Neustálé zvyšování výkonů a objemů pohonných jednotek ATV je dnes všeobecným trendem. Možná právě proto přichází Yamaha s novinkou Kodiak 450, vycházející z modelu Kodiak 400. Ten je i na našem trhu oblíbený a pověstný především svojí jednoduchostí a spolehlivostí. Na první pohled se nový Kodiak 450 od svého slabšího předchůdce moc neliší. Jedná se o užitkovou verzi čtyřkolky s klasickou konstrukcí, tedy zdvojenými předními rameny, žebřinovým rámem a výkyvnou zadní vidlicí s tuhým hřídelem. Tato konstrukce se s oblibou používá jak pro nejtěžší práce v různých oborech, tak pro rekreační jízdy. |
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec s jednou vačkou v hlavě válců (SOHC) má zvýšený objem na 421 cm3. Oproti původní „čtyřstovce“ bylo vylepšeno sání pohonné jednotky a namontován překvapivě tichý nový výfuk z nerez oceli. Za zmínku stojí upravený výkonnější chladicí systém. Motor má nyní vyšší výkon i točivý moment, což jsme si ověřili také v praxi. |
Řemenová variomatická převodovka v kombinaci s odstředivou spojkou zajišťuje velmi jednoduché ovládání stroje. Při jízdě pouze mačkáte plynovou páčku nebo brzdíte. V náročném terénu je k dispozici redukce a při prokluzu zadních kol lze jednoduchým stisknutím tlačítka přiřadit pohon předních kol. Tento úkon můžete provést v jakékoli rychlosti. Při odlepení jednoho nebo dvou kol od země má čtyřkolka k dispozici ještě uzávěrku diferenciálu. |
Po usednutí za řídítka čtyřkolka příjemně překvapí pohodlím, přičemž z užitečné velkoplošné stupačky nemá noha kam sklouznout. Navíc poskytují dobrou ochranu proti znečistění. Ovládací prvky jsou přehledné a jednoduché. A jízdní dojmy? Po nastartování se motor rychle zahřeje na provozní teplotu a při jízdě ochotně reaguje na přidání plynu. Samozřejmě musíme brát ohled na ztráty vznikající ve variátoru. Podvozek je poněkud tvrdší, což je dáno především tuhým zadním hřídelem, ale přesto zajišťuje čtyřkolce dobrou ovladatelnost i na větších nerovnostech. Vyzkoušeli jsme i maximální rychlost, která překročila 90 km/h. Musíme brát v úvahu, k jakému účelu Kodiak slouží, a proto nelze tyto hodnoty srovnávat se sportovními čtyřkolkami. |
A jaký názor má na představenou Yamahu Petr Přibáň, spolumajitel společnosti Andymotors, kde právě tuto novinku dlouhodobě testovali? „Stroj vychází z osvědčené a spolehlivé konstrukce, která byla náležitě vylepšena. Jsem přesvědčen, že svým majitelům bude jistě dobře a spolehlivě sloužit nejen jako pomocník při práci, ale i jako zdroj zábavy.“ |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor |
Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec SOHC. Zdvihový objem 421 cm3. Vrtání x zdvih 84,5x75 mm. Karburátor Mikuni 33 mm. Výkon 19,4 kW bez udání točivého momentu. |
Převodné ústrojí |
Řemenová variomatická převodovka s odstředivou spojkou. Sekundární převod spojovacím hřídelem. Přiřaditelný pohon předních kol, uzávěrka předního diferenciálu. |
Podvozek |
Žebřinový rám. Přední náprava se zdvojenými rameny. Výkyvná zadní vidlice s tuhým hřídelem. Vpředu dvě brzdy kotoučové hydraulické, vzadu jedna kotoučová hydraulická. |
Karoserie |
Ocelová, pětidveřová osmimístná. |
Provozní vlastnosti |
Rychlost, zrychlení a spotřebu výrobce neudává. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 1233 mm. Celkové vnější rozměry 1984x1120x1085 mm. Světlá výška 245 mm. Výška sedla 827 mm. Objem palivové nádrže 15 litrů. Suchá hmotnost 250 kg. |
Cena |
315 432 Kč |
Tento článek byl připraven ve spolupráci s časopisem www.ioffroad.cz
Tým AUTOiNDEX.cz