Originální Subaru XV má trumf v rukávu zejména díky poměrně bohaté standardní výbavě, ale také podélnému prostoru interiéru. Není se co divit, vždyť karosérie XV měří na délku 4,45 metru, což je jedna z nejvyšších hodnot ve třídě. V neposlední řadě je třeba zmínit také pohon všech kol, který Subaru opravdu umí.
Interiér vozu potěší už při nastupování. Do auta nasednete bez nutnosti absolvování kdovíjakého gymnastického cvičení, což je dáno nejen velkými dveřmi s otevíráním téměř do pravého úhlu, ale také vyšší světlou výškou podvozku s hodnotou 220 milimetrů. Ta je dokonce vyšší, než už forestera! Objem zavazadelníku 380 litrů patří spíše k podprůměru, ale v praxi se chlubí velmi slušnou minimální šířkou a perfektním přístupem.
Zpracování a kvalita použitých materiálů uvnitř, je stále velmi dobrým standardem. V minulém roce dostalo XV kvalitnější ovladače a tlačítka na přístrojové desce, ze kterých máme velmi dobrý dojem. Dokázali bychom si však představit vylepšenou grafiku displeje audiosoustavy, která působí archaickým dojmem. Dominantou přístrojové desky je ale barevný displej ve středové kapličce. Ten zobrazuje funkce palubního počítače a některé další provozní hodnoty. Celkově vypadá pěkně.
Sedadla jsou příjemně tuhá a neunaví tělo posádky ani při delším cestování. Ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. Na druhou stranu, testované Subaru XV nebylo zrozeno pro sportovní jízdu, i když podvozek snese až překvapivě neurvalé zacházení. A to i na silnici.
Zvenku zaujme testovaný model outdoorovým vzhledem a to díky paketu Cross. K dispozici jsou i střešní hagusy, které představují praktický prvek pro uchycení nejen boxu, ale také držáků na různé sportovní vybavení. Tuto výbavu nyní zákazník získá s bonusem 90 tisíc korun.
Dvoulitrový motor typu boxer se zdá být optimální motorizací. Je výrazně levnější než vznětový 2.0D a potěší i kultivovaný chod, který posádka ocení zejména při delším cestování. Subaru XV se ale nesnaží být kdovíjakým polykačem dálničních kilometrů. Je určeno spíše na kratší vzdálenosti a popojíždění ve městě.
Motor velmi slušně táhne a oproti menšímu čtyřválci 1.6i se s ním o poznání lépe předjíždí. Spolupráce motoru s bezestupňovou převodovkou Lineartronic na nás také udělala dobrý dojem. Akustický projev dvoulitru je jadrný a to především ve vyšších otáčkách. Posádku ale nikterak neomezuje.
Převodovka je vybavena možností ručního řazení. Změna stupňů probíhá buď přímo pomocí voliče převodovky, nebo prostřednictvím pádel pod volantem. Přestože se jedná o bezestupňovou převodovku, volba manuálního řazení je jednoznačným plus, což řidič ocení hlavně při potřebě náhlé akcelerace.
Pochvalu si testovaný dvoulitr zaslouží i za relativně hospodárný provoz. Ve městě jsme jezdili kolem 9 litrů, mimo město spotřeba klesá až na solidních 7 l/100 km. Navíc je třeba mít na paměti, že Subaru XV pohání všechna čtyři kola. S ohledem na tento fakt je tedy spotřeba na benzinový dvoulitr více než přijatelná.
Samozřejmostí je ekologicky zaměřený systém Start/Stop. Ten po zahřátí vypíná motor při každém zastavení a velmi hbitě ho opět nastartuje při následném sešlápnutí spojkového pedálu. Palubní počítač pak měří celkový čas, po který byl motor vypnut a dokonce zobrazí i ušetřené palivo.
Subaru XV se chlubí solidní stabilitou a to i přes relativně velkou světlou výšku. S autem lze tedy „uhánět“ poměrně svižným tempem a to i v zatáčkách. Karosérie se sice nakloní, ale podvozek se drží stopy, kterou mu řidič určí prostřednictvím relativně komunikativního řízení, až překvapivým způsobem. Navíc schopnost Subaru XV žehlit nerovnosti našich rozbitých silnici je na opravdu vysoké úrovni. Rychlá jízda po nerovnostech tedy nedělá XVéčku žádný problém, spíše naopak.
Stabilitu posádka ocení i na dálnici, která autu vyhovuje lépe než v minulosti. Podvozek byl totiž výrazně utlumen, a tak posádku neruší nepříjemný svist od podběhů, jako tomu bývalo dříve. Proti vibracím přenášejících se do řízení bojuje nový tlumič.
S terénem si XV hravě poradí a to hlavně díky sofistikovanému pohonu všech kol a slušné světlé výšce. Samozřejmě, že nelze očekávat průchodnost terénem, jako u vozidel kategorie offroad, ale i bez uzávěrek diferenciálů se Subaru mimo silnici neztratí.
Subaru XV s dvoulitrem pod kapotou je dobře využitelné prakticky ve všech režimech. Tento všeuměl bez problémů zvládá cestování po běžných silnicích a dálnicích a v případě potřeby projede i středně těžkým terénem. Za jeho stylovost si nechá český dovozce slušně zaplatit, ale není se co divit, Subaru XV přináší něco, co jinde jen tak nenajdete.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru XV 2.0i Lineartronic | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1995 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 6200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 196 / 4200 |
Maximální rychlost (km/h): | 187 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,6/ 5,5 / 6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): | 380 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1455-1525 |
Nosnost (kg): | 485-415 |
Základní cena (kč): | 589 000 (1.6i X, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 639 000 (Active, 6MT, 2.0i) |