Naftový turbodiesel v malém autě nemusí být vždy racionální volbou, ve faceliftovaném Citroenu C3 nás však jednoznačně přesvědčil.
Citroen C3 na našich silnicích zrovna nepatří mezi příliš okoukané modely, o to více nás zajímalo, jak se s ním jezdí. Malé vozy jsou ve městech stále oblíbeným zbožím, jejich dalšímu rozšíření však trochu brání auta kategorie nižší střední třídy. V poslední době se také rozšiřují malé sedany a liftbacky v čele se Škodou Rapid.
Cenová politika se neustále mění a tak není divu, že se vozy nižší třídy často dostávají na cenovou hladinu malých automobilů. Citroen C3 1.4 HDI je toho důkazem. Za cenu 279 tisíc korun však dostanete bohatou výbavu a velice úsporný motor. Součástí rozsáhlé výbavy je například tempomat, světla pro denní svícení LED, parkovací čidla nebo mlhovky. Samozřejmostí je klimatizace, audiosystém či elektrické ovládání oken.
Nenechte se ale děsit, základní cena sympatického Citroenu C3 s benzinovým motorem 1.0 VTi 68 začíná na 219.000,- Kč a součástí speciální výbavy s názvem „Vitamin“ je klimatizace a autorádio. Třívalcový motor se však hodí spíše do města, na rozdíl od testované pohonné jednotky 1.4 HDI.
Naftový motor 1.4 HDI se chlubí nejvyšším výkonem 50 kW při 4000 ot/min. Největší hodnota točivého moment 160 N.m pak vrcholí při 2000 ot/min. V malém citroenu s pohotovostní hmotností 1155 kilogramů působí ovšem pohonná jednotka vcelku vitálně. Příjemně zatahuje již od 1500 ot/min. a točivý moment subjektivně nepolevuje do nějakých 4500 ot/min. K pocitu živého automobilu rovněž přispívá pětistupňová manuální převodovka s relativně krátkým odstupňováním.
Motor je již starší konstrukce, která má však své výhody. Hlavní předností je spolehlivost a nenáročný provoz. Současné emisní normy splňuje díky implementaci filtru pevných částic.
Výtku si zaslouží za poměrně hrubý chod, který se u moderních turbodieselů současnosti zkrátka již nenosí. Osmiventilový motor však umí být velice úsporný. Ve městě jsme jezdili do 5,5 l/100 km a mimo město ukázal počítač hodnotu spotřeby začínající trojkou. Chce to jen trochu předvídání a defenzivní jízdní styl.
Poněkud zklamáním byl ale provoz na dálnici a to zejména kvůli poměrně krátké pětce manuální převodovky. Při rychlosti 130 km/h motor točí zhruba 3000 ot/min., což se negativně projevuje nejen na akustice v interiéru, ale hlavně vyšší spotřebě. V tomto režimu je nutné počítat s apetitem kolem 6,5 l/100 km.
Podvozek Citroenu C3 je naladěn na ryze komfortní notu, kdovíjaké sportování od něj tedy nečekejte. To se však náramně hodí nejen ve městě, ale i na našich běžných silnice mnohdy nevalné kvality. Komfortní tlumení nerovností je samozřejmostí a to i na šestnáctipalcových kolech.
Podvozek testované C3 se nechal rozhodit snad jen sérií příčných nerovností, se kterou se zadní náprava uměla vypořádat jen částečně. Rovněž nám trochu vadil hluk od podběhů a to hlavně při jízdě na nekvalitním povrchu. Řízení je poměrně přeposilované, na druhou stranu velmi dobře koresponduje s městským provozem, kde je časté parkování nutností.
Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění. Naše výtka ale směřuje k jejich dávkování, které je velice obtížné a po nevýrazném záběru následuje prudké zvýšení účinnosti. To má bohužel negativní vliv na plynulost jízdy.
Facelift Citroenu C3 přinesl falešnou masku chladiče, což motoru ale nevadí. Vzduch k němu totiž proudí prostřednictvím otvorů v nárazníku. Předek citroenu navíc nově zdobí denní svícení pomocí LED diod. Při pohledu na zadní část okamžitě zaujmou nové ztmavené kryty světel s chromovanou lištou. Boční profil přitahuje pozornost hlavně díky chromovaným vnějším zrcátkům.
Celkově působí model C3 poměrně originálně a i díky tomu, že není zkrátka tak okoukaný. V našich prodejních statistikách se totiž C3 objevuje až v druhé desítce. Kategorii malých vozů pochopitelně ovládá Škoda Fabia. Oproti ní je ale Citroen C3 o poznání elegantnější a také stylovější.
Uvnitř nás citroen zaujal lesklou černou plochou na přístrojové desce a celkovou útulností interiéru. Ovládání klimatizace a audiosoustavy je intuitivní a rychle si na něj zvyknete. Nelíbí se nám grafika displeje na středovém panelu, která vůz vrací o několik let zpátky. U varianty bez bluetooth jsme postrádali USB konektivitu.
Velká prosklená plocha dodává interiéru pocit vzdušnosti a vnitřnímu prostoru není prakticky co vytknout. Samotná přístrojová deska navíc pomáhá osobám vyššího vzrůstu na předních sedadlech tím, že nikterak neomezuje jejich nohy. Vpředu bychom uvítali snad jen nižší posed. Vzadu je místa tak akorát, pochopitelně s ohledem na kategorii malých automobilů. Osoba vyššího vzrůstu se sice dozadu usadí, kdovíjaký komfort jí však druhá řada sedadel nenabídne.
Citroen C3 1.4 HDI je malý automobil s úsporným motorem, který ho předurčuje nejen pro městské využití, ale také občasné cestování třeba na chatu. Nabízí opravdu komfortní podvozek a skvělý výhled z kabiny prakticky všemi směry. Chválíme také rozsah standardní výbavy a příznivou základní cenu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C3 1.4 HDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1398 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
50/ 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
160 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): |
163 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
13,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,5 / 3,4 / 3,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
300 |
Objem nádrže (l): |
46 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1155 |
Nosnost (kg): |
426 |
Základní cena (kč): |
219 900 (1,0 VTi 68, Vitamin, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
279 900 (1.4 HDI 70, Tendance) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C3 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.4 HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |