Nejúspornější octavia se jmenuje Greenline a chlubí se takřka snovými papírovými hodnotami spotřeby. Pod kapotou jí tluče srdce přepracované vznětové šestnáctistovky, která by měla spotřebovat jen něco málo přes tři litry nafty na sto kilometrů. Jaká je skutečnost jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Škodu Octavia je nejen u nás stále velice oblíbeným autem s vynikajícím poměrem ceny a užitné hodnoty. Dvojnásob to pak platí u varianty kombi. I přes konzervativní ztvárnění karosérie je na octavii radost pohledět. Zaujme totiž moderními tvary, které diktuje především přední maska s atraktivními světlomety. Jejich charakter zdůrazňuje zejména spodní linka LED světel pro denní svícení.
Vzadu oku lahodí sdružené svítilny, které jsou vytaženy výrazně do boků karosérie. Testovaný model Greenline se standardně prodává na plechových patnáctipalcových kolech. Připlatit si však můžete za litá kola, jejichž 16 palců stále koresponduje s posláním vozu dosahovat maximální úspornosti.
Na první pohled je také znát snížení podvozku o 15 milimetrů. Škoda Octavia Greenline totiž dostala sportovní podvozek s tužšími tlumiči. Ten se samozřejmě dodává v ceně této úsporné varianty. Model Greenline má také rozměrnější aerodynamický spoiler v horní části pátých dveří. Dalším prvkem, který ale na první pohled neodhalíte, je zespoda kompletně zakrytovaná podlaha. Tyto úpravy se příznivě podepsaly na koeficientu odporu vzduchu. Dalším rozpoznávacím znamení už je snad jen označení Greenline vpředu a vzadu.
Uvnitř se toho příliš moc nezměnilo. Výbava „zelené“ octavie sice vychází ze stupně Ambition, rezervu však nedostanete ani za příplatek a zapomenout můžete i na výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. Vše tedy bylo optimalizováno pro co nejnižší hmotnost vozu, jenž u modelu kombi činí 1280 kilogramů. To je o 20 kilogramů méně, než u standardního provedení.
Octavii Greenline si na druhou stranu můžete vybavit jinými luxusními prvky, jako běžnou octavii, takže je třeba mít na paměti snad jen fakt, že každá výbava nejen něco stojí, ale také váží. A o hmotnost jde u této varianty především. Interiér je celkově velice dobře zpracovaný, samozřejmostí je použití kvalitních plastů a pochvalu si také zaslouží celkem pohodlná sedadla s tužším charakterem.
Jediným motorem pro Octavii Greenline je opět vznětový čtyřválec 1.6 TDI. Nejedná se však o známou pohonnou jednotku s nejvyšším výkonem 77 kilowatů. Tento motor byl totiž posílen na 81 kW a dostal také vstřikování paliva se zvýšeným tlakem. Novinkou je i proměnné časování vačkových hřídelů, které byly kvůli snížení tření uloženy na valivých ložiskách. Z pohledu řidiče je asi nejvýznamnější změnou šestistupňová převodovka s delším pátým a šestým převodovým stupněm.
Motor samozřejmě má ve standardu systém Start/Stop, který si sice vyžádal větší akumulátor, funguje však velice rychle. Pohonná jednotka je velice kultivovaná a tichá, pokud jí tedy výrazně nevytáčíte či naopak nepodtáčíte. Dynamické vlastnosti jsou o něco lepší, než u slabší verze, což má za následek i rozšíření pásma největšího točivého momentu 250 N.m, který nyní vrcholí v rozmezí 1500 – 3000 ot/min.
Motor tedy déle táhne a s tím velmi dobře koresponduje i šestistupňový manuál. Ačkoliv jsou první čtyři rychlostní stupně pocitově stejné, jako u varianty s pětistupňovou převodovkou, delší pětku a šestku oceníte zejména na dálnici. Při rychlosti 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň pouhých 2100 ot/min a spotřebuje 4,5 l/100 km.
Ve městě jsme jezdili se spotřebou do šesti litrů nafty, při konstantní jízdě mimo město nám pak palubní počítač ukázal fantastických 3,5 l na 100 kilometrů. Údaje uváděné výrobcem tedy nejsou nereálné a to zejména s ohledem na zimní obutí testovaného modelu.
Jak jsme již avizovali, Octavia Greenline jezdí na sportovním sníženém podvozku s tužšími tlumiči. Hlavním smyslem je především snížení světlé výšky vozu a z toho plynoucí nižší aerodynamický odpor. Relativně malá kola v kombinaci s tužším podvozkem překvapivě dobře fungují a dokážou eliminovat tvrdost odpružení při jízdě na nekvalitním povrchu.
Stabilita auta je na vynikající úrovni, což je znát především při rychlém průjezdu zatáčkou. Náklony karosérie jsou minimální a nedotáčivost byla výrazně potlačena. Dobrou zprávou je fakt, že téměř vymizely neduhy spojené s vlečnou zadní nápravou, která na nerovnostech uskakuje a je hlučná. Sportovní podvozek v rámci úsporné Octavie Greenline tedy opravdu funguje.
Škoda Octavia Greenline potvrdila své kvality nejen v otázce úspornosti, ale také jízdních vlastností. Za příplatek 18 tisíc korun oproti standardní Octavii 1.6 TDI získá zákazník nejen úspornější auto, ale také lepší dynamiku a stabilitu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Octavia Greenline 1.6 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
81 / 3250-4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1500 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
206 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
3,8 / 3,0 / 3,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
590 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1280 |
Nosnost (kg): |
550 |
Základní cena (kč): |
342 900,- (1.2 TSI/63 kW, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
506 900,- |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |