Tříválcový Peugeot 308 1.2 asi v nikom nebude evokovat kdovíjaké potěšení z jízdy, do té doby, než usedne za volant. Ve skutečnosti je totiž testovaný peugeot překvapivě svižným a zábavným autem. Ptáte se jak je to možné?
Vítězem ankety Evropské Auto roku 2014 se Peugeot 308 nestal náhodou. Je překvapivě prostorný, má dobře naladěný podvozek a zajímavou škálu povedených motorů. Moderní vychytávky v podobě středového displeje i-Cockpit sice nemusí vyhovovat každému, bezesporu však podtrhují originalitu a moderní pojetí vozu.
Exteriér se nechlubí širokou maskou chladiče tak, jako tomu bylo u předchozí generace. Konstruktéři naopak zvolili umírněný elegantní styl, který se v ledasčem podobá bestselleru Volkswagen Golf. Výhodou tedy je, že poměrně konzervativní vzhled jen tak z módy nevyjde.
Zato interiér je z jiného těsta. Doslova křičí originalitou, kterou podtrhují ostře řezané tvary. Velmi útulně také působí centrální displej natočený směrem k řidiči. Nádherná středová konzole lemovaná kovovým dekorem navozuje dojem prémiového vozu. Všechny materiály jsou navíc na špičkové úrovni.
Přístrojový panel je posazen dále, než je tomu běžné u jiných automobilů. Výhodou je snadnější ostření na dva hlavní budíky. Otáčkoměr s ručičkou běžící proti směru hodinových ručiček považujeme za výstřední záležitost. Trochu zamrzí fakt, že při určitém nastavení volantu brání horní věnec výhledu na přístrojový panel. Výhodou je naopak malý průměr volantu, který zrychluje manévrování s vozem.
Peugeot 308 nabízí nadprůměrný vnitřní prostor a to i přesto, že se jedná o jeden z menších kompaktních hatchbacků současnosti. Chválíme zejména dostatek místa na zadních sedadlech a to nejen v oblasti nohou, ale především hlavy. Vždyť i vzadu se pohodlně usadí osoba nadprůměrného vzrůstu.
Dobře využitelný objem potvrzuje zavazadelník při našem oblíbeném testu, který zahrnuje naložení rovnostranných zavazadel. Škoda jen, že při sklopení opěradel zadních sedadel nevznikne absolutně rovná plocha.
Asi největším překvapením testovaného auta byl přeplňovaný benzinový tříválec s označením 1.2 e-THP. Peugeot se netají tím, že tento motor má v souvislosti s přísnou normou Euro 6 nahradit starší přeplňovaný motor 1.6.
Už po ujetí prvních pár metrů nám bylo jasné, že motor nebude trpět nedostatkem dynamiky. Vysoká hodnota největšího točivého momentu 230 N.m zaostává za výkonnějším motorem 1.6 THP pouze o 10 N.m a většina točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1500 – 3500 ot/min.
Že Peugeot tomuto motoru věří, dokládá fakt, že s ním chystá osadit i větší modely 508 a 5008. Tato jedna-dvojka běží velice kultivovaně a přitom spotřebuje jen o něco více paliva, než diesel. Oproti němu má nesrovnatelně hezčí zvukový projev a eliminuje i některé další nevýhody konstrukčně složitějšího naftového motoru.
Nenechte se ale mýlit, i maloobjemový přeplňovaný motor má svá specifika. Řidič se musí smířit se znatelným turboefektem a někomu by mohla vadit i absence výkonové špičky v nejvyšších otáčkách. Dobrou zprávou ovšem je, že výkon nevadne ani ve vysokých otáčkách. Pokud po motoru budete chtít hodně zábavy, je nutné nechat pár minut dochladit turbodmychadlo, než zhasnete motor. Tím si ušetříte peníze za relativně drahou opravu a prodloužíte životnost pohonné jednotky. Právě životnost je mimochodem rovněž neprobádanou veličinou.
Příjemně nás překvapila spotřeba pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili za 6,1 l/100 km, při defenzivním stylu jízdy však palubní počítač ukázal hodnoty začínající pětkou. Ve městě je nutné počítat s průměrem 7,0 l/100 km. Při jízdě po dálnici předpisovou rychlostí 130 km/h (2700 ot/min) pak spotřebuje 6,5 l/100 km.
Peugeot 308 s motorem 1.2 e-THP se chlubí stejně dobrými jízdními vlastnostmi jako varianta 308 1.6 THP. Nabízí vynikající stabilitu a to nejen v zatáčkách, ale i při vysokých rychlostech na dálnici. Zároveň se dokáže velmi dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic.
Řízení řidiči poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu a je citlivé i kolem středové pozice. Elektrický posilovač navíc není přehnaně přeposilovaný. V kombinaci s relativně malým volantem je tento Peugeot zkrátka jedna radost řídit. A to ať už ve městě nebo oblíbených okreskách při cestě na chalupu.
Náklony karosérie nejsou nikterak dramatické, tělo posádky navíc spolehlivě podrží sedadla s dostatečným bočním vedením. Brzdy jsou velice účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Ocenili bychom snad jen jejich lepší dávkovatelnost.
Peugeot 308 1.2 e-THP je překvapením na poli současných vozů s motory poznamenaných downsizingem. Přestože se jedná pouze o tříválec, motor je příjemně dynamický, potěší také akustický projev a v neposlední řadě i ekonomika provozu. Za dobře vybavený model 308 1.2 e-THP navíc zákazník nemusí utratit příliš mnoho peněz, což je dalším argumentem pro volbu tohoto vozu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 308 1.2 e-THP |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1199 |
Válce: |
3 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
96 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
230 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
206 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,8 / 3,9 / 4,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
420 |
Objem nádrže (l): |
53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1370 |
Nosnost (kg): |
380 |
Základní cena (kč): |
340 000 (Access 1.2 82 k) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
416 500 (Active 1.2 130 k) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.2 e-THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |