Jedním ze základních předpokladů úspěchu na dnešních automobilových trzích je produkce několika modelů, které by uspokojily poptávku širší skupiny uživatelů. Právě to byl i jeden z hlavních důvodů, proč se krátce po dohodě o vzájemné spolupráci mezi společnostmi AM General a General Motors začalo s vývojem nového vozu s pohonem všech kol Hummer. Zachování výborných jízdních vlastností v náročném terénu, které nabízí „vojenský“ model H1, bylo jednou ze základních podmínek vývoje tohoto automobilu. |
Výsledkem úsilí odborníků z AM General je „civilnější“ Hummer H2, který byl veřejnosti poprvé představen na automobilové výstavě North American International Auto show 2000. Tým konstruktérů a v neposlední řadě i mnoho spokojených zákazníků považuje za největší přednost nového vozu zlepšení jízdních vlastností na silnici a průchodnost téměř jakýmkoli terénem. Několik technických řešení bylo převzato prakticky beze změn z modelu H1, což je zárukou kvalitních provozních vlastností. |
V roce 2002 se začalo se sériovou produkcí ve výrobním centru automobilky AM General, soustředěné v oblasti města Mishawaka (Indiana, USA). Továrna vyrábějící modely H1 musela být z důvodů příchodu nové H2 značně modernizována a rozšířena o další výrobní linky. „Celková výše investice přesáhla 250 milionů dolarů, takže výrobní kapacita našeho podniku dnes dosahuje až 40 tisíc kusů ročně,“ uvedl mluvčí divize GM Pete Ternes. „Byli jsme si vědomi, že prodejní úspěchy H2 mnohonásobně překonají model H1, a proto jsme považovali tuto investici za nezbytnou.“ |
Nový výrobní závod je technologicky srovnatelný s ostatními závody společnosti General Motors. Používání shodných systémů, výrobních postupů a jednotného vybavení ve všech provozech koncernu, to jsou dnes charakteristické prvky automobilových gigantů, mezi kterými je GM skutečnou jedničkou. Koncern dnes vlastní všechna práva značky Hummer a se společností AM General uzavřel kontrakt na vývoj modelu H2. |
Při produkci používá známý výrobní systém Global Manufacturing System (GMS), představující vrchol v současné technologii automobilové výroby. Po rozšíření stávajícího výrobního závodu bylo nezbytné provést i personální změny. Automobilka proto zvýšila počet pracovníků o 1500. Pro zvládnutí požadavků odbytu pracují trvale ve dvojsměnném provozu. |
Moderně vybavené pracoviště je určeno výhradně k produkci nových vozidel Hummer H2. Továrna je vybavena špičkovou montážní linkou. Výpočetní technika zde spolupracuje s výkonnými roboty, které zajišťují požadovanou kvalitu produkce. S automobilkou spolupracuje ročně několik set externích dodavatelů. Většina dílů pochází z USA. Mezi zajímavosti patří získané ocenění od US Army za výbornou kvalitu výroby (US Army honor for quality manufacturing), což je skutečný certifikát jakosti. Poskytované garanční doby na tyto vozy to jen potvrzují. |
Při produkci se také používá známý výrobní systém lean production pocházející původně z Japonska. Důraz je kladen především na minimalizaci mezivýrobních časů a optimalizaci materiálových toků při co největším využívání všech zdrojů. |
Prvním zákazníkem byl Arnold Schwarzenegger |
Jak je vidět, Hummer neusíná na vavřínech, a jeho vývoj stále pokračuje. V neposlední řadě to potvrzuje i utajovaná novinka Hummer H3. Zřejmě nebude dosahovat kvalit svých předchůdců, ale i přesto bude v těžkém terénu hledat rovnocenného konkurenta. Základem má být platforma terénního Chevroletu Colorado a Isuzu D Max. Design karoserie má zůstat bez větších změn, rozměrově však bude vůz menší a pod kapotou se objeví šestiválec 4.2 o výkonu zhruba 190 kW. |
Nechme se překvapit, jaké nové výrobní prostory pro něj Hummer tentokrát připraví, ale zřejmě by se měl od roku 2005 vyrábět ve Shreverportu v Louisianě s kapacitou, v případě zájmu, až sto tisíc kusů ročně. Podle některých automobilových expertů by se právě tato avizovaná novinka mohla stát skutečným hitem nejen na americkém, ale hlavně evropském trhu. |
Tým AUTOiNDEX.cz