Peugeot nedávno vyšel vstříc zájemcům o sportovní kupé této značky a představil ostrou verzi modelu Peugeot RCZ. Označil ji písmenem „R“ a na víko zavazadelníku namontoval velké přítlačné křídlo. Rozpoznávacím znakem oproti konvenční variantě je také modifikovaný zadní nárazník, z jehož útrob ční dvě velké koncovky výfuků.
Originální je i design litých kol s pneumatikami o rozměru devatenáct palců a prakticky samozřejmostí jsou obrovské kotouče, do kterých se zakusují robustní brzdy Bosch s červenými třmeny. Agresivní výraz přední části dodává modifikovaná maska chladiče s červeným písmenem R. Obecně lze tedy říci, že sportovní vzhled této varianty umocňuje pouze několik prvků. Stejně je tomu také v interiéru.
E-Rko uvnitř potěší zejména sportovními sedadly, které se chlubí fantastickým bočním držením těla a v neposlední řadě také velmi příjemným polstrováním. Možná, že sedadla nejsou tak nekompromisní, jako například ty s emblémem Recaro, na druhou stranu jsou relativně příjemná i při delším cestování. A to se o jiných sportovních sedadlech mnohdy říci nedá.
Dalším rozlišovacím prvkem RCZ R je kovová hlavice řadicí páky. Skvěle padne do ruky a nevýhody materiálu, ze kterého je vyrobena, snadno vyřeší rukavice. S ohledem na teplé počasí a extrémní nasazení v rámci dvacetikilometrového okruhu Nordschleife se stejně jedná o samozřejmost.
Posed za volantem lze naladit tak, aby vyhovoval prakticky všem řidičům. Výjimku představují snad jen osoby s dlouhým trupem a to kvůli omezenému místu v oblasti hlavy. Posed by mohl být přeci jen o něco nižší. I když je RCZ vybaveno čtveřicí sedadel, na ty zadní rovnou zapomeňte. Vejde se na nich snad jen malé děcko. Potěší naopak zavazadelník se slušným objemem 384 l.
Jak velký litrový výkon u motoru sportovního vozu je ještě rozumný, je otázka, kterou si v dnešní době klade mnoho motoristických odborníků. Použitelnost je jedna věc a životnost druhá. S prvním atributem se Peugeot vypořádal bravurně, ten druhý prověří teprve čas. Tento aspekt zmiňujeme proto, že Peugeot používá u nekompromisní varianty RCZ R osvědčený motor 1.6 THP. Nejvyšším výkonem 199 kW (270 koní) však překonává většinu konkurence a to i na poli dvoulitrových motorů.
Maximum výkonu vrcholí při 6000 ot/min., největší točivý moment 330 N.m je k dispozici již při 1900 ot/min. Velmi slušné parametry pro přeplňovaný dvoulitr, dechberoucí pak na zážehovou 1.6 THP. Peugeot RCZ R jsme potrápili ve městě, na dálnici a najeli přes sto kilometrů na legendární Nordschleife a to v době, kdy teploty atakovaly 35 stupňovou hranici. Po tom všem můžeme s klidem konstatovat, že z uživatelského pohledu velké turbodmychadlo motoru pro řidiče zásadní komplikaci nepředstavuje.
Prodlevy turba nejsou sice v nižších otáčkách nepostřehnutelné, ale s růstem otáček dochází k jejich eliminaci. Tento neduh tedy nikterak významně neovlivňuje ani běžnou či sportovní jízdu. Velkým překvapením je příjemný charakter motoru, který netrpí náhlým přílivem velkého točivého momentu. Motor je navíc tak pružný, že lze při běžném cestování využívat prakticky výhradně šestý rychlostní stupeň. Právě šestku lze řadit prakticky okamžitě po překročení rychlosti 60 km/h a motor si ji bez jakéhokoliv odříkání nechá líbit.
Právě šestistupňový manuál v RCZ R je dalším povedeným počinem automobilky. Řadí skvěle, je přesný a optimálně odstupňovaný. Jednotlivé rychlosti jsou spíše krátké a ani šestka není typicky dálniční. Díky tomu dosáhnete maximální rychlosti 250 km/h třeba i ve stoupání a zastaví vás až omezovač otáček. To je spolu s dalšími atributy perfektní předpoklad pro mimořádně rychlé a zábavné auto.
Co se týká jízdy na závodním okruhu, bylo jen málo vozů, které RCZ R motoricky jasně deklasovaly a většinou se jednalo o nesrovnatelně dražší supersporty či sportovní vozy s mnoha úpravami. Zkrátka ani oblíbené „modly“ typu BMW 130i či Renault Mégane RS tomuto Peugeotu nedokázaly ujet a mnohdy tomu bylo spíše naopak.
Přestože se jedná o turbodmychadlem přeplňovaný motor, překvapeni jsme byli i jeho provozní efektivitou. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot činila 6,8 l/100 kilometrů a to je s ohledem na výkon 270 koní velice slušné. Na dálnici je však nutné dodržovat limit 130 km/h, jinak spotřeba samozřejmě roste. Při velmi svižném jízdním stylu jsme z nádrže odečetli 9 l/100 km, jízda po městě pak znamená spotřebu 8,5 l/100 km. Okruhové radovánky přeplňované motory neodpouští, my jsme jezdili ostrá kola Nordschleife něco přes 30 l/100 km. Více palubní počítač ani neukazuje…
Stará dobrá pravda o relevanci naladění podvozku stále platí a dvojnásob pak u sportovního vozu. Podvozek Peugeotu RCZ R není přehnaně tvrdý, přestože vám dá pocítit prakticky jakýkoliv výmol či nerovnost na silnici. Co tím myslíme?
Ultimativní RCZ R je skvěle poddajné a dokáže totiž fungovat i na zmiňovaných výmolech. Drží si vysokou úroveň trakce, neodskakuje a dobře kopíruje i hodně rozbitý povrch. Peugeot je navíc vybaven samosvorným diferenciálem a to mechanickým. Díky němu dokáže i v prudkých zatáčkách, projížděných na druhý rychlostní stupeň, přenést veškerý výkon na silnici. Jen musíte pevně držet volant. Podmínkou je samozřejmě deaktivované ESP.
Někdy vás ale peugeot donutí ubrat či přidat plyn, protože si zkrátka uvědomíte, že v určitých situacích volantem prostě nezatočíte. Pokud je totiž diferenciál uzavřený nebo chcete-li semknutý, s volantem nezatočíte. Tento fakt může překvapit a následně vytrestat nejednoho řidiče novodobých sporťáků, u nichž se snaží suplovat funkci samosvoru elektronika. Dopředu ale říkáme, že marně. Mechanický samosvorný diferenciál ještě nikdo nepřekonal.
Na Nordschleife je takto pomalých zatáček, kde by byl diferenciál neustále zavřený, jako šafránu a možná právě proto nás mechanika vytrestala tam, kde bychom to nečekali. Za úsekem zvaným Pflanzgarten, což je poměrně prudké klesání zakončené rychlou pravotočivou zatáčkou, před kterou je nepříjemný vlna na asfaltu zrovna v místě brzdného bodu, je hodně rychlá levotočivá zatáčka Za ní následuje znovu rychlá levotočivá zatáčka a prudké klesání, jenž však před zatáčkou pochopitelně nevidíte a tak musíte najíždět na levý apex zatáčky prakticky po slepu. Jedete zde hodně rychle na čtyřku s autem zakleklým na pravém tlumiči a při nájezdu na klesání levé kolo občas ztrácí trakci a lehce se protočí.
Právě zde zasáhl samosvorný diferenciál Peugeotu díky nadlehčení vozu, přestože se jednalo o hodně rychlou zatáčku, kde by proklouznutí kola nestálo prakticky žádný čas. „Zaseklé“ řízení je však v této rychlosti dost nepříjemné a auto nepříjemně rozhodí. Došlo ke zhoupnutí zádě do strany a přitom by stačilo ubrat plyn. Tohle není chyba techniky, jen se snažíme ukázat, jak dokáže nedostatečná znalost techniky v kombinaci s mimořádně záludnou tratí vytrestat.
Peugeot RCZ R dluží svým působivým jízdním vlastnostem nejen podvozku příp. samosvornému diferenciálu a motoru, který je schopen nabídnout vysoký výkon v širokém spektru otáček, ale také nízké hmotnosti 1280 kilogramů. Vysokou hmotnost sportovního vozu lze kompenzovat jen částečně, o čemž se stále přesvědčují konstruktéři po celém světě. Příznivá hmotnost má opravdu klíčový vliv na skvělé vlastnosti a rychlost průjezdu zatáčkou. To bezesporu platí i pro RCZ R.
Ovládání Peugeotu je trochu jiné, než jste zvyklí například z běžného RCZ byť s výkonem 200 koní (1.6 THP). Plynový pedál je tužší a reaguje rychleji a i na tuhost spojky si musíte zvykat. Ač jsou brzdy Bosch s obrovskými kotouči prakticky k neutahání, rovněž vyžadují poměrně velkou ovládací sílu. Řízení je více komunikativní a i méně účinný posilovač řízení potřebuje od řidiče více energie. Zkrátka Peugeot RCZ R nemá být jen fancy autem do města, ale výrobce to s jeho určením myslel skutečně vážně. Bravo!
Peugeot RCZ R je bez zaváhání to nejschopnější sportovní auto, které Peugeot v současnosti nabízí. A dost možná lepší sporťák doposud nepostavil. To však ukáže teprve čas. Přestože jeho vlastnosti pro každodenní použití mohou pro někoho být až příliš hraniční, umíme si představit jeho využití i pro denní dojíždění do práce. Limitem může být spíše jen prostorový potenciál. Trochu nám vrtá hlavou, jak by asi vypadala varianta tohoto vozu s přeplňovaným dvoulitrem a zda by byla o tolik žíznivější, než motor 1.6 THP. Proti této technice se však hledají výhrady jen stěží a to platí i pro podvozek a zbytek vozu. Líbil by se nám snad jen jadrnější zvukový projev pohonné jednotky a výfukové soustavy.
Tým AUTOiNDEX.cz
| Peugeot RCZ R |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1598 |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 199 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 330 / 1900 |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 5,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,4 / 5,1 / 6,3 |
Velikost zav. prostoru (l): | 384 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1355 |
Nosnost (kg): | 425 |
Základní cena (kč): | 1 040 000 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 1 040 000 |