Vlajková loď automobilky Škoda Auto se zážehovým přeplňovaným čtyřválcem pod kapotou, pohonem všech kol a špičkovou výbavou bude zanedlouho nahrazena zcela novým modelem. Ten současný však stále dokáže zaujmout nejmodernější technikou a atraktivním designem, který vylepšila nedávná modernizace.
Superb je český král podélného prostoru interiéru a drží si i neoficiální prvenství v bohaté nabídce zážehových a vznětových motorů, kterou diktuje koncernový magnát Volkswagen. Široké spektrum výbavy je rovněž samozřejmostí. V minulém roce se automobilka rozhodla oživit tento model zajímavou modernizací, která se dotkla především exteriéru.
Modernizace přinesla zejména širší přední masku chladiče, která působí robustnějším dojmem. Také přední světlomety do mlhy jsou nyní ostřeji tvarované a lépe korespondují se zbytkem modernizovaného vozu. Nový je i tvar kapoty, na které se nachází omlazené logo výrobce Škoda Auto. Jiné jsou i nárazníky a blatníky.
Nově se Superb chlubí i bixenonovými světlomety s integrovanými světly pro denní svícení z LED diod. Jejich vertikální tvar je vcelku atraktivní a působí originálním dojmem. Ještě větší proměnu zaznamenala zadní část vozu. Nové sdružené svítilny s trojúhelníkovým motivem opravdu nelze přehlédnout. Ty svítí v tradičním písmenu „C“, které zaujme při nočním cestování. V nabídce přibily dva nové metalické laky karosérie a také litá kola.
Uvnitř vozu mnoho změn nenajdete. Hlavní novinkou je pouze zcela nový čtyřramenný volant, který působí o poznání moderněji a také se lépe drží. Modifikována byla jeho středová část včetně ovladačů audiosystému, telefonu a menu palubního počítače. Ovládání je intuitivní a logické, za což volant zasluhuje pochvalu. Modifikací prošel i ovladač dvouspojkové převodovky DSG. To ale nebyl náš případ. My jsme totiž jezdili s manuálem.
Potěší i některé nové dekory a potahové materiály. My jsme v rámci výbavy Elegance měli tu čest se světlým čalouněním perforovanou kůží. Interiér díky tomu působil příjemně vzdušným dojmem a navíc získal důležitý nádech exkluzivity.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel benzinový čtyřválec 1.8 TSI. Jak název napovídá, jedná se o turbodmychadlem přeplňovaný motor. Modernizace přinesla několik úprav, takže je nyní pohonná jednotka úspornější a agilnější.
Motor doslova nadchne tichostí chodu v nízkých otáčkách. Kultivovaný projev je opravdu na vysoké úrovni a ve vyšších otáčkách se motor projeví sportovnějším zvukem. Abyste však dosáhli spotřeby udávané výrobcem, je nezbytné motor co nejméně vytáčet. V rámci našeho redakčního testu jsme běžně jezdili kolem 8 l/100 km, vyšší dálniční tempo nebo městský provoz však snadno spotřebu vyhoupnou k desetilitrové hranici.
I přes pohon vše kol nabízí motor velmi slušnou dynamiku. Haldex možná není tím nejsofistikovanějším pohonem všech kol, ale rozhodně nemrhá energií v podmínkách, kde to není třeba. Nejvyšší výkon 118 kW navíc dokáže auto slušně rozpohybovat a to i při plném zatížení vozu. Při dálniční rychlosti 130 km/h točí motor 3000 ot/min na šestý převodový stupeň. To je u benzinových motorů považováno za lepší standard.
Šestistupňový manuál je přesný a jednotlivé rychlosti skvěle zapadají do kulisy řazení. Odstupňování je dle našeho názoru optimální. Přeci jen by se nám však k tomuto rodinně pojatému kombi lépe hodilo osvědčené DSG.
A ještě něco. Pokud vám i tato benzinová motorizace 1.8 TSI výkonově nedostačuje a pokukujete po šestiválcovém Superbu 3.6 FSI, na nový model nečekejte a podepište objednávku na ten stávající již nyní. Automobilka totiž plánuje osadit nejvýkonnější superb přeplňovaným čtyřválcem TSI. Za vše může přísná regulace emisí CO2 z Bruselu.
Jízdní vlastnosti testovaného vozu byly do značné míry ovlivněny velkými koly. Stabilita automobilu je s nimi sice o něco lepší, daní je však zhoršený jízdní komfort. S nástrahami našich nekvalitních silnic by si zkrátka sedmnáctipalcová kola poradila lépe. I tak ale proti koncepci zavěšení McPherson vpředu a víceprvkové nápravě vzadu nelze mít výhrad. Navíc je znát o něco nižší hmotnost benzinového motoru, který tolik nezatěžuje přední nápravu obdobně jako diesel.
Škoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 je zajímavou variantou pro příznivce zážehových motorů, kteří akceptují o něco vyšší provozní náklady. Kultivovanost projevu pohonné jednotky 1.8 TSI je na vysoké úrovni a Superb se s ním na silnici chová o něco lépe, než s těžším dieselem. Zátěž v podobě dobře fungujícího Haldexu samozřejmě vypustit nelze. Na druhou stranu pohon všech kol je k nezaplacení v náročných zimních podmínkách.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb Combi 1.8 TSI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1798 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
118 /4500-6200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1500 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
218 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
10,2 / 6,4 / 8,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
603 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1609 |
Nosnost (kg): |
638 |
Základní cena (kč): |
574 900 (1,4 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
634 900 (Active) 699 900 (4x4 Active) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.8 TSI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |