Třetí generace Toyoty Yaris prošla modernizací, která se dotkla nejen exteriéru, ale také podvozku. Nový je rovněž interiér s nezaměnitelným multimediálním systémem Touch 2. Testovali jsme variantu se zážehovou třináctistovkou pod kapotou.
Toyota Yaris se prodává již patnáct let a za tu dobu si našla velký počet příznivců. Jako vůbec první nyní přichází s hybridním ústrojím v rámci kategorie malých hatchbacků. My jsme však zkoušeli model s modernizovaným zážehovým čtyřválcem 1.33 Dual VVT-i.
Na první pohled překvapí nová maska chladiče ve tvaru písmene X. Přední světla dostaly pás LED diod pro denní svícení, obdobnou technologii využívají i zadní svítilny. Nový design je elegantní a hravý zároveň, což reflektuje také interiér této novinky. Karosérie je nyní dynamičtější a o kousek agresivnější a to i díky faktu, že oblé tvary vystřídaly prolisy a spoilery.
Právě nový exteriér Toyoty Yaris má přilákat více mužů. Změny přispívají k modernějšímu pojetí vozu, na druhou stranu trochu ubírají na originalitě. Uvnitř už nenajdete centrálně umístěné přístroje, ale klasické analogové přímo v zorném poli řidiče. Palubní deska navíc dostala členitý tvar, který určitě nikoho nudit nebude.
Samostatnou kapitolou je multimediální systém Touch 2 se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou. Konektivita s různými externími přístroji prostřednictvím bluetooth je samozřejmostí a potěší především nadšence do těchto moderních systémů. Samozřejmostí je parkovací kamera a potěší také lepší grafika displeje v porovnání s předchozím provedením. Systém komunikuje v češtině, a pokud si k němu chcete pořídit navigaci, bude to stát cca 17 tisíc korun.
Líbí se nám i možnost zrcadlení mobilního telefonu, díky čemuž získáte ve voze další funkce. Výhradu si zaslouží ovládání palubního počítače „kolíkem“ na přístrojové desce. Data se bohužel zobrazují na miniaturním displeji pod tachometrem, místo na centrální velkoplošné obrazovce. Plasty přístrojové desky jsou sice tvrdé, ale kvalitní s dobrým slícováním.
Uvnitř je místa dostatek prakticky ve všech směrech. Ocenili bychom snad jen větší rozsah nastavení volantu v příčném směru a také nižší posez. Facelift v tomto ohledu přinesl další výhodu, kterou je lepší ergonomie. Středová konzole je totiž nyní o 23 milimetrů výše, a tak je volič automatické převodovky o 3 cm kratší. Řidiče navíc neruší nepříjemný kontakt kolene s přístrojovou deskou.
Pochvalu zaslouží zavazadlový prostor, který má základní objem 286 litrů a je velmi dobře přístupný. Svojí velikostí například poráží i oblíbený Volkwagen Polo, navíc je skvěle využitelný díky důmyslnému tvarování.
Zážehová třináctistovka s nejvyšším výkonem 73 kW při 6000 ot/min. má ráda otáčky. Ne že by byla v nízkých otáčkách líná, pokud od ní ale chcete maximum, je nutné motor točit. To však není žádný problém a to díky převodovce CVT. Oproti konkurenci však toto převodové ústrojí přeci jen nedrží otáčky motoru zbytečně vysoko. Bravo!
Převodovka se celkem dobře hodí do města, je nutné si však zvyknout na jiný akustický projev motoru. Ten je dán právě specifickým charakterem všech CVT převodovek. Řadit virtuální stupně můžete i pomocí pádel pod volantem nebo přímo voličem samotné převodovky.
Motor má jinak velice kultivovaný projev a posádku ruší svým akustickým projevem až ve vysokých otáčkách. Motor 1.33 Dual VVT-i totiž prošel v rámci faceliftu opatřením pro snížení hluku a vibrací. Spotřeba se pohybuje kolem pětilitrové hranice. Ve městě jsme jezdili do 6 l/100 km, mimo město se budete pohybovat i pod pětilitrovou hranicí.
Díky několika zásahům do konstrukce podvozku došlo ke změně jeho charakteru oproti původnímu modelu. Nová je torzní příčka a také zadní pružiny mající měkčí naladění. Přepracováním středového tunelu dosáhli konstruktéři vyšší tuhosti karosérie. To vše pozitivně ovlivnilo jízdní vlastnosti modelu.
Vůz se v zatáčkách sice pocitově více naklání, lépe však drží stopu a na nerovnostech působí o kus pohodlnějším dojmem. Jízda a řízení je navíc hravější, než tomu bylo minulosti. Ovladatelnost je perfektní, ve městě zaparkujete prakticky kdekoliv, jen bychom ocenili větší rejd při parkování. Podběhy jsou navíc lépe utlumeny v porovnání s předchozím modelem.
Modernizace Toyoty Yaris byl krok správným směrem. Auto působí modernějším dojmem a nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Benzinová třináctistovka je v kombinaci s CVT velice pohodlným pohonným ústrojím, které se skvěle hodí do města, ale nezklame ani při kratším cestování. Z pohledu řidiče zaujme především hravý podvozek a přesné řízení.
Tým AUTOiNDEX.cz
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Multidrive S |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový čtyřválec |
Objem motoru (ccm): |
1329 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
73 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
125 / 4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
175 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,2 / 4,2 / 4,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
286 |
Objem nádrže (l): |
42 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1127 |
Nosnost (kg): |
323 |
Základní cena (kč): |
239 900 (1,0 VVT-i, Power, akční cena) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
304 900 (1.33 VVT-i, Active, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Yaris |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.33 Dual VVTi |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |