Naftový šejk - Audi A8 4.0 TDI (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Naftový šejk - Audi A8 4.0 TDI (TEST)

Luxusní limuzína s dieslovým motorem?

Mnoho výrobců dnes osazuje své reprezentativní sedany výkonnými vznětovými agregáty. To co ale předvedl výrobce Audi s novým motorem 4.0 TDI v „hliníkové“ A8 je opravdu unikátní.

Při předběžném zjišťování informací o novém čtyřlitrovém TDI jsem nevěřícně kroutil hlavou nad technickými údaji.

Největší výkon 202 kW při 3750/min., točivý moment 650 Nm v pásmu 1850/min až 2500/min, zrychlení z nuly na sto za 6,7, maximální rychlost elektronicky omezena na 250 km/h, průměrná spotřeba 9,6 litrů na sto kilometrů. Tak tyto hodnoty nenechají v klidu snad žádného automobilového příznivce. Nejmodernější technologie se skrývá pod elegantně sportovním hliníkovým kabátem přes pět metrů dlouhé „audiny“. Řidič se však velmi rychle adaptuje na jednotlivé luxusní prvky, snad jen elektronické ovládání parkovací brzdy pomocí příslušného tlačítka vyžaduje více času.

Při nastupování do vozu překvapí systém Audi advanced key, který rozpoznává držitele klíče a automaticky odemyká dveře nebo startuje motor pouhým stiskem jednoho tlačítka. Řidič tak nemusí klíč vůbec vyndávat z kapsy. Automobil je navíc vybaven příplatkovým Audi one-touch memory. Ten je schopen na malé ploše startovacího tlačítka detekovat pomocí 65000 elektrod až čtyři různé řidiče a automaticky tak nastavit předem uložené prvky.

Systém si pamatuje kromě standardních věcí jako jsou polohy sedadel, zrcátek a volantu i takové vymoženosti, jako je nastavení navigačního systému, audiosoupravy, klimatizace nebo individuální osvětlení vnitřního prostoru.

Nová hnací jednotka je charakteristická kompaktními rozměry a svojí nízkou hmotností, která činí pouhých 270 kilogramů. Blok agregátu je vyroben ze speciální uhlíkové litiny zvyšující pevnost při dosažení nižší hmotnosti jednotky. Po zařazení programu drive na voliči převodovky Tiptronic se dává vůz o hmotnosti téměř dvě tuny do pohybu. Dojem, který motor zanechává je jedním slovem perfektní. Při maximálním využití dynamických vlastností je posádka nekompromisně tlačena do velmi příjemných sportovních sedadel, která jsou v kombinaci klasické a semišové kůže.

Síla agregátu je taková, že se audině při využití razantní akcelerace do zatáčky prokluzují na suchém povrchu obě dvě nadlehčená kola. Samozřejmě, za předpokladu manuálního vyřazení protiskluzového systému a při využití buď dynamického řazení DSP nebo sportovního programu převodovky Tiptronic. Vůz byl na přání vybaven také ovládáním sekvenčního řazení pomocí páček pod multifunkčním volantem. V praxi je to velmi praktické až do té doby, než projíždíte sérií prudkých zatáček, kde musíte přehmátnout rukou na volantu. Tím pochopitelně okamžitě ztrácíte kontakt s příslušným ovladačem.

Dalším superlativem motoru je jeho okamžitá reakce na sešlápnutí plynového pedálu a v neposlední řadě i spotřeba. Ta je trochu více závislá na stylu jízdy než jsme zvyklí u jiných vznětových motorů, ale to je dáno vyšší pohotovostní hmotností vozu a vysokým výkonem motoru. Při klidné jízdě se pohybuje lehce nad výrobcem udávanou hranicí, při častém využívání dynamických schopností vozu je to velmi individuální. Stále ji však lze považovat za více než příznivou. Vůz je například mnohem úspornější než desetiválcový dieselový agregát, montovaný do Touarega. Otázkou zůstává, zda je pro majitele tohoto Audi spotřeba paliva ještě důležitá, ale zvýšený akční radius jistě ocení každý.

Automobil se při jízdě na hranici adheze chová neutrálně, při překročení fyzikálních zákonů má tendenci sunout se celý ven ze zatáčky. Opět se potvrdily kvality systému mezinápravového diferenciálu Torsen, který lze považovat za jeden z nejlepších systémů pohonu všech kol. K pocitu, že vůz ztrácí kontakt s vozovkou při extrémním průjezdu poměrně brzy přispívá měkké zimní obutí. Je však jasné, že vůz s nižší pohotovostní hmotností jako je například Audi A4 pravděpodobně zvládne projet stejnou zatáčku rychleji, ale to je daň luxusu a nadměrného prostoru testované limuzíny.

Na druhou stranu se dvoutunová Audi A8 chová i při vysokých rychlostech nad 200 km/h velmi stabilně. K těmto výborným vlastnostem přispívá důmyslné pneumatické pérování, které se bleskurychle přizpůsobuje stylu jízdy podle vyhodnocení elektronické řídící jednotky. Systém nastavuje pomocí elektrického kompresoru nejen tuhost tlumení nerovností, ale také přizpůsobuje světlou výšku vozu aktuální rychlosti.

Součástí výbavy testovaného modelu také byly adaptivní světlomety, které nepochybně zvyšují bezpečnost provozu při nočním cestování. V praxi to znamená, že se od určitého bodu natočení volantu rozsvítí k tlumeným světlům ještě jedna halogenová výbojka o výkonu 35 watů, která eliminuje neosvětlený prostor šikmo před automobilem. Je to velmi praktické nejen při otáčení vozu, kde lze snadno přehlédnout překážku, ale i při rychlejší jízdě úsekem plným zatáček.

Tam vůz dokonale osvětluje nejen krajnici vozovky, ale i příkopové části, které jsou častým místem výskytu lesní zvěře. O činnost adaptivních světel se stará řídící jednotka neustále vyhodnocující rychlost vozu, natočení volantu a funkci směrových světel. Adaptivní světlo je aktivní do rychlosti 70 km/h. Špičková technologie se nevyhnula ani zadnímu osvětlení, které využívá LED diody s delší životností. Výhoda diod spočívá v rychlejší aktivaci světla než je tomu u světel klasických. Rozdíl je patrný i pouhým okem a tak má řidič jedoucí za vozem více času předvídat záměry řidiče.

Základní technické údaje

Audi A8 4.0 TDI

Motor

Kapalinou chlazený vznětový osmiválec. Přeplňovaný dvěma turbodmychadly, přímý vstřik paliva common-rail. Zdvihový objem 3936 cm3. Největší výkon 202 kW při 3750 min. Největší točivý moment 650 N.m při 1800–2500/min.

Převodné ústrojí
Stálý pohon všech kol quattro. Mezinápravový diferenciál Torsen. Elektronická uzávěra diferenciálu EDS. Šestistupňová samočinná převodovka Tiptronic.
Podvozek
Všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu čtyřprvkové závěsy, vzadu lichoběžníkové závěsy. Elektronicky řízené vzduchové pérování, teleskopické tlumiče. Kotoučové brzdy na všech kolech s vnitřním chlazením. ABS, ESP, ASR, EBV. Kola 8,5x19. Pneumatiky 255/40 R19.
Karoserie
Samonosná s prostorovým rámem ASF, čtyřdveřová, pětimístná.
Provozní vlastnosti
Největší rychlost 250 km/h (el.omezena). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 s. Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 13,4/7,5/9,6 l/100 km.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor náprav 2944 mm. Rozchod kol vpředu/vzadu 1630/1615 mm. Celkové vnější rozměry 5051x1894x1444 mm. Pohotovostní/celková hmotnost 1940/2540 kg. Objem zavazadlového prostoru 500 l. Objem nádrže paliva 90 litrů.
Cena
2 610 000 Kč (základní verze)

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Audi
Model:A8
Karosérie:Sedan
Motor:4.0TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -