Na trhu je spousta rychlých a zábavných hatchbacků, ale už podstatně méně odnoží v provedení kombi. Peugeot velmi dobře trefil tento nedostatek a okamžitě zareagoval modelem 308 GT. Ano, můžete ho pochopitelně mít i ve variantě hatchback, jenže největší předností tohoto auta je docela jiná vlastnost.
Nejprve ale k designu. Tak nějak jsme si u Peugeotu 308 zvykli, že žádné sportovně-designové drama se nekoná a to ani u nejsilnějších motorizací. A nejinak je tomu u varianty GT. I tak je ale vůz na první pohled zajímavější, než běžná 308.
Rozdíl dělají zejména detaily, auto ve standardu jezdí na osmnáctipalcových kolech velmi slušivého designu. Doslova parádu pak v této nižší třídě dělají „gétéčku“ full LED světlomety, které v kombinaci s upraveným předním nárazníkem s integrovanými diodovými blinkry působí prémiovým dojmem. Zadní část vozu pak zdobí dvojice velkých chromovaných koncovek výfuků, jež si umí zajistit respekt u ostatních řidičů.
Celkově je karosérie velice uhlazená a decentní, což dobře koresponduje s přívlastkem GT (Gran Tourer). Kdyby se jednalo o nové GTi, možná bychom čekali více sportovních prvků. Takhle je to však v pořádku. Model 308 GT trochu zesměšňuje některé „sportovní“ modely ostatních výrobců, kteří sice disponují různými spoilery, sportovními prahy apod., ale výkon mají prakticky shodný. Peugeot se tedy nesnaží prodávat „rychlý“ vzhled, ale rychlé auto, za což mu patří palec nahoru.
Ani uvnitř nečekejte mnoho změn. Za zmínku však určitě stojí volant s menším průměrem, který je atraktivně zploštělý ve spodní části. Potěší i sedadla s výraznějším bočním vedením, které drží tělo posádky i při opravdu rychlé jízdě a navíc neunaví ani při dlouhém cestování. Pedály samozřejmě mají kovový vzhled a přístrojová deska se chlubí červeným prošitím. Přestože jde jen o měkčený plast, optický výsledek je famózní.
Jinak je vše při „starém“ a opět potěší dobře využitelný zavazadelník modelu SW. Chvíli zvyku a někdy i trpělivosti však vyžaduje ovládání systému i-Cockpit. Přístrojový štít občas zastíní volant, který je sice výškově nastavitelný, ale jeho menší průměr spolu s výše umístěnými přístroji je kamenem úrazu. Někdy tedy nezbývá vybrat si mezi optimálním nastavením nebo dobrým výhledem na ukazatele provozních údajů, což je trochu Sophiina volba.
O pohon testovaného GT se v našem případě starala zážehová přeplňovaná šestnáctistovka 1.6 THP. Zákazník ještě může zvolit 180 koňový diesel 2.0 HDI, pokud však preferujete lepší svezení, sáhněte po benzinovém motoru.
Ten se vám odvděčí velmi pěkným zátahem z nízkých otáček a jadrným zvukovým projevem. Dieselovou variantu navíc v manuálu neseženete, takže zábavu jednoznačně diktuje testovaná pohonná jednotka. Tedy alespoň pokud rádi řadíte a řídíte…
Prakticky stejný motor pohání například kupé RCZ. V případě 308 GT byl ale nepatrně posílen. Nejvyšší výkon činí 151 kW při 6000 ot/min a hodnota největšího točivého momentu 285 N.m vrcholí při 2750 ot/min. Auto lineárně zatahuje v celém spektru otáček se znatelnou špičkou kolem 5000 ot/min. Skoro, jako byste řídili vůz s atmosférickým motorem.
I přes velmi slušnou dynamiku spotřebuje 308 GT 1.6 THP relativně málo paliva. Lze s ním v klidu jezdit kolem 7 l/100 km a v kombinovaném režimu pak kolem osmilitrové hranice. S ohledem na nabízený výkon se jedná o překvapivý výsledek. Svůj podíl na tom má i skvěle odstupňovaná šestistupňová převodovka, jejíž převody nejsou ani dlouhé ani krátké, prostě akorát. Řazení je navíc přesné a hlavice řadící páky dobře padne do ruky.
Peugeot 308 GT SW jezdí trochu jinak, než jsme u běžné 308 zvyklí. Podvozek je tužší ale nikterak přehnaně, takže dokáže i slušně žehlit nerovnosti našich silnic. V zatáčkách pochopitelně drží stopu o něco lépe, než standardní model.
Celkově lze tedy říci, že auto se s větší chutí vrhá do zatáček a působí ještě jistějším dojmem. Líbí se nám možnost úplného vyřazení stabilizačního systému z provozu, kterou dnes umožňuje jen málo automobilů. Poté se projeví přísné neutrální chování, které je zejména u předokolky velmi žádané.
Pro rychlou jízdu doporučujeme zvolit mód Sport, který se aktivuje stisknutím příslušného tlačítka na středovém panelu, hned vedle řadicí páky. Rázem dojde k přemapování plynového pedálu, takže reakce motoru jsou bezprostřední. Charakter změní i posilovač řízení, který je výrazně tužší. O kdovíjaké komunikativnosti sice nemůže být řeč, pocitově se ale řidič lépe spojí s podvozkem potažmo celým autem.
Vedlejší efekty si Peugeot 308 GT nechává pouze pro řidiče a posádku, což potvrzuje změna barvy podsvícení přístrojů v rámci sportovního módu a v neposlední řadě také sportovní zvuk linoucí se z reproduktorů audiosoustavy.
Pugeot 308 GT SW 1.6 THP je rychlým vozem, který si až na pár drobností na nic nehraje a skrývá svůj potenciál v decentně vyhlížející karosérii. V kombinaci se zážehovým motorem nabízí řidiči za slušný peníz pěknou porci zábavy, ale také úsporný provoz a skvělé odhlučnění. Vyznavači ryze sportovní jízdy by ale měli počkat na nekompromisní GTi. To ale v kombíku pravděpodobně nebude.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 308 GT SW 1.6 THP | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1598 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 151 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 285 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): | 235 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 7,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,6 / 4,8 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 610 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1465 |
Nosnost (kg): | 415 |
Základní cena (kč): | 609 500 (308 GT SW 1.6 THP, akční cena) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 609 500 (308 GT SW 1.6 THP, akční cena) |