Přestože nová generace Škody Superb již klepe na dveře, vyzkoušeli jsme aktuální model, který v minulém roce prošel lehkou modifikací. K redakčnímu testu jsme zvolili vlajkovou loď automobilky se vznětovým čtyřválcem pod kapotou, pohonem všech kol a špičkovou výbavou Laurin&Klement.
Škoda Superb je především s ohledem na vnitřní prostor velmi zajímavý vůz. Neméně atraktivní je pro mnoho potenciálních zájemců také nabídka úsporných vznětových motorů a široké spektrum výbavy. V minulém roce se automobilka rozhodla oživit tento model zajímavou modernizací, která se dotkla především exteriéru.
Technicky bohužel facelift nepřinesl vůbec nic a kdo by čekal nové motory, známé především z Octavie III, bude zklamán. Tyto pohonné jednotky totiž splňují emisní normu Euro 6, kterou budou muset plnit vozy od roku 2015. To už se ale počítá s výrobou třetí generace Škody Superb.
Facelift přinesl zejména širší přední masku chladiče, která působí robustnějším dojmem. Také přední světlomety do mlhy jsou nyní ostřeji tvarované a lépe korespondují se zbytkem modernizovaného vozu. Nový je i tvar kapoty, na které se nachází omlazené logo výrobce Škoda Auto. Jiné jsou i nárazníky a blatníky.
Poprvé Superb dostal bixenonové světlomety s integrovanými světly pro denní svícení z LED diod. Jejich vertikální tvar je vcelku atraktivní a působí originálním dojmem. Ještě větší proměnu zaznamenala zadní část vozu. Nové sdružené svítilny s trojúhelníkovým motivem opravdu nelze přehlédnout. Ty svítí v tradičním písmenu „C“, které zaujme při nočním cestování. V nabídce přibily dva nové metalické laky karosérie a také litá kola.
V interiéru mnoho změn nenajdete. Hlavní novinkou je pouze zcela nový čtyřramenný volant, který působí o poznání moderněji a také se lépe drží. Modifikována byla jeho středová část včetně ovladačů audiosystému, telefonu a menu palubního počítače. Ovládání je intuitivní a logické, za což volant zasluhuje pochvalu. Modifikací prošel i ovladač dvouspojkové převodovky DSG.
Nové jsou také některé dekory a potahové materiály. My jsme v rámci špičkové výbavy Laurin&Klement měli tu čest se světlým čalouněním perforovanou kůží. Interiér díky tomu působil příjemně vzdušným dojmem a navíc získal důležitý nádech exkluzivity. Úpravou prošel také unikátní systém otevírání víka zavazadelníku Twindoor. Ovládání je nyní oddělené, prostředním tlačítkem otevřete pouze víko zavazadelníku, ovladačem umístěným více vpravo potom celé dveře.
Testovanou motorizaci netřeba dlouze představovat, jedná se o osvědčený vznětový čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 125 kW a největším točivým momentem 350 N.m. Současná konkurence již ale delší dobu nabízí i něco silnějšího. Za zmínku stojí například nejsilnější naftové mondeo (2.2 TDCi, 147 kW) nebo třeba Peugeot 508 (2.2 HDI, 150 kW) či ultimativní motor 3.0 HDI (177 kW) v Citroenu C5. Změny se v nabídce vznětových motorů pro Škodu Superb dočkáme až s příchodem nového modelu. Tedy alespoň doufejme.
Ale zpátky k testované škodovce. Na obhajobu motorizace 2.0 TDI CR musíme říct, že jí výrazně pomáhá nejen trochu kratší zpřevodování rychle řadícího automatu DSG, ale také poměrně příznivá hmotnost vozu. Vždyť například oproti zmiňovanému Citroenu C5 3.0 HDI je superb o více než dvě stě kilogramů lehčí. A nutno dodat, že například rozdíl v akceleraci z 0 na 100 km/h je u těchto aut zanedbatelný.
Přestože motor už poměrně dlouho využívá systému vstřikování common-rail, není jeho chod kdovíjak kultivovaný. V ostatních disciplínách si zaslouží pochvalu. Je dostatečně pružný a relativně úsporný. V kombinovaném režimu jsme s ním jezdili do 6,5 litru na 100 kilometrů. Palubní počítač trochu proměřuje a ukazuje cca o 0,75 litru méně.
Zmiňovaným dvouspojkovým automatem DSG od koncernu Volkswagen se však superb může stále chlubit. Rychlostí řazení totiž nechává většinu svých konkurentů za sebou. Snad jedinou nevýhodou avizované převodovky je její tendence k podtáčení motoru. Chápeme, že je toto nastavení z hlediska spotřeby optimální, jaký to ale má vliv na životnost některých dílů už asi nikdo příliš nedomýšlel.
U testovaného vozu nám trochu chyběly snad jen pádla pod volantem pro manuální volbu převodových stupňů převodovky DSG a to i přes to, že Škoda Superb není žádným sportovcem. Převodovka poměrně intuitivně reaguje na aktuální jízdní styl a podle toho volí nejvýhodnější převodový stupeň. Například při prudkém klesání automaticky podřazuje kvůli efektivnímu využití brzdné síly motoru. Není tedy divu, že si za DSG stále nechává koncern Volkswagen velmi slušně zaplatit…
A ještě něco. Pokud je vaším snem šestiválcový Superb, na nový model nečekejte a podepište objednávku na stávající model již nyní. Automobilka totiž plánuje osadit nejvýkonnější superb přeplňovaným čtyřválcem TSI. Za vše může přísná regulace emisí CO2 z Bruselu.
Jízdní vlastnosti testovaného vozu byly do značné míry ovlivněny velkými osmnáctipalcovými koly, která jsou součástí prestižní výbavy Laurin&Klement. Stabilita automobilu je s nimi sice o něco lepší, daní je však zhoršený jízdní komfort. S nástrahami našich nekvalitních silnic by si zkrátka sedmnáctipalcová kola poradila lépe.
Nedávná modernizace Škodě Superb těsně před odchodem do důchodu rozhodně prospěla. Před koncem svého životního cyklu se stále snaží zaujmout například dnes již nepatřičným atmosférickým šestiválcem a nově také špičkovou výbavou Laurin&Klement, která byla ještě nedávno součástí jen menší Octavie. Na první pohled ji poznáte podle chromované přední masky chladiče.
Přestože Škoda Superb stále trochu trpí jistou disproporcí dlouhé a úzké karosérie, úprava designu tuto slabinu částečně odstranila. Hlavní výhodou stále zůstává nadprůměrný vnitřní prostor na zadních sedadlech v podélném směru a v neposlední řadě i solidní zavazadelník. Na to, co přinese zbrusu nový model, si budeme muset počkat na druhou polovinu tohoto roku. Zkušenosti samozřejmě přineseme co nejdříve v rámci prvního redakčního testu této dlouho očekávané novinky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Superb 2,0 TDI CR 4x4 DSG |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
125 /4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
219 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,5 / 4,8 / 5,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
595 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1634 |
Nosnost (kg): |
558 |
Základní cena (kč): |
544 900 (1,4 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
869 900 (Ambition) 1 024 900 (Laurin&Klement) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |