Cayenne Turbo je výkladní skříní novodobých SUV. Je tak rychlý, že ujede mnohým vozům z běžné sportovní konfekce, stále je však velmi schopný v terénu. Díky dostatečně prostornému interiéru navíc s přehledem převeze rodinu třeba na zimní dovolenou.
Automobilka Porsche zbořila modelem Cayenne hned dvě tabu najednou. Prvním tabu byl pojem sportovní SUV. Všem, kteří alespoň trochu rozumí automobilům, zní toto spojení jako vášnivému kulináři například „uherák se šlehačkou“. Druhým tabu byl fakt, že začalo vyrábět i jiná auta, než velmi dobré a denně použitelné „sporťáky“.
A co víc, začalo s vývojem SUV. Jsou velmi dobře ututlané zmínky o tom, že se několik skalních fanoušků, této dnes již kultovní značky, pokusilo po potvrzení výroby Cayennu o život. Avšak od roku 2002, kdy na trh přišla první generace, se toto Porsche stalo nejprodávanějším modelem značky a těší se velké oblibě na několika kontinentech.
Cayenne prošel v minulém roce modernizací, která se dotkla hlavně předního nárazníku. Ten je nyní agresivnější a chlubí se většími chladícími otvory. Nová je ale také kapota motoru, přední blatníky a tvar světlomety. Testovaný model Turbo má navíc LED světlomety i pro potkávací a dálkový režim. Ty nabízí perfektní komfort při jízdě v noci. Ostatní modely se pak spoléhají na bi-xenonové výbojky.
Nová jsou také zadní světla (rovněž technologie LED), jenž dostaly hranatější grafiku. Robustní madlo na otevírání zavazadelníku na novém cayennu již nenajdete, páté dveře se nyní otevírají pomocí elektroniky. Jiné je také tvarování výfuků. U našeho testovaného modelu Cayenne Turbo stojí za zmínku právě čtveřice koncovek výfuků z kartáčové nerezové oceli, které budí opravdový respekt.
Nový je multifunkční volant vycházející ze supersportovního modelu 918 Spyder. Samozřemostí jsou pádla pod volantem. Ty umožňují bleskové přeřazení rychlostního stupně skvěle fungujícího automatu Tiptronic S.
Asi největší chloubou testovaného vozu je bezesporu přeplňovaný zážehový motor. Ten se chlubí objemem 4,8 litru a osmi válci. Dvojité přeplňování se stará o úctyhodné výkonové parametry, vždyť nejvyšší výkon činí 382 kW při 6000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 750 Nm pak vrcholí v rozmezí 2250-4000 ot/min.
O přenos brutálního točivého momentu na obě dvě nápravy se stará osmistupňová převodovka Tiptronik S. Automat skvěle řadí a v kombinaci se sportovní výbavou Sport Chrono Paket (mód Sport Plus) je její charaktiriskta vyloženě sportovní. Jediné, co ji chybí je funkce Launch Control, která by však u vozu kategorie SUV působila úsměvně. Novinkou je rozšířená funkce Auto Start-Stop, jenž nevypíná motor až při zastavení, nýbrž již při dojíždění například k semaforu.
Hodnoty jízdních parametrů nejsou z říše snů, ale při pohledu do katalogu opravdu překvapí. Zrychlení z 0-100 km/h proběhne během 4,4 s a to u modelu vybaveného avizovaným paketem Sport-plus. Nejvyšší rychlost vozu pak činí 279 km/h. V praxi musíme vyzdvihnout vynikající zvukový projev pohonné jednotky a opravdu excelentní zátah. Schopnost zrychlení modelu Cayenne Turbo je i v nepublikovatelných rychlostech skvělá. Díky tomu je předjíždění s vozem maximálně bezpečné a může proběhnout během okamžiku. Bravo!
Spotřeba pohonných hmot je samozřejmě velmi závislá na jízdním stylu. Mimo město lze jezdit kolem desetilitrové hranice, ve městě pak počítejte spíše s 15 l/100 km. Ryze sportovní jízda pak znamená klidně i čtyřicetilitrový odběr paliva z nádrže. To už ale palubní počítač neukáže. Nejvyšší hodnota končí na 29,9 l/100 km….
To, že největší chloubu testovaného Cayennu Turbo představuje motor, jsme již zmiňovali. Překvapením však byly jednoznačně jízdní vlastnosti a v neposlední řadě kombinace obou atributů dohromady. Fakt, že Cayenne Turbo bude na silnici fungovat ve velice ostrém tempu a bude neskutečně rychlý nejen v přímce, jsme prostě nečekali.
Hmotnost a vyšší těžiště samozřejmě ošálit nelze, takže nemůžete čekat vlastnosti ryze sportovního vozu, ale i tak to, co umí tohle SUV předvést při sportovní jízdě, nemá obdoby. Ve sportovním režimu Sport-plus (elektronicky dojde úpravě charakteru motoru, převodovky, změní se reakce na plyn a samozřejmě se změní charakteristika vzduchového odpružení a také řízení) dokáže Cayenne Turbo vykouzlit úsměv na tváři. Tedy alespoň na suché vozovce, kde je nevýhoda setrvačnosti spojená s vyšší hmotnosti, přeci jen více potlačena.
Auto se ochotně vrhá do každé zatáčky a při výjezdech dokáže přenést většinu točivého momentu na zadní nápravu, takže o nějaké nedotáčivosti nemůže být ani řeč. Spíše je občas potřeba korigovat přetáčivé sklony vozu do ruky dobře padnoucím volantem.
Ale to píšeme opravdu o jízdě na samé hranici vozu. Při ní můžeme vozu vytknout snad jen jednu věc – bzdy. Testovaný model byl vybaven standardními „červenými“ třmeny, které jakkoliv dobře plní svojí práci při běžné i velmi rychlé jízdě, ryze sportovní zacházení s „plnými brzdami“ před nájezdem do zatáčky přeci jen na 100% nezvládnou a za chvilku začínají vadnout. Porsche má však řešení v podobě „žlutých“ třmenů, který charakterizují keramické brzdy.
Pro ještě lepší dynamiku je Cayenne Turbo vybaven systémem PVT Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Ten pracuje s variabilním rozdělením točivého momentu na zadní kola, stejně jako s elektronicky řízenou uzávěrou diferenciálu zadní nápravy. V závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vylepšuje odezvu řízení a nasměrování vozu v zatáčce cíleným brzděním vnitřního zadního kola.
S tímto SUV jsme se rovněž podívali do terénu, kde Porsche nezklamalo a opět předvedlo excelentní takřka offroadové vlastnosti. Pomocí kolébkového ovladače Offroad na středové konzole, lze zvolit jeden ze tří terénních módů, které nastaví (případně zcela deaktivují) systémy, jako ABS, systém pro sjíždění prudkých svahů, světlou výšku podvozku. Dojde k uzamknutí elektronicky řízené uzávěrky zadního diferenciálu apod. Stabilizace PSM (Porsche Stability Management) navíc zlepšuje trakci při akceleraci na různém povrchu.
Porsche Cayenne Turbo je rozhodně vozem pro bohatou klientelu, ale kromě okázalého luxusu se také jedná o velice praktický a zábavný vůz. Dokáže se vypořádat s náročným terénem a na silnici ujede kdejakému přemotorovanému hatchbacku. Navíc třeba i s posádkou a slušným nákladem v kufru. Takových aut ani v této kategorii moc není.
Tým AUTOiNDEX.cz
Porsche Cayenne Turbo |
|
Typ motoru: |
Dvojitě přeplňovaný zážehový motor do V |
Objem motoru (ccm): |
4806 |
Válce: |
8 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
382 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
750 / 2250 |
Maximální rychlost (km/h): |
279 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
4,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
15,9 / 8,9 / 11,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
1705 |
Objem nádrže (l): |
100 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
2185 |
Nosnost (kg): |
neuvedena |
Základní cena (kč): |
3 400 709,- |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Cayenne |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |