Jen málo vozů umí zvýšit řidiči hladinu adrenalinu v krvi právě tak jako čtyřkolka od renomovaného stuttgartského výrobce legendárních vozů Porsche. Měli jsme jedinečnou příležitost vyzkoušet si supersportovní vůz Porsche 911 Carrera 4S.
Měli jsme exkluzivní příležitost vyzkoušet si supersportovní vůz Porsche 911 Carrera 4S. Rozhodně se nejedná o vůz využitelný v terénu, ale jeho stálý pohonu všech kol má zajistit maximální jízdní vlastnosti včetně bezpečnosti posádky. Modely řady Carrera patří u příznivců automobilky Porsche mezi velmi oblíbené díky svým charakteristickým vlastnostem. Zajímavostí je, že výrobce nedávno rozšířil řadu Carrera o model Cabriolet, který je považován za unikát. |
Kombinaci vozu bez pevné střechy a pohonu všech čtyř kol totiž v tomto segmentu ještě žádná automobilka nenabízí. Příznivci, kteří znají vůz Carrera 4S vědí, že se designéři nechali inspirovat modelem 911 Turbo. Prozrazují to mohutné nasávací otvory vzduchu umístěné v předním nárazníku. Konstruktérům se v roce 2001, kdy vůz prošel faceliftovou úpravou, podařilo snížit aerodynamický koeficient na příznivých 0,30 pomocí důmyslných konstrukčních zásahů. Za jednu z nejdůležitějších změn lze považovat rozšíření karosérie v zadní části vozu. Díky této změně vznikl prostor pro použití širších plášťů o úctyhodných rozměrech 295/30 ZR18, které jistě přispěly k již tak dobré jízdní stabilitě. |
Šestiválec s protilehlými písty (boxer) o zdvihovém výkonu 3596 cm3 disponuje výkonem 235 kW při 6800/min. a točivým momentem 370 Nm při 4250/min. Při výrobě pohonné jednotky se používají speciální skelná vlákna, která umožňují designérům větší kreativitu při návrhu motoru. Ten se nachází v zadní části vozu. Carrera 4S má shodný brzdový systém s modem 911 turbo a GT2. Tyto modely disponují ještě vyšším výkonem a tak je použití tohoto brzdového systému jistě zárukou kvalitních vlastností. Nádherné červené čtyřpístkové třmeny jsou montovány na vrtané brzdové kotouče o průměru 330 mm s vnitřním chlazením. Použití keramického materiálu při jejich výrobě zaručuje stejné vlastnosti za různých povětrnostních podmínek. |
Když jsem usedal do vozu zhruba za tři a půl miliónu měl jsem trochu zvláštní pocit plný očekávání. Řídit vůz, který disponuje výkonem přes 200 kW vyžaduje přeci jen více opatrnosti a v neposlední řadě také zkušeností. Obzvlášť, pokud se jeho hmotnost pohybuje pod hranicí 1,5 tuny. Interiér je velmi kvalitně dílensky zpracovaný, což je ale u vozů této kategorie samozřejmostí. Je vybaven mnoha luxusními prvky již ve standardní výbavě. Opravdu kvalitní audiosouprava umocňuje již tak silný zážitek z jízdy. Někdy jsem ale nevěděl, zda je lepší poslouchat hudbu nebo krásný zvuk linoucí se z koncovek výfuků motoru boxer. Trochu jsem se obával toho, že tento sportovní vůz nebude nabízet dostatek prostoru pro řidiče a spolujezdce, ale nakonec jsem byl příjemně překvapen. |
Po nastartování a zařazení prvního převodového stupně s respektem uvolňuji spojkový pedál s tužším chodem. Vůz se klidně rozjíždí a jen tvrdé naladění podvozku upozorňuje řidiče s jakým vozem vlastně jede. Po několika „zahřívacích“ kilometrech úplně sešlapuji plynový pedál. Co na to Carrera? Zatlačí řidiče obrovskou silou do kožených sedadel a problikávající kontrolka, které v této chvíli nemá řidič vůbec čas sledovat ukazuje, že i všechna čtyři poháněná kola mají dost práce vyrovnat se s výkonem motoru. |
Řídící jednotka může přerozdělovat přes lamelovou spojku až 95% výkonu na zadní kola, což umožňuje zatáčky projíždět řízeným smykem. Jízdní stabilitu má na starost elektronický systém PSM (Porsche Stability Management), který však lze deaktivovat. Z nuly na sto kilometrů za 5,1 sekund, to je zrychlení, které se musí opravdu zažít. Tento pocit umí nabídnout skutečně jen hodně málo automobilů. Určitě levnější varianta jak na vlastní kůži prožít takovéto zrychlení je pořízení silnějšího motocyklu… |
Srovnáme-li Carreru s nedávno testovanou Imprezou WRX STI můžeme konstatovat, že zde asi největší roli hrají emoce. Porsche v člověku navozuje pocit jízdy na závodním okruhu, kde lze také jeho sportovní předpoklady nejlépe využít. Subaru se cítí jako doma na nekvalitním nebo šotolinovém povrchu. Tam má řidič pocit jako by řídil vůz kategorie Word Rallye Car. |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor |
Kapalinou chlazený šestiválec typu boxer, uložený vzadu. Zdvihový objem 3596 cm3. Vrtání x zdvih 96x82,8 mm. Kompresní poměr 11,3:1. Největší výkon 235 kW při 6800/min. Největší točivý moment 370 N.m při 4250/min. |
Převodné ústrojí |
Stálý pohon všech kol s variabilním rozdělením výkonu na nápravy. Šestistupňová přímo řazená převodovka. |
Podvozek |
Nezávislé zavěšení kol, vpředu McPherson, vzadu víceprvková náprava. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech. Brzdové kotouče vrtané se čtyřpístkovými třmeny. Kola vpředu 8Jx18, vzadu 11Jx18. Pneumatiky vpředu 225/40 ZR 18, vzadu 295/30 ZR 18. |
Karoserie |
Samonosná, dvoudveřová, 2+2místná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 280 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 16,3/ 8,5/11,4 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2350 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1465/1480 mm. Celkové vnější rozměry 4435/1830/1295 mm. Pohotovostní/celková hmotnost 1495/1870 kg. Palivová nádrž 64 l. |
Cena |
3 483 000 Kč |
Tento článek byl připraven ve spolupráci s časopisem www.ioffroad.cz
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | 911 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | Carrera 4S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2003 |
Technické parametry |