Malé MPV jsou dnes v kurzu a tak se výrobci snaží přicházet s řadou vylepšení a revolučních řešení. Příkladem může být třeba i testovaný Ford B-Max, do kterého se díky absenci B sloupku skvěle nasedá. Ekonomický provoz má na starost litrový tříválec 1.0 Ecoboost, jenž byl vyvinut na popud evropského trendu zvaného downsizing.
Ford B-Max se pustil tak trochu do neznáma. Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy, což usnadňuje nastupování a vystupování ze zadní řady sedadel a mnohdy také manipulaci s nákladem. Posuvné zadní dveře jsou tedy v kombinaci s chybějícím B-sloupkem karosérie jednou z hlavních předností testovaného fordu.
Za zmínku stojí například fakt, že po otevření těchto dveří vzniká otvor široký až 1,55 metru! Jak to je ale s bezpečností, nepřišla karosérie částečně o svojí tuhost? Nárazové testy pořádané nezávislou organizací Euro NCAP tuto domněnku vyvrátily. V kombinaci s předními (klasickými) dveřmi tvoří karosérie velice tuhý celek. Alespoň podle automobilky Ford.
Mezi nevýhody patří snad jen nemožnost výškového nastavení bezpečnostních pásu na předních sedadlech. Není se co divit, pásy jsou integrovány přímo do opěradla sedadla, podobně jako u některých kabrioletů. Další nevýhodou je nárůst hmotnosti, který činí zhruba 50 kilogramů. Důvodem je samozřejmě těžší mechanismus posuvných dveří.
Design vozu je jinak vcelku povedený, a když se k tomu všemu ještě přidá atraktivní modrá metalíza, je na testovaný ford radost pohledět. Zajímavostí jsou dutiny na bocích karosérie, které opticky navazují na zadní sdružené svítilny a vedou až k posuvným dveřím. Exteriér jinak ničím příliš neprovokuje, ale rozhodně ani nenudí.
Interiér vozu je kvalitně zpracovaný a pochvalu si zaslouží především skvělé slícování jednotlivých plastů. Pozice za volantem musí být poměrně vzpřímená a to i kvůli nemožnosti přitáhnout si volant k tělu. Ten je totiž nastavitelný pouze výškově. Posed za volantem však nahrává prostoru vzadu. Za řidiče se totiž pohodlně usadí i dospělá osoba, což je s ohledem na délku karosérie 4077 mm dobrá zpráva. Posádka má navíc dostatek prostoru i v příčném směru. A jak je na tom zavazadelník?
Ten pojme 304 litrů nákladu, což není na současné poměry mnoho. Je ale dobře využitelný, stěny jsou pravidelné a po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne téměř rovná plocha. Po sklopení opěradla spolujezdce lze dokonce převážet předměty s délkou kolem 2,3 metru. Variabilita interiéru je tedy na jedničku. Bravo!
Pochvalu zaslouží i originální vzhled přístrojové desky, které dominuje zejména možná až příliš široký středový panel s lesklým dekorem. Tlačítek je na něm mnoho, ovládání různých funkcí tedy vyžaduje chvíli zvyku. Potěšilo nás dostatečné množství odkládacích prostor, které není u novodobých vozů zrovna samozřejmostí. Na spíše tužších sedadlech se dobře sedí, ocenili bychom však výraznější boční vedení těla.
Jízdní vlastnosti Fordu B-Max se překvapivě nesou ve sportovním duchu. Tužší nastavení podvozku přináší pocit jistoty i při razantním průjezdu zatáčkou a velkou míru stability jsme ocenili také na dálnici. Daní je pochopitelně o něco horší schopnost vypořádat se zejména s příčnými nerovnostmi, ale není to nic, co by posádku mělo příliš rušit.
Zaznamenali jsme vyšší torzní tuhost karosérie než u fiesty, což je s ohledem na absenci sloupku B příjemným překvapením. Při jízdě se karosérie příliš nenaklání a to i přes výše položené těžiště.
Velkou pochvalu si zaslouží řízení, které je opravdu komunikativní a posilovač je optimálně nastaven. Řízení je citlivé i kolem středové polohy a navíc je příjemně strmé. Volant se navíc skvěle drží. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a jejich účinnost se nesnížila ani po opakovaném brzdění.
Přeplňovaný zážehový tříválec o obsahu jednoho litru s názvem Ecoboost má specifický zvukový projev a pětistupňovou převodovku. Nemusíte se ale bát, pátá rychlost je díky dlouhému převodovému poměru mimořádně vhodná pro dálniční jízdu. K dispozici jsou dvě výkonové varianty – 74 kW a 92 kW. My jsme testovali slabší variantu s největším točivým momentem 170 N.m.
Motor vozu poskytuje slušnou dynamiku, ale za pouze za předpokladu, že není plně naložen. Poté je potřeba věnovat zvýšenou pozornost především předjížděcím manévrům. U litrového motoru jsme čekali velice úsporný provoz, který naznačovaly rovněž papírové hodnoty. V praxi jsme ovšem jezdili kolem 7 l/100 km v kombinovaném režimu, což je trochu za naším očekáváním. Jak je vidět, downsizing není všemocný a výrobcem udávané hodnoty jsou spíše teoretické a dosažitelné pouze za určitých podmínek.
Na druhou stranu pohonná jednotka je velice příjemným společníkem a to díky lineárnímu průběhu točivého momentu. Zkrátka stačí sešlápnout plynový pedál a nemusíte příliš myslet na zařazený převodový stupeň. To platí zejména u nižších převodových stupňů. Dále už jsou jednotlivé převody relativně dlouhé, motor je tedy třeba více točit.
Ford B-Max je dobrým společníkem pro menší rodinku nebo třeba starší pár, který často převáží zavazadla. Díky velice praktickým bočním dveřím je totiž doslova jedna radost nakládat zavazadla na zadní řadu sedadel. V tomto případě vlastně ani nevadí menší objem zavazadlového prostoru. V kombinaci se tužším podvozkem a komunikativním řízením se navíc jedná o vcelku zajímavé řidičské auto s praktickými rysy.
Tým AUTOiNDEX.cz
Ford B-Max 1.0 Ecoboost |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
999 |
Válce: |
3 |
Nejvyšší výkon (kW): |
74 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm): |
170 |
Maximální rychlost (km/h): |
175 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
13,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,6 / 4,3 / 5,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
318 |
Objem nádrže (l): |
48 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1279 |
Nosnost (kg): |
481 |
Základní cena (kč): |
289 990 ( 1,4 Duratec, Ambiente) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
349 990 (Trend) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | B-MAX |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |