Úsporná varianta největší škodovky se jmenuje Greenline a pohání jí vznětový čtyřválec o skromném objemu 1.6 l. Kolik ušetří a jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci redakčního testu Škody Superb Combi 1.6 TDI Greenline.
Škoda Superb je již na sklonku svého životního cyklu a to i přesto, že teprve nedávno prošla lehkou modernizací. V příštím roce se totiž očekává příchod třetí generace tohoto modelu. Poslední evoluce Škody Superb obsahuje prakticky všechny varianty, mimo sportovně pojatého RS. Testovaný Superb Combi Greenline slibuje kombinovanou spotřebu jen 4,3 litru nafty na sto kilometrů, tedy skoro o půl litru nižší, než je tomu v případě běžné verze s naftovým motorem 1.6 TDI.
Základem pro dosažení velmi nízké spotřeby paliva je samozřejmě pohonná jednotka s menším zdvihovým objemem. Motor 1.6 TDI (1598 cm3) je známý zejména z octavie a dalších koncernových vozů. Konstruktéři u varianty Greenline zapracovali na optimalizaci aerodynamického obtékání vzduchu pod vozidlem, v okolí podběhů a pod motorovým prostorem. Důkladné zakrytí podvozkových skupin plastovými panely zajišťuje nižší spotřebu pro udržení konstantní rychlosti v porovnání s běžným modelem.
Podvozek byl kvůli zmírnění jízdních odporů snížen o 15 milimetrů. Nejedná se však o unikátní naladění pro model Greenline, inženýři totiž zvolili sportovní podvozek, který je součástí volitelné výbavy i pro ostatní modely. Dalšími důležitými faktory pro snížení spotřeby jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem obuté na šestnáctipalcových kolech. Kombinace sportovního podvozku a těchto kol je překvapivě příjemná. Karosérie se v zatáčkách naklání jen minimálně a auto dobře drží zvolenou stopu.
Samozřejmostí je systém start-stop, alternátor s funkcí rekuperace brzdné energie, ukazatel ideálního převodového stupně, či pozměněná řídící jednotka motoru a delší převody šestistupňového manuálu. Díky nim točí motor při dálničním limitu 130 km/h kolem pouze 2300 ot/min.
Těchto odlišností si vlastně ani nemáte šanci všimnout. Kromě nápisů Greenline před vámi stojí běžný Superb doplněný o slušivá hliníková kola. A vlastně to se dá brát za jeden z největších kladů. Pro zájemce o ekonomickou jízdu zůstal obří zavazadlový prostor o objemu 633 litrů, pohodlná sedadla, dostatek prostoru pro pět cestujících, kvalitně zpracovaný interiér, velmi dobré použité materiály i pohledný design.
Není pochyb o tom, že provoz testovaného superbu je úsporný. Při jízdě po běžných komunikacích jsme se poměrně jednoduše dostali pod pětilitrovou hranici. Defenzivní jízdní styl nás dokonce odměnil spotřebou 4,3 l/100 km. Dálniční přesun předpisovou stotřicítkou znamená spotřebu kolem 5,3 l/100 kilometrů, při popojíždění ve městě jsme odečetli z nádrže kolem 5,8 l každých sto kilometrů.
Výtku si zaslouží hluk od motoru, který poměrně výrazně proniká do interiéru. To platí zejména pro jízdu v nižších otáčkách. Pokud budete dodržovat doporučení palubního počítače pro volbu převodového stupně, velmi často se otáčky pohybují kolem hodnoty 1500 ot/min. Právě v tomto režimu ruší posádku hluk a dunění od motoru. Ocenili bychom tedy lepší odhlučnění.
Jízda se Škodou Superb je jinak velice komfortní. Vznětová šestnáctistovka 1.6 TDI disponuje nejvyšším výkonem 77 kW při 4400 ot/min. Maximální točivý moment 250 N.m vrcholí v rozmezí 1500-2500 ot/min. Přestože tyto hodnoty nejsou s ohledem na pohotovostní hmotnost auta 1466 kilogramů nikterak oslňující, pohonná jednotka se s ní dokáže překvapivě dobře vypořádat. Je samozřejmě třeba dávat pozor při předjížděcích manévrech a to hlavně pokud jedete s plně naloženým vozem. A vězte, že relativně úzký avšak objemný zavazadelník (to platí i o interiéru) toho pojme přeci jen dost. Jeho prostorové možnosti v podélném směru jsou totiž nadprůměrné.
Škoda Superb Combi Greenline si zachovává veškeré přednosti standardního modelu a k tomu všemu zajišťuje velice úsporný provoz. Na svědomí to má několik aerodynamických úprav, menší vznětový motor a v neposlední řadě i šestistupňová převodovka s delšími převody.
Příplatek za úspornější variantu Greenline závisí na zvolené výbavě. U verze Active činí 7 tisíc korun, lépe vybavené modely (Ambition a Elegance) stojí v provedení Greenline pouze o 2 tisíce korun více, než je tomu v případě standardního modelu s motorizací 1.6 TDI.
Volba ale závisí zejména na subjektivních preferencích řidiče. S technickými zásahy do vozu (delší převodové stupně, nižší světlost podvozku) se totiž částečně mění i jízdní charakter auta. Testovací jízda před vlastním podpisem objednávky je tedy podle nás nutností. My však s variantou Greenline jednoznačně sympatizujeme.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
77 /4400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1500 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
195 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,2 / 3,7 / 4,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
633 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1466 |
Nosnost (kg): |
638 |
Základní cena (kč): |
574 900 (1,4 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
611 900 (Active) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |