Nový Prius Plug-In Hybrid dostal oproti standardní verzi větší akumulátor, který si navíc můžete dobít doma, pomocí standardní elektrické zásuvky. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Toyota Prius spatřila světlo světa již v roce 1997 a možná právě proto je považována za nejznámější hybrid. Od té doby prochází prius pravidelnou modernizací a celkově bylo prodáno již přes milion exemplářů tohoto modelu. Nedávno tuto modelovou řadu rozšířil Prius Plug-In, který díky výkonnému lithio-iontovému akumulátoru prodlužuje dojezd vozu v elektrickém režimu (EV) až na 25 kilometrů. Navíc ho lze dobít z elektrické zásuvky za cca 1,5 hodiny.
Zajímavé informace přinesl průzkum Toyoty, která zjistila, že denní jízdní dosah 25 kilometrů pokrývá denní potřebu 70% motoristů. Při snaze o úspornou jízdu tedy nemusí řidiči kvůli cestování do práce a zpět v průběhu týdne vůbec tankovat a je naprosto dostačující připojit vůz k elektrické zástrčce po návratu domů.
Kvůli navýšení kapacity akumulátoru na 4,4 kWh došlo také k nárůstu hmotnosti vozu o 50 kilogramů. Dobrou zprávou je ale fakt, že se objem zavazadelníku snížil o pouhé dva litry. Navzdory vyšší hmotnosti jsme zaznamenali lepší ovladatelnost vozu oproti standardnímu provedení, což je trochu paradox. Souvisí to pravděpodobně s trochu odlišným naladěním podvozkových prvků.
Toyotu Prius charakterizuje aerodynamický tvar, který známe již z první generace tohoto modelu. Vůz působí futuristickým dojmem, jenž náramně koresponduje s hybridním pohonem.
Netradičně střižená zadní část automobilu s náznakem zadního křídla je vhodně zkombinovaná se zadními světly. Vpředu zaujme především přední rozměrné okno s velikým sklonem. Relativně malá kola sice designu příliš nelahodí, na druhou stranu vozu zajišťují minimální valivý odpor a v neposlední řadě také příjemný cestovní komfort pro posádku.
Interiér si zaslouží pochvalu nejen za zpracování, ale také použité materiály. Po usednutí za volant máte okamžitě příjemný pocit a to hlavně díky faktu, že vnitřní prostor v kombinaci s extravagantní přístrojovou deskou evokují dojem luxusu. Prostoru vpředu je dostatek a obdobný pocit jsme měli i při cestování na zadní řadě sedadel.
Současná třetí generace Toyoty Prius doznala několika hlavních změn také v oblasti umístění některých ovládacích prvků a displejů. Hlavní informační displej, který zahrnuje například rychloměr, kontrolky motoru apod. se přesunul doprostřed pod čelní sklo, takže je nyní přesně v zorném poli řidiče. Samozřejmostí je head-up displej, jenž je součástí i základní varianty.
Na středovém panelu se pak nachází dotykový displej, který zobrazuje různé funkce automobilu – od navigačního systému, až po grafické znázornění spotřeby či zapojení jednotlivých motorů. Interiér je tedy technologií doslova prošpikovaný a také proto v posádce vyvolává dojem automobilu vyšší třídy. Varianta Prius Plug-In se od základní Toyoty Prius liší pouze v několika detailech.
A jak se s Priusem Plug-In vlastně jezdí? Při popojíždění po pražských ulicích jsme měli velmi dobrý dojem z vozu a to hlavně díky absolutnímu tichu, které toyotě propůjčuje pohon na elektrickou energii. Ať již stojíte v zácpě nebo popojíždíte relativně nízkou rychlostí, v každém okamžiku velmi dobře slyšíte audiosystém, jenž navozuje příjemnou atmosféru za volantem. Diskuze se spolujezdcem je rovněž nerušena jakýmkoliv hlukem od motoru.
Spotřeba pohonných hmot je pochopitelně v rámci tohoto jízdního režimu nulová a při kalkulaci ceny elektrické energie, která je nezbytná pro nabytí akumulátoru, vychází nákladová stránka provozu jednoznačně ve prospěch ekologicky čistému elektrickému pohonu.
Pokud však dojde k vybití akumulátoru, aktivuje se spalovacího motoru 1.8i. Ten nabízí nejvyšší výkon 72 kW při 5200 ot/min a největší točivý moment 142 N.m při 2000 ot/min. Pohonná jednotka bohužel přináší poměrně nepříjemnou akustiku, za kterou částečně může bezestupňová převodovka e-CVT. Při pohonu pouze na spalovací motor nám bylo okamžitě jasné, že výrobcem uváděná spotřeba 2,1 l/100 kilometrů je nereálná.
Na dálnici se apetit motoru pohyboval kolem hodnoty 5,5 l/100 kilometrů a to při dodržování dálničního limitu u nás. Avizovaný jízdní dosah 1200 kilometrů je v tomto jízdním režimu rovněž z říše fantazie.
I tak lze ale s Toyotou Prius Plug-In realizovat velmi slušné úspory a to hlavně ve městě, kde lze pomocí ovladačů na středové konzole přepínat mezi čistě elektrickým pohonem a standardním módem. Prius Plug-In se tedy z hlediska charakteru ekonomiky provozu výrazně neliší od ostatních hybridů, se kterými lze jezdit úsporně zejména ve městě.
Spotřeba mimo městské aglomerace se pak blíží standardu naftových motorů. Největší výhodu varianty Plug-In tedy spatřujeme v tom, že s ním ve městě můžete jezdit ještě úsporněji a to díky vyšší kapacitě akumulátoru, jenž významně prodlužuje dojezd na ryze elektrický pohon.
Toyota Prius Plug-In je lépe ovladatelná než standardní model a především nabízí daleko větší schopnost jízdy pouze na elektřinu. Tento hybrid má opravdový smysl pro ty, kteří denně nenajedou více než 25 kilometrů a mají přístup k zásuvce s elektrickou energií. Výtku si zaslouží snad jen za vyšší cenu, která začíná na 959 tisíc korunách.
Tým AUTOiNDEX.cz
Toyota Prius Plug-In Hybrid |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Objem motoru (ccm): |
1798 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
73/ 5200 60/ - (elektromotor) |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
142 / 4000 207 / - (elektromotor) |
Maximální rychlost (km/h): |
180 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 2,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
443 |
Objem nádrže (l): |
45 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1425 |
Nosnost (kg): |
415 |
Základní cena (kč): |
959 900 (Prius Plug-In Hybrid) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
959 900 (Prius Plug-In Hybrid) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Prius |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.8i |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |