Citroen nedávno upravil svůj manažerský model C5 do podoby oblíbeného vozu kategorie allroad, která se stále těší velké oblibě. Jak jezdí a čím se liší Cross Tourer od běžné C5 jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Citroen C5 Cross Tourer se má postavit proti konkurenci typu Passat Alltrack, Insignia Country Tourer nebo třeba Škoda Octavia Scout. O plnohodnotné srovnání však nepůjde, oproti konkurenci totiž citroenu chybí především pohon všech kol. Podívejme se ale na vůz pěkně popořádku.
Cross Tourer je na první pohled výraznějším automobilem. Oproti běžné C5 se model Cross Tourer liší především robustními lemy blatníků, osmnáctipalcovými litými koly s diamantovým výbrusem a v neposlední řadě také o 15 milimetrů větší světlou výškou.
Dalším odlišovacím prvkem jsou chromované kryty vnějších zpětných zrcátek, kryty náběhové hrany předního a zadního nárazníku či podélné střešní nosníky v šedivém provedení. Za exkluzivní lakování Nacré našeho testovaného vozu si však zákazník připlatí 21 tisíc korun.
Uvnitř se toho oproti běžnému provedení příliš nezměnilo. Na jednu stranu je to dobře, interiér je totiž podle našeho názoru jednou z hlavních předností modelu C5. Posádce totiž nabízí dostatek prostoru a pohodlí. V neposlední řadě se může také pochlubit originálním vzhledem a luxusními prvky, jako je například masážní funkce obou předních sedadel.
Výbava modelu Cross Tourer vychází z paketu Exclusive tj. nechybí množství komfortních prvků. Za zmínku stojí například polokožené čalounění, dvouzónová klimatizace nebo třeba elektricky ovládané víko zavazadelníku.
Potěší také příplatkový navigační systém eMyWay, který je přehledný a chlubí se povedenou grafikou. Na displej se zároveň promítá i výstup ze zadní parkovací kamery. Přestože je současná generace Citroenu C5 na trhu již šest let, kvalita zpracování a materiálů svůj skutečný věk obstojně maskuje.
Výtku si zaslouží snad jen chaotický panel audiosystému nebo nedostatek odkládacího prostoru. Chvíli zvyku vyžaduje také relativně velký volant s pevným středem, na kterém se nachází množství ovladačů a tlačítek. Pokud ale víte, kde se jaký ovladač nachází, přináší toto řešení i výhody.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel nejsilnější čtyřválcový diesel v nabídce automobilky. Jedná se o pohonnou jednotku 2.2 HDI s nejvyšším výkonem 150 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 450 N.m vrcholí při 2000 ot/min. To jsou velice slušné hodnoty pro dynamickou jízdu.
Motor se vyrábí pouze v kombinaci s šestistupňovým automatem Aisin. Ten s pohonnou jednotkou perfektně koresponduje a dostává z motoru to nejlepší. Motor ochotně reaguje na povely plynového pedálu a pochvalu si zaslouží i za kultivovaný chod. Převodovka řadí poměrně intuitivně a nechybí jí sportovní mód ani manuální režim. Pádla pod volantem pro manuální volbu převodů však nenajdete.
Hlavní předností motoru je mimo jiné také ekonomický provoz. S vozem jsme v kombinovaném režimu jezdili se spotřebou 6,0 l/100 km, ve městě se pak spotřeba pohybovala kolem hranice 7,3 l/100 km. S ohledem na nádrž o objemu 70 litrů nabízí C5 velmi slušný dojezd.
Výkon motoru se na silnici přenáší pouze přes přední kola, což může být oproti zmiňovaným konkurentům považováno za handicap. Cross Tourer tak nebude excelovat na povrchu se zhoršenou adhezí. Na druhou stranu vůz bez problémů zvládne polní či lesní cestu a to díky plynokapalinovému pérování s nastavitelnou světlou výškou. Podmínkou je pouze absence bláta či kluzkého povrchu.
Díky sofistikovanému podvozku nabízí citroen mimořádně komfortní jízdu. Žehlení terénních vln zvládá toto kombi s ladností a tak i jízda po D1 je s tímto vozem relativně pohodlná. V zatáčkách se navíc karosérie příliš nenaklání, a pokud přeci jen požadujete o něco tužší naladění, pak je tu ještě režim Sport.
Citroen C5 Cross Tourer 2.2 HDI se nabízí za 765 tisíc korun, což je proti konkurenci poměrně lákavá nabídka. Je jasné, že čtyřkolku v nabídce modelové řady C5 nenajdete, ale ne každý má požadavky na vůz s pohonem všech kol. Vždyť i tato koncepce přináší jisté nevýhody, například v podobě vyšší spotřeby paliva či dražšího servisu.
Allroad C5 Cross Tourer nabízí mimořádně pohodlný podvozek (obdobně jako běžná C5 s Hydractivem) a dostatečně výkonný motor s dobře řadícím automatem. Některé zastaralé prvky je nutné s ohledem na životní fázi modelu přeci jen akceptovat. Při pohledu do ceníku však velmi pravděpodobně nikoho trápit nebudou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C5 Cross Tourer 2.2 HDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
2179 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
150 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
450 / 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
225 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,2 / 4,9 / 6,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
505 |
Objem nádrže (l): |
70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1767 |
Nosnost (kg): |
600 |
Základní cena (kč): |
669 900 (Cross Tourer 2.0 HDI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
764 900 (Cross Tourer 2.2 HDI) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C5 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.2 HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |