Ačkoliv nový Peugeot 308 používá stejné označení, jako jeho předchůdce, na první pohled je jasné, že se jedná o zcela nový vůz. Mezigenerační obměna přináší nejen radikálně přepracovaný design, ale také zcela novou techniku. Testovali jsme provedení s benzinovým turbomotorem pod kapotou.
Zbrusu nový hatchback nižší střední třídy od Peugeotu působí o něco konzervativnějším dojmem, než tomu bylo v případě předchozí generace tohoto modelu. To ale vůbec nevadí, spíše naopak. Jeho největší rivalové v čele s Volkswagenem Golf se totiž musejí mít pořádně na pozoru před touto povedenou novinkou.
Peugeot 308 totiž „nasadil“ podobné partie, kterými Volkswagen vábí své příznivce již pěknou řádku let. A jde mu to opravdu dobře. Francouzský výrobce se bude se svou novinkou 308 snažit ukrojit co největší podíl na trhu a právě proto ji přizpůsobil i konzervativním zákazníkům. Nutno dodat, že to však platí pouze pro exteriér.
Nová generace Peugeotu 308 je o 47 milimetrů nižší, 23 mm kratší a 10 mm užší v porovnání s předchozím modelem. Mimo to došlo i k úspoře hmotnosti (cca 70 kg) a to díky použití zcela nové platformy EMP2. Další kilogramy konstruktéři ušetřili na karosérii. Smyslem této diety je pochopitelně snaha o co nejúspornější provoz, což úzce souvisí s přísnými limity CO2.
Karosérie oproti předchůdci zaujme především sníženou siluetou s nadčasovými tvary. Přední části dominují světlomety trojúhelníkového tvaru s pásem LED diod pro denní svícení v jejich horní části. Poměrně úzká maska chladiče je zdobená chromovaným lemováním. Boční části dominuje výrazný prolis karosérie, který se táhne od předních dveří až k zadním svítilnám. Pod nimi se nachází další prolis. Ten zdůrazňuje šířku karosérie.
Přístrojová deska je na rozdíl od karosérie odvážným počinem konstruktérů. Originalitu podtrhují ostře řezané tvary a také centrální displej natočený směrem k řidiči s označením i-Cockpit. Nádherná středová konzole lemovaná kovovým dekorem navozuje dojem prémiového vozu. Materiály jsou na špičkové úrovni a to nejen v rámci nižší střední třídy.
Přístrojový panel je posazen dále, než je tomu běžné u jiný automobilů. Výhodou je snadnější ostření na dva hlavní budíky. Otáčkoměr s ručičkou běžící proti směru hodinových ručiček považujeme za výstřední záležitost. Trochu zamrzí fakt, že při určitém nastavení volantu brání horní věnec výhledu na přístrojový panel. Výhodou je naopak malý průměr volantu, který zrychluje manévrování s vozem. Ale zpátky k centrálnímu displeji.
Většina funkcí automobilu se ovládá právě prostřednictvím centrálně umístěné barevné obrazovky i-Cockpit. Platí to i pro klimatizaci a další základní funkce (pochopitelně mimo světlometrů apod.). Toto řešení vyžaduje chvíli zvyku. Tlačítka na okraji displeje sice zjednodušují přístup do menu, ale i tak musí řidič například při regulaci teploty chvilku ztratit koncentraci mačkáním příslušného ovladače.
Nová 308 uvnitř nabízí nadprůměrný prostor a to i přesto, že se jedná o jeden z menších kompaktních hatchbacků současnosti. Chválíme zejména dostatek místa na zadních sedadlech a to nejen v oblasti nohou, ale především hlavy. Vždyť i vzadu se pohodlně usadí osoba nadprůměrného vzrůstu.
Dobře využitelný objem potvrzuje zavazadelník při našem oblíbeném testu, který zahrnuje naložení rovnostranných zavazadel. Škoda jen, že při sklopení opěradel zadních sedadel nevznikne absolutně rovná plocha.
Abychom mohli co nejlépe vyzkoušet nový automobil včetně jeho podvozku, zvolili jsme jeden z nejatraktivnějších motorů v nabídce – přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 THP, který pochází z dílen BMW. Nejvyšší výkon 115 kW při 6000 ot/min v kombinaci s největším točivým momentem 240 N.m při 4000 ot/min. z něj dělá příjemného společníka nejen pro běžnou jízdu, ale také svižné svezení.
Pohonná jednotka má síly na rozdávání a to prakticky v jakémkoliv otáčkovém spektru. Motor spolupracuje s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, která i přes nezvykle dlouhé převody nabízí zábavu za volantem. K ekonomice provozu navíc efektivně přispívá dlouhá šestka, vždyť při dálničních 130 km/h točí motor pouze 2500 ot/min.
Abyste z motoru dostali to nejlepší, musíte často podřazovat a držet ho ve vysokých otáčkách. Nenechte se ale mýlit, i v těch nízkých má motor dostatek síly pro běžné zrychlení. Kulisa řazení je velmi přesná, což má velice pozitivní vliv zejména na nadšené řidiče. Sportovní charakter motoru se zajímavě prolíná s jeho komfortní notou, takže si v testovaném voze přijdou na své prakticky všichni. A tak to má v univerzálním hatchbacku být.
Pochvalu si zaslouží také vynikající odhlučnění motoru a podvozku. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 6,5 l/100 km v závislosti na stylu jízdy. Ve městě je nutné počítat s nárůstem apetitu motoru zhruba o jeden litr.
Podvozek novinky 308 byl naladěn do nepohody. Nabízí totiž vynikající stabilitu a to nejen v zatáčkách, ale i při vysokých rychlostech na dálnici. Navíc se dokáže velmi dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic a to i na zkoušených sedmnáctipalcových kolech. Při jízdě na limitu se pochopitelně projevuje mírnou nedotáčivostí dané přední poháněnou nápravou.
Příjemným překvapením je řízení, které se oproti minulé generaci tohoto modelu značně zlepšilo. Řidiči poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu a je citlivé i kolem středové pozice. Elektrický posilovač řízení navíc není přehnaně přeposilovaný. V kombinaci s relativně malým volantem je tento Peugeot zkrátka jedna radost řídit. A to ať už ve městě nebo oblíbených okreskách při cestě na chalupu.
Náklony karosérie nejsou nikterak dramatické, tělo posádky navíc spolehlivě podrží sedadla s dostatečným bočním vedením. Brzdy jsou velice účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Ocenili bychom snad jen jejich lepší dávkovatelnost.
Zbrusu nový Peugeot 308 nás příjemně překvapil, obzvláště pak s výkonným motorem 1.6 THP. Líbí se nám vysoký komfort cestování stejně jako jeho potenciál pro dynamickou jízdu. Extravagantní interiér je trochu v rozporu s poměrně usedlým designem karosérie, ale i to může přitáhnout pozornost zákazníků, kteří jsou neradi středem pozornosti a přitom mají v oblibě moderní řešení.
Zajímavá je cenová politika českého importéra značky Peugeot, který stanovil základní cenu modelu s motorem 1.2 Vti na hladinu 320 tisíc Kč. I tento základní model se navíc může pochlubit zajímavou výbavou.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 308 1.6 THP |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
115 /6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1400 |
Maximální rychlost (km/h): |
218 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,9 / 4,6 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
420 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1340 |
Nosnost (kg): |
400 |
Základní cena (kč): |
320 000 (1,2 Vti, Access) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
438 500 (Active) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |