Některé automobilky nazývají cokoli nad 150 koní pod kapotou různými sportovními přívlastky. A to, i když se jedná o diesel. Peugeot na to šel u svého modelu 308 SW 2.0 BlueHDI konzervativní cestou a snaží se zaujmout spíše skrytým potenciálem a vyváženou koncepcí. Fakt, že kombinaci solidně výkonného motoru pod kapotou a skvělého podvozku funguje, píšeme již v úvodu, abyste počítali s tím, že testovaný Peugeot je zárukou svižného (a také zábavného) cestování.
Na druhou stranu o nějakou rychlou jízdu přeci v rodinně pojatém kombi 308 SW zas až tolik nejde. Za větší vůz připlatíte 51 tisíc korun oproti hatchbacku a dostanete vyvážený automobil, který svým vnitřním prostorem vyhoví i náročným zákazníkům. Peugeot postavil SW na modulární platformě EMP 2 koncernu PSA, která umožnila zvětšit rozvor náprav o zajímavých 110 milimetrů.
Díky tomu má zavazadelník velmi slušný objem 610 litrů a před koleny zadních cestujících vznikl nezanedbatelný prostor pro pohodlné cestování. Pochvalu si zaslouží zmiňovaný zavazadelník a to nejen za svůj objem, ale především perfektní využitelnost. Nákladová hrana je příjemně nízko a rovná plocha po sklopení zadních sedadel umožňuje bezpečnou fixaci rozměrného nákladu. Maximální objem pak činí 1660 litrů.
Testované kombi bylo vybaveno vznětovým čtyřválcem 2.0 BlueHDI s nejvyšším výkonem 110 kW při 4000 ot/min. Tato hodnota sice nepředstavuje kdovíjaký zázrak, v kombinaci s největším točivým momentem 370 N.m při 2000 ot/min je však zárukou velmi svižného svezení. Subjektivně bychom motoru dokonce hádali o 10-20 kW více.
Potenciál vozu dokládá i „papírová“ hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h, které proběhne za 8,9 s. Maximální rychlost činí 217 km/h, v praxi se však automobil dokázal rozjet ještě více. Motor je ale zajímavý i technicky. Chlubí se totiž selektivním katalyzátorem se vstřikováním močoviny (SCR), jenž se nachází před filtrem pevných částic. Jeho úlohou je měnit oxidy dusíku na neškodnou vodní páru a dusík. Díky tomu dochází k eliminaci škodlivých emisí a snížení spotřeby paliva. Je jasné, že motor nebude mít problém s přísnou emisní normou Euro 6.
Jedinou starostí tohoto systému je hlídat množství aditiv AdBlue. Když totiž dojdou, znova již nenastartujete a to kvůli zajištění přísných emisních limitů. Nádržka je ukrytá pod podlážkou zavazadelníku a přítomná sonda hlídá obsah tekutiny, kterou do ní naléváte. Vodou tedy sofistikovaný systém neošálíte.
Testovaný čtyřválec je bezesporu jedním z nejkultivovanějších ve své třídě. Tomu napomáhá také skvěle odhlučněný interiér a schopnost motoru pracovat již od 1100 ot/min. Šestistupňový manuál má optimální odstupňování jednotlivých rychlostí a přesné řazení. Skvělá je i spotřeba. Není problém jezdit kolem 4 l/100 km. Při svižném tempu se spotřeba vyšplhala na 5,8 l na 100 kilometrů.
Kdo by si myslel, že motor je to nelepší, co Peugeot 308 SW nabízí, ten se mýlí. Podvozek modelu 308 SW totiž překonává veškerá naše očekávání. Je perfektně odhlučněný, zvládá odfiltrovat nerovnosti našich silnic a navíc vozu propůjčuje skvělou stabilitu.
Auto má chuť zatáčet a jízdními vlastnostmi patří mezi agilnější kombíky současnosti. Tímto podvozkem Peugeot významně vylepšil reputaci předchozí generace modelu 308 SW. Delší rozvor propůjčuje vozu stabilitu i ve vysokých rychlostech a při jízdě „na hraně“ zůstává dlouhou dobu neutrální. Oproti minulé generaci 308 SW je auto o 140 kilogramů lehčí.
S Peugeotem 308 SW 2.0 BlueHDI jsme dokonce měli možnost projet některé trasy rychlostních zkoušek Rally Barum a to před jejich uzavřením. Kdo tuto soutěž zná, dobře ví, že povrch většiny RZ je rozbitý stylem, který je někdy až stěží uvěřitelný. A to se zde jedou „asfaltové“ závody. Peugeot se s tím však bravurně vypořádal a to v poměrně svižném tempu. Bravo!
Ocenili jsme také sportovní mód, který lze aktivovat stiskem příslušného tlačítka na středové konzole. Elektronika rázem upraví charakteristiku posilovače řízení a reakci motoru na pohyb plynového pedálu. Z reproduktorů kvalitního audiosystému se navíc začne linout sportovní zvuk. Zkrátka jako v Octavii RS TDI. Na tomto peugeotu je však sympatické to, že si na žádné „RS“ nehraje. Prostě jenom funguje. A velmi dobře.
Užitná hodnota v kombinaci s perfektním motorem a ještě lepším podvozkem si bezesporu zaslouží titul Auta Roku 2014. Za zmínku stojí také nabídka ostatních povedených motorů pro tento model, včetně opěvovaného benzinového tříválce 1.2 PureTech s nejvyšším výkonem 96 kW. Praktické zkušenosti s ním vám přineseme v rámci některého z dalších redakčních testů modelu 308 SW.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1997 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 /4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 370 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): | 217 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 4,4 / 3,5 / 3,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 660 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1550 |
Nosnost (kg): | 470 |
Základní cena (kč): | 407 000 (1,6 HDI, Access, akční cena) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 522 000 (Active, akční cena) |