Když se jakákoli automobilka pokouší restartovat nějaký model, výsledky dopadají různě – od velkého úspěchu k naprostému propadáku. Svoje o tom vědí i v Renaultu v rámci modernizace Clia. Všichni proto byli zvědaví, jak se tato francouzská společnost vytáhne s novým Méganem. A nutno říct, že to nedopadlo vůbec špatně.
Vtip spočívá v tom, že renovací obvykle prochází celý model auta – jak jeho design, tak i motor či podvozek. Jenže v Renaultu vsadili pouze na vylepšený vzhled a mechanické části nechali přesně tak, jak si je pamatujeme z předchozích modelů, konstruktéři zkrátka sázeli na prověřenou kvalitu, na kterou by nejeden ze zastánců předchozích verzí přísahal, protože jde o vskutku povedené auto. A dobře udělali.
Se vzhledem nového Méganu si designéři pohráli a dopadlo to dobře – nakonec jde o Francouze, kteří mají vkus tak nějak v krvi, a zdaleka nemusí jít jen o automobily. Zvlášť si vyhráli s přední částí, která působí nekompromisně, rázně a nebezpečně. Snad za to můžou nové úzké světlomety, jejichž čočky už nesvítí klasickým bílým světlem, protože nejsou xenonové. Možná vám bude chvilku trvat, než si na to zvyknete, ale u sportovního auta o světla zas až tak nejde. V ostrém režimu totiž většinou pojedete ve dne.
A co interiér? Zde se příliš změn neodehrálo. Hlavní je, že tam najdete ty výborné sedačky Recaro, skvělý R.S. monitor 2.0 s displejem, který vám ukáže tolik údajů, až nebudete vědět co s nimi: třeba natočení volantu, teplotu oleje i nasávaného vzduchu, boční přetížení, funkce samosvorného diferenciálu nebo zrychlení.
Zkrátka je toho hodně, takže pokud patříte k nadšencům, tohle si rozhodně užijete, protože vedle Nissanu GT-R žádné jiné sériové auto takový infotainment vozu nenabízí. Celkově je interiér velice funkční, snad jen některé plasty by zasloužily lepší materiál. Ale o to tady přeci nejde… Hlavně, že má řidič dostatek místa a spolujezdec se taky bez problémů vejde, takže klaustrofobici můžou nasednout bez obav.
Další dilema si musíte vyřešit ohledně podvozku. Je totiž tvrdý, opravdu hodně tvrdý, takže na rozbitých silnicích (kterých v Česku máme dost a dost) nebo během pomalejších kolon ve městě to žádná balada nebude. Jenže na druhé straně vás při ostré jízdě chytne za srdce. Ano tohle auto má skutečně nakročeno na závodní okruh více, než kterýkoliv jiný hothatch. V tom je jeho kouzlo.
V zatáčkách naklání tak málo – a to tak málo, až skoro vůbec. Něco za něco. Platí to tedy hlavně u příplatkového podvozku Cup (+40 tisíc), jenž má tužší nastavení, mechanický samosvorný diferenciál a nižší světlou výšku. Samozřejmostí „cupového“ podvozku jsou ostré brzdy od renomovaného výrobce Brembo s krásnými červenými třmeny. Ty se zakusují do řezaných kotoučů tak vehementně, že se vám až tají dech. O nějakých známkách únavy nemůže být řeč, tedy pokud použijete doporučené brzdové desky a kotouče.
Přeplňovaný dvoulitrový motor s výkonem 195 kW v 5500 otáčkách za minutu, klasika Renaultu Mégane RS, zůstala i po faceliftu prakticky beze změn. Nakonec proč ne, byla by hloupost měnit osvědčené za nejisté. Jedno vylepšení však najdeme: systém stop–start, který se automaticky vypne, pojedete-li na ostrý režim sport. Hlavně ve městě tak můžete ušetřit nějakou tu korunu.
Nám sice tento systém u takto pojatého vozu příliš nevyhovuje, ale v současnosti je to i u těchto automobilů nutnost. Regulátor emisí je zkrátka neúprosný, a tak není divu, že start-stop najdete například i v novém Porsche 911. Jinak motor splňuje všechny požadavky, které byste snad mohli mít – lehce se ovládá, dobře reaguje na plynový pedál a turbo nepostrádá gradaci.
Motor a výfukové potrubí nabízí skvělý zvuk, který dodává sportovní jízdě opravdové grády. Tato předokolka opravdu jezdí hodně rychle, stačí za volant posadit zkušeného řidiče a bude mít řada přemotorovaných zadokolek problém. Jízda je navíc neskutečně zábavná a to i přes to, že musíte počítat s vrozenou nedotáčivostí. Samosvorný diferenciál na přední nápravě odvádí skvělou práci a posunuje hranici adheze kol o pořádný kus dopředu. V kombinaci se skvělým řízením je sportovní jízda v Méganu RS opravdovým zážitkem. O rychlosti navíc vypovídají oficiální časy dosažené na světoznámých okruzích. Třeba na Nurburgringu…
Řadící páka má velmi krátké dráhy, jen občas působí trochu nepřesným dojmem. Vytýkat spotřebu pohonných hmot snad ani nemá smysl. Ano, v Peugeotu RCZ R pojedete v klidném tempu zhruba o dva litry méně, ale podle nás je tento údaj irelevantní. Renault Mégane RS totiž nabízí intenzivnější zážitek. Samozřejmě, že v ostrém tempu. Při opravdu defenzivní jízdě, počítejte se spotřebou kolem 8,0 l/100 km, na dálnici palubní počítač ukáže minimálně devět na sto a ve městě pak 11 litrů. V porovnání s jinými sporťáky to ale není tak hrozné, co říkáte?
S tím souvisí asi největší dilema, které byste jako nakupující mohli mít: chcete auto, které se chová jako sporťák (včetně kladů i záporů), nebo normální automobil, v němž vezmete rodinu na dovolenou a nemusíte se bát na dálnici šlápnout na plyn? V novém Méganu totiž převažuje pocit první, a to nejen kvůli již zmiňovanému tvrdému podvozku, ale i obtěžujícímu hluku uvnitř, který je o to větší, čím rychleji jedete, takže na dálnici to může stát za to. Na druhou stranu, tohle všechno platí o prémiovém podvozku. V základní výbavě to samozřejmě není tak žhavé a získáte to, co chcete: spolehlivé a skvěle ovladatelné auto. A to není málo.
Resumé tedy zní: špičkové sportovní auto nižší střední třídy. Pohodlnost není všechno, takže pokud si umíte jízdu užít, dostane se vám spousta vychytávek, která vás muže zatraceně bavit. Vynikající motor, upravený a svébytný design, skvělá ovladatelnost – zkrátka starý parťák se starými vlastnostmi, ale s novou fasádou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Renault Megane RS CUP | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1998 |
Počet válců: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 195 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 360 / 3000 - 5000 |
Maximální rychlost (km/h): | 254 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 6,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 9,8 / 6,2 / 7,5 |
Velikost zav. prostoru (l): | 344 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1462 (s řidičem 75 kg) |
Nosnost (kg): | 373 |
Základní cena (kč): | 269 900 (1,6 16v, Authentique) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 720 900 + 40 tis. podvozek CUP se samosvorným diferenciálem (akční cena) |