Vlajková loď od Citroenu s nezaměnitelným stylem se již delší dobu chlubí unikátním hybridním systémem, který kombinuje elektromotor s naftovým čtyřválcem 2.0 HDI. Jak s ním DS5 jezdí?
Vozy řady DS od Citroenu jsou chloubou tohoto francouzského výrobce s jediným cílem – prezentovat značku v tom nejlepším světle. Je tedy logické, že jsou vybaveny tím nejlepším, co automobilka umí nabídnout. Dvojnásob to platí pro největší model této řady, DS5, který se nachází někde mezi kombíkem a hatchbackem s majestátními rozměry. Právě ty mu dodávají jedinečnou auru nezaměnitelnosti. Připočteme-li k tomu všem hybridní pohonné ústrojí, je o dokonalý marketingový nástroj postaráno.
Majestátní rozměru vozu jen potvrzují, že se jedná o plnohodnotnou pětimístnou karosérii s kompaktními rozměry. Konstruktéři věnovali značné úsilí detailům a neváhali pracovat i s chromovými prvky, což tomuto modelu ještě přidalo na jeho reprezentativnosti. Slovo reprezentativnost lze všelijak skloňovat i při pohledu do interiéru tohoto modelu, tedy ještě lépe řečeno – kokpitu. Měkčené plasty z kvalitního materiálu, příjemná kůže sedadel, kterým nechybí ani masážní funkce, head-up displej atd. DS5 je vybaven nejmodernějšími prvky, které známe z luxusních limuzín.
Citroen DS5 se chlubí asi tou nejpokrokovější přístrojovou deskou současnosti. Hlavními rysy je neotřelost a styl. Její nevýhodou je snad jen přítomnost až příliš velkého množství různých tlačítek, časem si však na ovládání různých funkcí zvyknete. Přední sedadla nabízejí vysoký komfort sezení a solidní prostor, vzadu je místa o poznání méně a to hlavně v oblasti kolen a hlavy. Koncepce neobvyklé avšak kompaktní karosérie se svažující se střechou má také svá úskalí.
Ke stylovému auto se takřka dokonale hodí stylový pohon. Citroen DS5 je navíc ve spojení s tímto systémem v podstatě plnohodnotnou čtyřkolkou, což rozšiřuje i jeho užitné vlastnosti. Jako základ pro hybridní pohon použil Citroen osvědčený naftový dvoulitr s nejvyšším výkonem 120 kW při 3850 ot/min. Největší hodnoty točivého momentu 300 N.m dosahuje pohonná jednotka již při 1750 ot/mín.
Točivý moment spalovacího motoru se ale přenáší pouze na přední kola. U zadní nápravy se totiž nachází elektromotor s výkonem 11 kW a točivým momentem 200 N.m. V režimu Sport pak elektromotor nabízí dokonce 27 kW. Právě točivý moment elektromotoru pohání výhradně zadní nápravu.
Spojení dieselového motoru s elektromotorem je u hybridního systému poměrně vzácné. Za tuto inovaci si Citroen bezesporu zaslouží pochvalu. Jeho nevýhodou je fakt, že při jízdě s DS5 Hybrid4 nelze počítat s plynulostí a lehkostí hybridních modelů Toyoty či Lexusu, které využívají výhradně benzinových motorů. Také zkušeností s tímto druhem pohonu mají tyto koncerny rozhodně více.
Hybridní systém DS5 nabízí jízdu ve čtyřech různých režimech. Ty se ovládají pomocí kruhového ovladače na středové konzole, který se nachází hned vedle voliče samočinné převodovky. K dispozici jsou režimy Auto, Sport, 4WD a ZEV. Režim Auto má za úkol optimalizovat spotřebu paliva při různém jízdním stylu. V praxi jsme na něj jezdili nejčastěji a je to také režim, který je automaticky přednastaven po aktivaci hybridního ústrojí.
Při vlastní jízdě nám trochu chybělo dokonalé sladění spalovacího motoru s elektromotorem. Využívat pohon pouze na elektrickou energii není tak náročné, stačí citlivě pracovat s plynovým pedálem. Baterie se poměrně rychle vybíjí, takže automobil neujede tak velkou vzdálenost pouze na „zelený“ pohon, jako je tomu u zmiňovaných konkurentů. Pochválit naopak musíme poměrně rychlé znovunabytí akumulátorů.
Barevný displej přímo v kapličce přístrojové desky zobrazuje mimo jiné aktuální využití hybridního systému. Spotřebu v grafickém vyjádření včetně vyprodukovaných emisí ukazuje rozměrný displej ve středu přístrojové desky. Jeho funkcí je pochopitelně také zobrazení výstupu z navigačního systému či audiosoustavy.
Aktivace dieselového motoru při jízdě je více slyšet, než v případě hybridních pohonů, jejichž součástí je kultivovanější benzinový motor. I když se jedná o drobnosti, lehkost jízdy očekávat nelze. Největším nepřítelem plynulosti v případě Citroenu DS5 Hybrid4 je totiž robotizovaná převodovka. Ta by podle našeho názoru neměla v autě s cenovkou, která se snadno přehoupne přes jeden milion korun, co dělat.
Plynulost řazení této převodovky je už z principu podprůměrná. Vlastní přeřazení doprovází relativně dlouhé prodlevy a navíc občas dochází k zbytečnému vytáčení naftového motoru, jehož zvuková kulisa není zrovna příjemná. Tyto neduhy však platí spíše pro dynamickou jízdu bez jakékoliv snahy o úsporu pohonných hmot. V tomto případě je lepší zvolit kruhovým ovladačem dynamický režim Sport, ve kterém převodovka funguje lépe.
Právě režim Sport zrychlí odezvu motoru na pohyb plynovým pedálem a také reakci převodovky. Motor je pocitově živější i díky většímu výkonu elektromotoru. I tady nám však vadily vyšší otáčky dieselového motoru. Tento neduh lze účinně řešit snad jen manuální volbou jednotlivých převodových stupňů pomocí pádel pod volantem.
Při zhoršení adhezních podmínek se doslova nabízí volba 4WD, která permanentně připojuje zadní nápravu a to i v případě, že jsou akumulátory vybité. Energii pro chod elektromotoru totiž následně zabezpečí přímo naftový motor. Na prodlevu připojení zadní nápravy naštěstí můžete zapomenout, auto v režimu 4WD opravdu funguje.
Pro fajnšmekry či ekologicky zaměřené řidiče je ještě k dispozici režim ZEV, jenž zabezpečuje pohon výhradně na elektrickou energii. Pokud však dojde k vybití akumulátorů nebo řidič překročí dynamický potenciál samotného elektromotoru, rázem se aktivuje spalovací motor. Díky režimu ZEV lze nejen šetřit palivo, ale také se zcela neslyšně přesouvat v nižších rychlostech.
A jak je na tom hybridní pohon Citroenu se spotřebou pohonných hmot? Narovinu říkáme, že na údaje uváděné výrobcem můžete rovnou zapomenout. V relevanci těchto údajů se PSA neliší od japonské Toyoty.
Uváděným údajům se lze přiblížit snad jen ve městě, kde se spotřeba modelu DS5 Hybrid4 pohybuje kolem 6 l/100 km, při častém využívání režimu ZEV jsme dokonce jezdili kolem pětilitrového průměru. Na dálnici počítejte s apetitem oscilujícím mezi 6 a 7 litry. Jízda po běžných silnicích pak spotřebu sníží klidně i pod hranici pěti litrů na sto kilometrů. Přestože byl výrobce při kalkulaci „papírových“ hodnot spotřeby pohonných hmot spíše velkým optimistou než konzervativním odborníkem, dosažené hodnoty nejsou s ohledem na velikost a váhu automobilu vůbec špatné.
My jsme čekali snad jen o něco úspornější provoz ve městě, kde má obecně hybridní pohon největší smysl. Relativně krátké přejezdy však dieselový motor nezahřáli tak, aby mohl pracovat co nejefektivněji. Jinak by se také vypínal častěji. Svůj podíl na tom samozřejmě měl i provoz v zimním období. V tomto ohledu má tedy využití benzinového motoru v rámci full-hybridního pohonu jistou výhodu.
Citroen DS5 Hybrid4 je stylovou záležitostí, se kterou skvěle koresponduje právě hybridní technologie. Citroen si tedy zaslouží palec nahoru, protože se mu podařilo postavit dobře fungující vůz s prémiovým charakterem a velice úsporným provozem. Škoda jen, že jeho rozšíření u nás brání absence jakéhokoliv daňového či jiného zvýhodnění pro případné zájemce, jako je tomu ve většině států Evropy.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen DS5 Hybrid4 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový + elektromotor |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
120 / 3850 27 /2500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
300/ 1750 200 |
Maximální rychlost (km/h): |
211 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
3,8 / 4,0 / 3,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
325 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1781 |
Nosnost (kg): |
484 |
Základní cena (Kč): |
744 900 (1.6 e-HDI, Design) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
1 047 900 (Style) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | DS5 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 HDI |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2014 |
Technické parametry |