Zcela nový trend v rámci vývoje vozů Nissan reprezentuje novinka Qashqai. Na rovinu říkáme, abyste zapomněli na konzervativní nissany a přijali fakt, že tyto vozy budou postupem času nejen funkční, ale i stále více atraktivní.
Nový Nissan Qashqai je toho důkazem. Novodobý kabát tohoto modelu zaujme snad každého milovníka SUV. Dynamicky střižená přední část vozu překvapí nejen robustností, ale také elegancí. Stačí se podívat na zajímavě tvarované světlomety s diodami LED ve tvaru hokejky nebo na atraktivně profilovanou kapotu výrazně zasahující do blatníků.
Zajímavému profilování se těší i boční část vozu a to hlavně díky klenutým bočním dveřím a v neposlední řadě i prahům. Vzadu se klenutí nevyhnuly páté dveře a to hned pod zadním oknem. Sportovní nádech vozu dodává poměrně velký „kšilt“ nad oknem pátých dveří. Devatenáctipalcová kola námi testovaného provedení samozřejmě designu přičetla další body.
Touha po silné korporátní identitě doslova čiší také z interiéru. Ten zdobí atraktivní křivky a velmi dobré zpracování. Škoda jen některých lacinějších plastů a ovladačů. Oceňujeme útulný interiér a do ruky skvěle padnoucí volant.
Interiér je prostorný ve všech směrech a pohodlně převeze čtyři dospělé osoby i se zavazadly. Zavazadlový prostor o objemu 401 litrů sice není v této třídě překvapením, je ale skvěle přístupný a dobře využitelný. Těla posádky v našem případě hýčkala pohodlná sedadla s koženým čalouněním a dostatečným bočním vedením těla.
Námitku máme proti lesklému dekoru středového panelu, který není příliš praktický a snadno se na něm objeví otisky prstů. Centrální displej by mohl být o něco výše (více na očích), líbila se nám však grafika i dotykové ovládání kombinované s klasickými tlačítky. Navigační systém je rovněž intuitivní a jeho pokyny lze sledovat i na displeji v kapličce přístrojů.
O pohon testovaného vozu se staral vznětový přeplňovaný čtyřválec, který vychází z dílen automobilky Renault. Ten má dostatek energie pro pohon nissanu s pohotovostní hmotností 1,6 tuny. Nejvyšší výkon motoru činí slušných 96 kW při 4000 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 320 N.m pak vrcholí při 1750 ot/min.
Na vlastnosti motoru lze nahlížet ze dvou rovin. Na jednu stranu má dostatečný potenciál pro pohon automobilu a zároveň umí nabídnout opravdu úsporný provoz. Ta druhá stránka s sebou nese komplikace v podobě poměrně výrazného turboefektu, který je spojen se značným nárůstem síly. Při prudké akceleraci s deaktivovaným pohonem všech kol tedy občas dochází k prokluzu předních kol.
Využitelnost provozního pásma točivého momentu ale limituje poměrně krátké zpřevodování šestistupňového manuálu a také absence slušného kroutícího momentu ve vyšších otáčkách. Je tedy zapotřebí umět odhadnout příliv síly a přizpůsobit tomu například i pouštění spojky. Časem se však s nissanem sžijete a počáteční pocity hodíte za hlavu. A jak je na tom Qashqai 1.6 dCi se spotřebou?
Ve městě jsme jezdili kolem šesti litrů, mimo města pak spotřeba snadno klesá i pod pětilitrovou hranici. Dálniční průměr znamená spotřebu 5,7 l/100 km. Tyto hodnoty považujeme u středně velkého SUV za skvělé.
Nissan Qashqai se při jízdě ovládá velice jednoduše. Vše bylo soustředěno na řidičův komfort, a proto je například posilovač řízení velice účinný. Naštěstí, že si lze jeho režim nastavit v menu palubního počítače. Také chod řadicí páky a spojkového pedálu nevyžaduje příliš síly a to samé platí i pro účinné brzdy.
Jízdní vlastnosti námi testovaného auta značně ovlivňovala devatenáctipalcová kola. Automobil tedy byl stabilnější, ale také méně komfortní a to především na městské dlažbě. Umíme si ale představit, jak se situace změní po montáži šestnáctipalcových či sedmnáctipalcových kol. I nastavení tlumičů naznačuje spíše komfortní charakter, než touhu po sportování.
Vlevo pod volantem se nachází tlačítko pro volbu pohonu všech kol a to buď v automatickém, nebo ručním módu. Volbu čtyřkolky „natvrdo“ jsme aktivovali pouze na rozblácené polní cestě, se kterou se nissan se ctí vypořádal a to i díky zimnímu obutí. To však trochu degradovalo jízdní vlastnosti na silnici a to nejen svým akustickým efektem, ale také zhoršenou adhezí při vysokých teplotách.
Testovaný model s pohonem všech kol byl navíc vybaven víceprvkovou zadní nápravou, která zlepšuje jízdní vlastnosti především na méně kvalitní silnici. Jenže tato varianta nedostala pověstné dvoupístkové tlumiče, takže související výhody na rozbitých silnicích nebyly tak významné.
Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 je obrovským posunem vpřed v porovnání s předchozí generací tohoto vozu. Působí moderním dojmem a využívá skvělou techniku. Jízdní vlastnosti jsou na kvalitním povrchu špičkové, ale automobil nezklame ani při jízdě po rozbitých silnicích nebo mimo zpevněnou komunikaci. Právě tam jsme ocenili perfektní trakci vozu. Doporučujeme snad jen menší kola a máte jedno z nejlepších SUV pro různorodé využití na našich silnicích. Navíc za zajímavou cenu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
96 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
190 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 4,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
401 |
Objem nádrže (l): |
65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1593 |
Nosnost (kg): |
585 |
Základní cena (kč): |
399 900 (1.2 IG-T Visia) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
710 900 (1.6 dCi All-mode 4x4-i Tekna) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Nissan |
Model: | Qashqai |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.6 dCi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |