Třikrát "R" - Volvo S60 D3 R-Design (TEST)

Testy
10.03.2012

F T G

Třikrát "R" - Volvo S60 D3 R-Design (TEST)

S radostí jsme využili příležitost vyzkoušet asi nejemotivnější volvo současnosti. Tedy alespoň vzhledově. Červený sedan Volvo S60 D3 zkrášloval totiž sportovní paket R-design, který je klíčem k výrazné individualizaci tohoto prémiového zástupce střední třídy.

Přestože Volvo zrovna nepatří mezi sportovně pojaté značky, je nabídka paketu R-Design rozhodně zajímavou alternativou k více či méně komfortním úrovním výbavy, se kterými se modely S60/V60 nabízí. Už ve standardním provedení byla tato modelová řada vyladěna především na designovou notu, než praktickou stránku věci. Objem zavazadlového prostoru nebo třeba optimální výhled z vozu ze zadní řady sedadel, tak ustoupil do pozadí za sportovně střižené prvky severské výtvarné školy.

Tím ale nechceme říci, že by S60 nebylo praktické, nečekejte ale tu švédskou „krabici“, kterou vozy této značky připomínaly dříve.

Nynější zákazníci totiž přišli na to, že maximální prostor automobilu využijí jen párkrát do roka. Takže se prémiové sedany postupem času začaly zmenšovat a na jejich karosériích čím dál častěji vídáme plastové a hliníkové prvky sportovních paketů, které jsou zárukou jedinečné image.

R-Design - obdoba sportovních paketů ostatních prémiových značek

Výbava R-Design je velmi zjednodušeně obdobou nadstandardních paketů/výbav u srovnatelné konkurence jako například M-paket (BMW), S-line (Audi), AMG (Mercedes-Benz) nebo třeba F-sport (Lexus). Sympatickou vlastností právě R-Designu je ale fakt, že se nabízí pro všechny motorizace, takže ho klidně můžete mít i v kombinaci se 115-ti koňovou naftovou D2.

Je to takový pozůstatek z dob, kdy R-Design znamenal pouze speciální prvky interiéru a exteriéru s prakticky nulovým vlivem na jízdní vlastnosti auta. To už naštěstí dávno neplatí.

Efektní příslušenství je ale pochopitelně stále hlavním lákadlem sportovních paketů a nejinak je tomu u R-Designu Volva S60. Dominantou exteriéru je agresivní přední část se zvětšeným sáním vzduchu a černou mřížkou chladiče ve vysokém lesku s logem R-Design.

Boční profil je umocněn osmnáctipalcovými koly s diamantovým výbrusem ve slušivém tmavém provedení. Linky bočních oken pak zdůrazňuje dekorativní orámování v matném chromu. Pozornost si zaslouží i vnější zpětná zrcátka v hliníkovém provedení. Zadní část zaujme zejména difuzorem s dvojitou koncovkou výfuku, která je však v našem případě (D3) pouze designovou záležitostí.

Speciálně šitá sportovní sedadla s embosovaným emblémem R-Design kombinují látkové a kožené čalounění, takže v nich tělo neklouže ani při sportovní jízdě. Kůží potažený tříramenný volant s hliníkovým dekorem ve střední části se rovněž chlubí logem R-Design a do ruky skvěle padne i hlavice páky samočinné převodovky Geartronic potažená perforovaným koženým čalouněním.

Modře podkreslené přístroje navodí dojem exkluzivity stejně, jako obložení středového panelu z lehkých slitin, jenž koresponduje s nejmodernějším skandinávským designem. Spíše praktickým doplňkem jsou hliníkové pedály s gumovým žebrováním, z nichž neklouže ani mokrá podrážka. Lepší kontakt zajistí i speciální prošívané rohože s hrubým povrchem.

R-Design - modifikace podvozku a jízdní vlastnosti

Již delší dobu je součástí paketu R-Design také sportovní podvozek. U modelové řady S60/V60 se jedná o 15-ti milimetrové snížení světlé výšky oproti standardní verzi. Tím ale změny nekončí, testovaný vůz dostal i jiné stabilizátory a zadní tlumiče (jednoplášťové). Výrobce navíc hlásí, že i pružiny získaly 15% na tuhosti, takže jsme s radostí mohli vyrazit na naší oblíbenou silnici.

Výkonový handicap pro sportovní jízdu diktoval naftový pětiválec s označením D3 a parametry 120 kW při 2900 ot/min., resp. 400 N.m při 1400-2850 ot/min. Ať je motor jakkoli povedený pro běžné i dynamické svezení (viz naše předchozí redakční testy) pro sportovní jízdu se zkrátka nehodí. Podvozek je stavěný pro významně rychlejší jízdu, než je motor schopen nabídnout. Právě to je ale na druhou stranu v souladu s nepsaným pravidlem automobilek o tom, že by právě šasi mělo být „rychlejší“ než motor.

Naftová pohonná jednotka tedy k příliš rychlé jízdě neláká, podvozek však slibuje mnohé. Posílali jsme tak nekompromisně rozjeté volvo do prudkých zatáček a čekali, co se bude dít.

Švédský sedan se nenechá vyvést z míry a s minimálním náklonem karosérie a protesty podvozku v podobě nedotáčivosti, vykrouží požadovaný oblouk. Rozhodit se navíc nenechá ani příčnými nerovnostmi na silnici. Díky tužším silentblokům vpředu je znatelný posun ve zpětné vazbě řízení, snad jen brzdy by mohly působit přesvědčivěji. Vyžadují totiž poměrně velký tlak na brzdový pedál, vadnoucí efekt jsme však nezaznamenali.

Mimochodem, když už jsme zmínili nekvalitní silnice, všem bude asi jasné, že posádka nemůže čekat takový komfort jako v případě standardně naladěného podvozku. Svůj podíl na tom má nejen snížený podvozek, ale také osmnáctipalcová kola. Omezený komfort je zkrátka daní za mimořádnou stabilitu, která není nikterak na hony vzdálená sportovnímu podvozku S-line u Audi A4.

S volvem jsme v průměru jezdili mezi 7-8 litry na 100 km. I tak si troufáme si tvrdit, že by s manuálem byla spotřeba o něco příznivější.

R-Design – resumé a blýskání se na lepší časy

Seveřané zvolili velmi sympatickou cenovou politiku. Volvo S60 D3 s paketem R-Design je totiž o pouhých 39 tisíc korun dražší než tentýž vůz v provedení Kinetic. Takovýto přátelský cenový rozdíl by byl u německé konkurence opravdovým scifi, obzvlášť vezmeme-li v úvahu, že zákazníkovi přináší nejen výrazný designový posun, ale také velká kola a úpravu podvozkových prvků.

Do konce září získá navíc zájemce o S60/V60 slevu ve výši 10% na vůz objednaný s naftovým motorem D3 nebo D5.

Příznivci opravdu ostrých vozů se navíc už teď mohou těšit na modelový rok 2012. Automobilka totiž oznámila, že součástí paketu R-Design bude i vyšší výkon motoru. Týká se to pouze ultimativní varianty S60 T6 AWD, která se tak dočká radikálních parametrů 242 kW a 480 N.m namísto původních 224 kW, 440 N.m. Že by snaha o změnu image značky?

Tým AUTOiNDEX.cz

Volvo S60 D3

Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY

Audi A4 2.0 TDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1984

2143

1968

Válce / ventily:

5 / 4

4 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

120 / 3000

125 / 3000 - 4200

125 / 4200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

400 / 1400 - 2850

400 / 1400 - 2800

350 / 1750 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

220

219

230

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,2

8,1

8,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

- / - / 5,8

6,4 / 4,5 / 5,2

6,2 / 4,4 / 5,1

Velikost zav. prostoru (l):

380

475

480

Objem nádrže (l):

67

67

65

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1578

1610

1540

Nosnost (kg):

532

515

470

Základní cena (kč):

697 500 (D2 DRIVe)

787 200 (C 180 CDI)

725 000 (1.8 TFSI)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

949 000

940 584

857 000 (pouze s manuální převodovkou)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:V60
Karosérie:Sedan
Motor:D3
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -