostoru, kde je usazen řidič, a ten se také dočká nejvyššího komfortu. Z vozu je výborný výhled, který zajišťuje pohodlné a dobře nastavitelné sedadlo. Velice chválíme možnost nastavení volantu směrem k tělu. Méně zkušení řidiči ocení velice přesné řazení a pro ty zkušené to bude velmi příjemným překvapením a odměnou.
Začněme nejdříve „back“. Jediné, co nám při jízdě trochu vadilo, byla minimální zpětná vazba od předních kol. Jinak se jedná o povedený vůz, který neztratí jistotu ani při ostřejším průjezdu zatáčkou. Zkrátka slovo sport tam trochu pozpěvuje. Ve městě jsme ocenili šestnáctipalcová kola s pneumatikami s vyšším profilem, který spolehlivě ztlumí městské nerovnosti.
Dalším plusem je příjemný klid alá Lexus – do kabiny neproniknou zvuky ani motoru, ani sebevětších nerovností. Při nastartování benzinového motoru 1.4 TFSI s výkonem 81kW se dokonce ohlížíte po otáčkoměru, jestli vůbec motor nastartoval.
Příjemným překvapením je pružnost motoru, která je naprosto dostačující, dokonce se nebojíme říci, že kdejaká Octavia bude mít nemalé problémy si vás „vychutnat“. Při běžném ježdění opravdu nemá chybičku, když se na tachometru objeví rychlost 130 km/h, otáčky se pohybují kolem hodnoty 2900, hranici čtyři tisíce otáček motor točí až někde kolem stodevadesátky. I z toho je znát, jak snadné je sednout za volant, sešlápnout plyn a prostě se kochat jízdou… Jenže na benzin nebo CNG?
Nádrž pojme 14 kilogramů stlačeného zemního plynu, s čímž ujedete neuvěřitelných 300 kilometrů. A vedle toho máte i nádrž na benzin s objemem 50 litrů. Dohromady se tak dostanete na dojezdovou vzdálenost 1100 kilometrů.
Zajímavá je určitě i spotřeba. U CNG se pohybuje okolo 5 kg CNG a záměrně nepíšeme, zda při předpisové nebo svižnější jízdě. Ať už jsme se courali na dálnici kolem 100 km/h nebo upalovali slušných 170 km/h, spotřeba se stále pohybovala 4,2-5kg CNG. U benzinu jsme dosáhli hodnoty 7,5 l na sto kilometrů. Co v autě určitě nenaleznete je přepínač volby CNG nebo benzín. Až zkrátka vyjedete CNG, pohon se automaticky přepne na benzín.
Jenže využijete to? CNG můžete natankovat na přibližně šedesáti veřejných a dvaceti soukromých čerpacích stanicích po celé ČR; v zahraničí na tom budete lépe – v Německu, Itálii a dalších západních zemích – i hůře, to když si vyrazíte do Chorvatska či na Slovensko, kde plyn načerpáte jen na 14 stanicích v celé zemi.
Ještě možná na úvod pár faktů o CNG a rozdíl oproti LPG. Oba pohonné systémy mají společné slova: levnější, šetrnější k životnímu prostředí a daňové zvýhodnění. CNG neboli stlačený zemní plyn (compressed natural gas) je složený z molekul CH4. Tato kombinace jednoho atomu uhlíku a čtyř atomů vodíku má v sobě velké množství energie.
LPG neboli zkapalněný ropný plyn (liquefied petroleum gas) je směs propanu, propylenu, butylenu a butanu. Přesné složení je v každé zemi odlišné. Například v Německu se LPG z velké části skládá z propanu a propylenu, ve Francii je z velké části složen z butanu a butylenu. LPG bohatý na butan má mnohem více energie než LPG bohatý na propan. V zimě ale musejí řidiči tankovat tzv. „zimní plyn“, který obsahuje vyšší podíl propanu, protože při nízkých teplotách je těžké butan zplyňovat.
Ale vraťme se zpátky k našemu pohonu CNG. O ekologickém přínosu CNG se ani nemá cenu bavit, ten je evidentní. Proti naftovému motoru má tento druh pohonu výrazně nižší emise: hodnoty CO2 jsou o polovinu nižší, u oxidů dusíku jsou nižší až o 80 procent a oxid siřičitý, popílek nebo prach chybí zcela. A při stále pokračujícím tlaku na ochranu životního prostředí se možná v ne až tak vzdálené budoucnosti bude muset takovými hodnotami vykázat každý automobil.
Velký rozdíl je i v ceně. Nemusíte být ekologicky smýšlející, abyste pochopili, že když za kilogram CNG zaplatíte 26 Kč, pak při spotřebě cca 4,5 kg na sto kilometrů vás jeden ujetý kilometr vyjde na 1,1 Kč. A o tom si při cenách nafty a benzinu můžete u jiných vozů nechat jen zdát. Uveďme třeba příklad vozu, který má průměrnou spotřebu 6 litrů nafty a při ceně 33 Kč za litr vás kilometr vyjde na téměř dvojnásobek, tedy 2 Kč. Při jízdě Praha – Plzeň ušetříte oproti naftě cca 180 Kč! Vůz s benzínovým agregátem o průměrné spotřebě 7,5 l a ceně cca 32 Kč za litr, vás kilometr vyjde na 2,4 Kč.
Hra čísel je úžasná věc. Ovšem jmenovatelem našeho vozu je pořizovací hodnota, která začíná na solidních 682 900 Kč za základní verzi g-tron. Výše uvedená spotřeba se tedy vyplatí při větším počtu ročně najetých kilometrů.
Auto s pohonem budoucnosti, nebo předražený výstřelek? Důkladně přemýšlejte, než si A3 Sportback pořídíte. Jistě, jste-li fanda ekologie, každé čtyři roky volíte stranu zelených a hledáte vůz, který by tolik nezatěžoval životní prostředí, ekonomická stránka může ustoupit do pozadí, pro ty ostatní to ale nebude snadné rozhodování. Zvlášť když existují podobné alternativy v mnohem praktičtější podobě třeba od Škody nebo Volkswagenu, kde tolik nepřiplácíte za značku Audi. Je to na vás.
Tým AUTOiNDEX.cz
Audi A3 g-tron 1.4 TFSI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1395 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
81 / 4800 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
200 / 1500 - 3500 |
Maximální rychlost (km/h): |
197 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,4 / 2,7 / 3,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
380 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1260 |
Nosnost (kg): |
540 |
Základní cena (kč): |
682 900 (1.4 TFSI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
682 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Audi |
Model: | A3 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.4 TFSI g-tron |
Palivo: | plyn |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |