Ideálního pomocníka pro podnikatelskou činnost a různé profese jen tak nenajdete. Nová lehká užitková Toyota ProAce z tohoto pohledu splňuje většinu kritérií: uveze několik osob navíc, má hodně místa pro náklad, může táhnout až dvoutunový přívěs a poskytuje skutečně dobrý jízdní komfort. V mnoha profesích je takový automobil skutečně nepostradatelný.
Toyota ProAce, která nahrazuje oblíbený model HiAce, je dalším výsledkem spolupráce s koncernem PSA. V současnosti se vyrábí v severní Francii v továrně Sevel Nord společně s Peugeotem Expert a Citroënem Jumpy. Již dnes zde připravují zcela nové dodávkové vozidlo a tato vzájemně výhodná spolupráce je zatím potvrzena až do roku 2020.
Model Proace byl vyvinutý především pro využití v komerční sféře. Novinka japonské značky je určena pro evropský trh a stejně jako její francouzští sourozenci i ProAce je k dispozici ve dvou délkách a dvou výškách karoserie. Za označením L1 se ukrývá rozvor náprav dlouhý 3000 mm a celková délka 4805 mm, zatímco L2 značí rozvor 3122 mm a celkovou délku 5135 mm. Délka ložné plochy je 2254 mm, u delšího modelu 2584 mm.
Podobně jako u svého předchůdce pro určení výšky se používá zkratky H1 (1942 mm) a H2 (2276 mm). Výška uvnitř nákladového prostoru je pak 1449 mm, u delší verze 1750 mm. Vnitřní šířka ložné plochy je pro všechny varianty shodně od stěny ke stěně 1602 mm a mezi podběhy zadních kol 1245 mm. Užitečné zatížení je limitováno 1200 kg a ProAce utáhne brzděný přívěs do hmotnosti dvou tun.
Námi testovaná Toyota ProAce představuje prodloužené provedení označované jako L2H1 s prosklenou dělicí přepážkou nákladového prostoru, které umožňuje co nejpraktičtější využití ložného prostoru. Oproti krátké variantě s objemem 2,9 metrů krychlových poskytuje námi zkoušená varianta velmi slušný objem až 3,6 metrů krychlových.
Pro až pětičlennou posádku jsou k dispozici dvě řady sedadel. K nastupování a vystupování do druhé řady pevně ukotvených sedadel slouží pouze jedny boční posuvné dveře na levé straně. K přístupu do nákladového prostoru jsou určeny zadní křídlové dveře, které se po uvolnění ruční aretace dají otočit až do maximálního úhlu. Snadnou manipulaci s převáženým nákladem usnadňuje poměrně nízká nákladová hrana.
Testovaná Toyota ProAce Kombi Van L2H1 je vybavena dvoulitrovým turbodieselem s výkonem 94 kW při 3500 min-1 a točivým momentem 320 Nm při 2000 min-1 a s manuální šestistupňovou převodovkou. Max. rychlost tohoto vozu s pohonem předních kol je 170 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce udává hodnotou 12,2 s a celková nosnost této varianty je 1079 kilogramů.
Motor má dostatečný výkon pro i svižné svezení. Ani v případě plně naloženého vozu však nemusíte mít obavy, že se stanete brzdou provozu. Pohonná jednotka byla spojena se šestistupňovým manuálem s poměrně přesně vymezenými dráhami řazení. V praxi motor plynule zatahuje již od 1500 o/min., není tedy zapotřebí častého řazení.
Motor je poměrně dobře odhlučněn a typický naftový klapot neproniká příliš do interiéru. Při jízdě ruší spíše aerodynamický svist díky vyšší karosérii a také hluk od kol a podvozku.
Volant je podélně i výškově nastavitelný, což není u užitkového automobilu vždycky samozřejmostí. Nechybí dostatek odkládacího prostoru, postrádali jsme však praktické háčky třeba na pověšení bundy. Pochvalu si zaslouží dostatečně dlouhé sedáky pohodlných sedadel. Za volantem se pochopitelně sedí výše, než u běžného vozu.
V základu je model ProAce vybaven airbagem řidiče, mlhovkami, elektrickým stahováním oken nebo dálkovým centrálním zamykáním. Standardní výbavu pro všechny verze představuje mimo jiné ABS, ESP, airbag řidiče, světla pro denní svícení nebo elektrické ovládání oken.
Za příplatek je dodávána klimatizace, vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka, rádio s Bluetooth, airbag spolujezdce, tempomat nebo zadní parkovací senzory. Z příslušenství je k dispozici systém střešní platformy, skladovací stojan v kabině s odkládacími přihrádkami, omyvatelné potahy sedadel nebo chladicí schránka se zabudovaným transformátorem.
Náš testovaný vůz zahrnoval bohatou příplatkovou výbavou, jako například pakety Active a Safety, dohromady za 37 tisíc korun bez DPH. Ty s sebou přinášejí komfortní prvky, jako je manuální klimatizace, tempomat či rádio s CD a MP3 přehrávačem. Interiér vozu je tedy podobně příjemný jako běžný osobní automobil.
Vzhledem k tomu, že prázdné auto váží 1945 kilogramů a další kilogramy navíc představují osoby a náklad, zajímala nás pochopitelně i vlastní spotřeba pohonných hmot. V průměru se nám podařilo jezdit za 7,5 litru nafty na 100 kilometrů, ve městě činila spotřeba zhruba o litr více. Při plném zatížení je ale nutné počítat s konzumací kolem deseti litrů motorové nafty, hodně záleží na stylu jízdy. Automobil nabízí velmi slušný dojezd a to díky nádrži o objemu 80 litrů.
Podvozek testované toyoty je spíše tužší, což zlepšuje stabilitu a zhoršuje jízdní komfort. Obzvlášť při jízdě po nekvalitní městské dlažbě posádka vozu poněkud trpí. Schopnost filtrovat nerovnosti našich silnic rovněž není nejlepší. Nutno ale dodat, že při alespoň částečném zatížení tohoto užitkového automobilu se jízdní komfort značně zlepší. Toyota Proace nás překvapila jízdní stabilitou, která je na podobné úrovni, jako u většiny osobních MPV. Svižná jízda tedy není automobilu vůbec cizí a to i přes vyšší stavbu karosérie s ryze užitkovým charakterem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Toyota Proace 2.0 D-4D Kombi Van L2H1 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
94 /4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): |
170 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,2 / 6,3 / 7,0 |
Velikost nákl. prostoru (m3): |
3,6 |
Objem nádrže (l): |
80 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1945 |
Nosnost (kg): |
880 |
Základní cena (kč): |
549 900 (1,6 D-4D 90, 5M/T, L1H1, Panel Van) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
673 400 (2,0 D-4D, L2H1, Kombi Van) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Proace Verso |
Karosérie: | Užitkový vůz |
Motor: | 2.0D-4D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |