Volkswagen Golf Sportsvan - naklonovaný bestseller (TEST)

Testy
17.11.2014

F T G

Volkswagen Golf Sportsvan - naklonovaný bestseller (TEST)

Nevypadalo to na revoluci ani na první, natož na druhý pohled. Volkswagen vsadil na prověřenou klasiku a rozhodl se, že vezme fungující Golf, trochu ho rozšíří – a to bude téměř celé. Na jednu stranu se to může zdát trošku málo, ale nemylte se - místo se vám fakt může hodit. A Golf Sportsvan ho slibuje dost. A nejen to.

Už ten vzhled. Někdy se konstruktéři mohou snažit, jak chtějí, ale klasický vzhled nového vozu ne a ne vylepšit. A někdy stačí málo – jako v tomto případě bi-xenonové světlomety s LED diodami – a najednou máte pocit, že je golf o poznání více dynamický, agresivní a zamračený, zkrátka úplně jiný, než na jaký jste zvyklí. Sice nepůsobí moc sportovně (což by vzhledem k názvu nebylo od věci), ale dojem je mohutný a majestátní. To mimochodem podtrhují i velká okna, především to zadní.

S interiérem si němečtí inženýři mohli pohrát trošku více. Jedná se totiž o poměrně konzervativní ztvárnění, ale to nás už u golfu nemůže překvapit. Nicméně faktem zůstává, že výtečná kvalita a posedlost každým detailem dýchá prakticky odkudkoliv. Po usednutí za volant se tedy dostavuje velmi dobrý pocit. Pohodlí je samozřejmostí, stejně jako vynikající zpracování. Oproti klasickému golfu tu jednoduše všechno vypadá lépe, ať už to je optimálněji umístěný dotykový displej, nebo třeba černě lakované plasty, které působí elegantně a podtrhují jinak tradiční jednoduchost Golfu.

Palubní deska je dostatečně velká a přehledná. A kdybyste si chtěli připlatit, můžete si užívat masážní sedadlo řidiče či panoramatickou střechu. Jasně, cena by byla o dost vyšší, ale právě souhrn vlastně zbytečných drobností dotváří ten pravý požitek ze života – a i z jízdy.

Pochvalu si interiér zaslouží za dostatek prostoru. Oproti Golfu je Sportsvan delší, širší a vyšší. Jasně, spojení slova „sport“ v názvu auta s nadbytkem místa sice může pro někoho působit jako protimluv, ale jednou se i sportovci může stát, že vezme rodinu a pojede s ní na dovolenou. Nebo kamarády. Nebo kohokoli, důležité je, že se všichni bez potíží vejdou. A to je velké plus. K tomu celá řada vhodně umístěných přihrádek a držáků – snad až na schránku před spolujezdcem, která je nepříjemně malá.

Nezanedbatelným je díky velkým oknům i skvělý výhled z vozu. Navíc v autě skvěle funguje odhlučnění, takže ani vytočený motor neruší posádku. Jasně, od 140 km/h je poměrně slyšitelný aerodynamický hluk, ale s tím se dá počítat i u aut vyšších tříd.

Co se jízdních vlastností týče, vše se soustředí na jednoduchost a komfort. Spojka je extrémně lehká a první stupeň není úplně optimálně zpřevodovaný, nicméně další rychlosti jsou již v pořádku. Navíc všechny stupně zařadíte snadno, přesně a s jemným dorazem. Tedy pro Volkswagen, kde manuální převodovka je tradičně silnou zbraní, vlastně nic nového – to až v porovnání s jinými výrobci zjistíte, jak moc si to němečtí konstruktéři vyladili...

Podvozek je rovněž komfortní, i když oproti klasickému Golfu trošku tvrdší, ale ne nijak moc. Při rychlejší jízdě Sportsvan dobře sedí na silnici, a tak se s ním dobře projedete i mimo město. A beze strachu, že vás v některé zatáčce nepodrží.

Základní cena modelu Sportsvan začíná na 437 900 Kč, ale pokud stojíte o slušnější variantu s ne třeba všemi, ale alespoň hlavními prvky komfortní výbavy, které jízdu udělají příjemnější, přichystejte si minimálně o polovinu, nebo ještě lépe bezmála skoro jednou tolik. To není málo.

Slušnou známku by si na vysvědčení konstruktéři odnesli za motor. Dvoulitrový turbodiesel o síle 150 koní je parádně dynamický a nemá vysokou spotřebu. Umí zabrat už od cca 1800 otáček, skvěle se s ním zrychluje, předjíždí – a když už chcete přeřadit, na hranici 3500 otáček teprve nastoupí v plné síle. Vytáčení mu nevadí a nebýt slabší chvilky okolo 3000 otáček, není si nač stěžovat.

Při předpisové jízdě na dálnici se spotřeba pohybuje kolem 5,5 l na 100 km, ve městě pak nepřekročí šestilitrový průměr. Mimo městské aglomerace snadno srazíte apetit motoru pod hranici 5,0 l/100 km. Bravo!

Co říci závěrem? Volkswagen se snažil zbavit Golf příchutě konvenčního vozu a u Sportsvanu se to částečně povedlo. Více prostoru, spotřeba či třeba kvalitní motor a řazení jsou sice vyváženy vyšší cenou příplatkové výbavy, i tak má ale tento VW skvěle nakročeno stát se špičkovým rodinným autem nižší střední třídy.

Tým AUTOiNDEX.cz

Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

Válce:

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110 /3500 - 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

340 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

212

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,1 / 4,0 / 4,4

Velikost zav. prostoru (l):

500

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1474

Nosnost (kg):

N/A

Základní cena (kč):

437 900 (1,2 TSI, Comfortline)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

604 900 (Active)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -