Francouzská automobilka Citroën je zvyklá sázet na poněkud extravagantní vzhled svých vozů. Už C3 neměla úplně standardní vizáž, o C4 Picasso ani nemluvě. Ale to, co firemní inženýři připravili pro své zákazníky s modelem C4 Cactus, naprosto překoná vaše představy.
Pokud jste milovníky výstředních tvarů, neváhejte a zaměřte svou pozornost na novinku ze země galského kohouta. Vedle futuristického designu karoserie se dočkáte i skvělých vychytávek pod kapotou.
Vzhled – zdá se dnes být alfou a omegou všeho. Název „kaktus“ pro tuto řadu skutečně nebyl náhodný. Hlavní a denní světla jsou důsledně oddělena a vytvářejí dojem zatraceně nebezpečného vzhledu. S ohledem na délku vozu máte pocit, že se díváte na něco, co jste ještě neviděli.
Hlavně je tu ale systém AirBump, který chrání rohy nárazníků a nejvíc pozornosti vzbuzuje na bocích karoserie. Ty jsou totiž vyrobeny z měkkého plastu a skrývají vzduchové polštářky, které by měly vůz chránit před těmi hlupáky z parkovišť, co se postaví vedle vás a tlučou do vozu dveřmi, nákupními vozíky nebo nedej bože nárazníky. Vypadá to velmi nezvykle, jenže fakt to funguje. Jasně, kdybyste se hodně snažili, určitě je poničíte, ale proti běžným nárazům a odřeninám chrání spolehlivě.
V interiéru ohromení pokračuje. V rámci digitalizace palubní desky si můžete připadat jako u počítačové hry. Sedmipalcový dotykový displej, digitální přístrojový štít, místo klasického otáčkoměru elektronický rádce, který doporučuje, jakou rychlost zařadit. Taky už se nemůžete dočkat, až se do cactusu posadíte?
À propos – posez. Obrovská předimenzovaná sedadla s širokými opěradly poskytují v zatáčkách odpovídající oporu, a pokud si pořídíte model s automatickou převodovkou, která se ovládá jen tlačítky na středové konzole, dostanete navíc ještě k dispozici opěrku na loket.
Opět se tedy musíme vrátit k metafoře o hraní počítačových her – opravdu není vhodnější příměr než ten o pohodlném křesle a digitálních hračičkách před sebou. Navíc ten prostor – spolujezdec se nemusí bát, že bude mít po jízdě otlačená kolena od přístrojové desky. Místa má dost a dost, protože čelní airbag je umístěn u horní hrany předního skla, takže spousta místa je i ve schránce pod palubovkou. Zkrátka, pohodlí si cestou užijete dosyta.
Aby to nevypadalo, že Cactus nemá jedinou chybu, je třeba zmínit i některé nedostatky. Když už jsme mluvili o prostoru, sluší se poznamenat, že zatímco vpředu je místa dostatek, vzadu to už tak valné není, vysoký spolujezdec bude mít nepříjemnou starost, jak se pod střechu vejít. A když si bude chtít otevřít okno, taky bude mít smůlu – vzadu jsou okna pouze výklopná.
Příjemné to není, ale když tím konstruktéři ušetřili jedenáct kilogramů váhy… Mimochodem, právě hmotnost je totiž další trumf Citroënu, Cactus váží až o 200 kilo méně než standardní C4. To je pětina celé jeho váhy, což není zrovna málo. Výtku si také zaslouží opěradlo zadních sedadel, které není dělitelné. A to může při převozu delších předmětů vadit.
Motor funguje na slušné úrovni, zvlášť ve městě se projedete naprosto bez problémů. A podstatné plus – moc neutratíte. Spotřeba ve městě činí 6,5 l na sto kilometrů, což je skvělý výsledek. Akorát budete muset dostat do ruky pětistupňovou manuální převodovku, která není právě přesná. Mimo město se pak dokonce můžete těšit z pětilitrové spotřeby, za což motor zaslouží pochvalu.
Dynamika je pro normální jízdu dostačující, snad jen v náročnějších podmínkách motoru dochází trochu dech. Přeci jen se nejedná o nejsilnější variantu pohonné jednotky 1.2 Pure Tech. Tato má pouze 60 kW při 5750 ot/min a největší točivý moment 118 N.m při 2750 ot/min. Při plném zatížení je auto pochopitelně línější a vrchařskou prémii s ním asi nevyhrajete. Cactus však tyto sportovní ambice rozhodně nemá, jeho domovem je hlavně město.
Jedna-dvojka běží velice kultivovaně a přitom spotřebuje jen o kapku více paliva, než diesel. Oproti němu má nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějších naftových motorů.
Nenechte se ale mýlit, i maloobjemový přeplňovaný motor má svá specifika. Řidič se musí smířit se znatelným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách.
Jízdní vlastnosti jsou slušné. Na kvalitních silnicích nebudete mít sebemenší problém, podvozek drží na vozovce a zajišťuje maximálně komfortní jízdu. A co teprve tam, kde je Cactusu nejlépe – ve městě! Teprve zde si náležitě užijete všechny výhody, které s sebou přináší, ať už to je skvělý výhled z vozu, zadní parkovací kamera, anebo třeba snadná ovladatelnost. A navíc se nemusíte bát drobných šťouchanců či odřenin.
Pouze na rozbitých okreskách si moc neužijete. Na nerovnostech totiž působí auto poněkud nervózně, obzvláště při svižné jízdě. Posádka však ani na tomto povrchu rozhodně trpět nebude.
Základní cena startuje na zajímavých 309 400 korunách v závislosti na výbavě. Za lépe vybavenou variantu Feel pak zaplatíte o 30 tisíc více. Dostanete však komfortní auto s vysokou mírou originality, kvalitní technikou a slušnou výbavou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C4 1.2 Pure Tech 130 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1199 |
Válce / ventily: |
3 / 3 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
60 / 5750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
118 / 2750 |
Maximální rychlost (km/h): |
171 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,6 / 4,0 / 4,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
348 |
Objem nádrže (l): |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1070 |
Nosnost (kg): |
430 |
Základní cena (kč): |
309 400 (1.2 Pure Tech 82 MAN, Live, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
309 400 (akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C4 Cactus |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.2 PureTech |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |