Subaru Forester 2.0XT CVT - výkonný lesník (TEST)

Testy
15.01.2014

F T G

Subaru Forester 2.0XT CVT - výkonný lesník (TEST)

Nejsilnější motor z nabídky dělá z forestera tak trochu jiné SUV. Čtvrtá generace tohoto modelu je s touto pohonnou jednotkou mimořádně schopná i v rychlostních disciplínách na silnici.

Turbomotor byl vždy ve foresteru velikým lákadlem. Málokteré SUV totiž dokáže nabídnout tak talentovou pohonnou jednotku, kterou je právě zmiňovaný přeplňovaný dvoulitr typu boxer. Oproti předchůdci s objemem motoru 2,5 litru, vzrostl výkon současného dvoulitru na 177 kW, který je k dispozici při 5600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m vrcholí v rozmezí 2400-3600 ot/min. Těchto hodnot bylo dosaženo především díky novému turbodmychadlu typu Twin Scroll.

Varianta Subaru Forester s benzinovým turbomotorem 2.0XT je u nás v nabídce pouze v kombinaci s bezestupňovou převodovkou CVT Lineartronic. Není se, ale čeho bát, součástí výbavy Comfort je také sofistikovaný systém SI Drive. Ten dokáže výrazně změnit charakter vozu. Řidič si tak může zvolit mezi režimy Inteligent, Sport a Sport Sharp.

V módu Inteligent a Sport má manuální režim řazení převodovky Lineartronic přednastavených šest rychlostí. Přepnutím na Sport Sharp se však počet virtuálních převodových stupňů změní na osm a k dispozici je rázem maximální výkonový potenciál Subaru.

Řízení je právě v tomto ostrém režimu velikou zábavou a ani ho příliš nekazí vyšší světlá výška podvozku Subaru Forester. Začíná to už líbezným zvukem benzinového motoru typu boxer. Ten je nezaměnitelný, stejně jako charakter celého automobilu. Velmi slušný výkon je dostupný už v nízkých otáčkách a ve středním pásmu přichází doslova brutální zátah. Alespoň v režimu Sport Sharp.

Úsměv na tváři

Automobil doslova vybízí ke sportovní jízdě. V zatáčkách subaru dobře drží zvolenou stopu, jen je potřeba dávat pozor na vrozenou nedotáčivost této čtyřkolky a citlivě zacházet s plynovým pedálem. Těsně před samotným apexem zatáčky však už můžete začít tlačit na pilu. Symetrický pohon všech kol se s tím velmi dobře vypořádá a auto řidiče nezaskočí nějakou nečekanou reakcí. Pohon všech kol navíc nabízí opravdu dobrou trakci prakticky na jakémkoliv povrchu.

V režimu Inteligent je naopak z testovaného subaru poměrně běžný dopravní prostředek. Snad jen o něco tvrdší nastavení podvozku dává najevo skrytý potenciál vozu. Režim Sport je pak povedeným kompromisem mezi oběma zmiňovanými módy a hodí se pro dynamickou jízdu v jakýchkoliv podmínkách.

Subaru Forester s přeplňovaným motorem však není pouze dobrým zdrojem zábavy při dovádění na okreskách, ale je také opravdu schopným SUV při jízdě v terénu. Oproti ostatním motorizacím neztratilo subaru téměř nic ze svých vrozených vlastností vypořádat se i s těžším terénem a to i díky slušným nájezdovým úhlům. Snad jen o něco tvrdší naladění podvozku občas znamená zhoršený komfort pro posádku při jízdě mimo zpevněnou komunikaci.

V těchto podmínkách je řidiči nápomocen režim X-Mode, tak jako u ostatních variant. Ten lze aktivovat tlačítkem hned za voličem automatické převodovky. X-Mode účinně pracuje s pohonem všech kol, převodovkou CVT a také motorem k dosažení optimální trakce za jakékoliv situace v náročném terénu. Součástí je také systém pro sjíždění prudkých svahů, který se v případě potřeby aktivuje samovolně.

Spotřeba už není kamenem úrazu nejsilnějšího Forestera

Apetit přeplňovaných benzinových Foresterů byl v minulosti poměrně značný. Proto se automobilka rozhodla udělat maximum, aby provozní náklady udržela na výkonu přiměřené úrovni. Motor tedy pracuje s vysokým kompresním poměrem a přímým vstřikováním benzinu. To ale není vše, aby bylo zaručeno vyšší efektivity je turbodmychadlo vedené vespod. Výsledkem je kromě příznivější spotřeby pohonných hmot také nižší hodnota emisí a rychlejší odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

Mimo město jsme s přeplňovaným foresterem jezdili za 8 litrů benzinu na 100 kilometrů. Ve městě je nutné počítat se spotřebou 10-11 l/100 km, dálniční jízda předpisovou rychlostí pak znamená odběr 9,5 l každých sto kilometrů. To vůbec nejsou špatné hodnoty, zejména s ohledem na výkonný turbomotor kombinovaný s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Bravo!

Resumé

Nejsilnější benzinové provedení bohužel již nepoznáte podle sání vnějšího vzduchu z vrchu kapoty. Kvůli dosažení lepšího součinitele odporu vzduchu totiž došlo k přesunutí nasávání do masky chladiče.

Nevadí, nejvýkonnější varianta se totiž chlubí falešnými otvory pro přívod vzduchu k brzdám, které byly integrovány přímo do sportovně vzhlížejícího předního nárazníku. Nechybí ani diody pro denní svícení. Zadní část vozu je oproti přídi umírněnější a vrcholová motorizace na sebe upozorňuje pouze dvojicí koncovek výfuků.

Interiér Forestera 2.0XT je prakticky stejný jako u ostatních variant. Líbí se nám tříramenný sportovní volant, který perfektně padne do ruky. Výtku si zaslouží snad jen sedadla, která by mohla mít výraznější boční vedení a také delší sedáky. Obzvláště u testované varianty s výkonem 240 koní.

Subaru Forester 2.0XT je jedinečné SUV, které na současném trhu těžko hledá konkurenci. Oproti prémiovým konkurentům působí nenápadně, o to více však překvapí po usednutí za volant. Je jasné, že se model s přeplňovaným benzinovým motorem nestane bestsellerem, bezesporu si však zaslouží pozornost. Hravě totiž uspokojí nadšené řidiče, kteří potřebují auto s terénními schopnostmi a zároveň se nechtějí nudit na běžných silnicích.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0XT Lineartronic

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový typu boxer

Objem motoru (ccm):

1998

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

177 / 5600

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

350 / 2400-3600

Maximální rychlost (km/h):

221

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

7,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

11,2 / 7,0 / 8,5

Velikost zav. prostoru (l):

505 (488 pro model s el. otevíráním 5. dveří)

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1682

Nosnost (kg):

428

Základní cena (Kč):

679 000 (2,0i, Active, 4x4)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

989 000 (2,0XT, Comfort Lineartronic, 4x4)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 XT
Palivo:benzín
Rok výroby:2014
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -