Model RCZ je bezesporu jedním z nejlépe jezdících peugeotů současnosti. Chlubí se „rychlým“ podvozkem, skvělou převodovkou a povedeným řízením. A také skvěle vypadá. Vyzkoušeli jsme benzinovou variantu s přeplňovaným motorem 1.6 THP, který byl vyladěn na kompromisních 156 koní. Bude i s tímto provedením zábava?
Peugeot RCZ nemusíme nikterak dlouho popisovat. Není tomu tak dávno, co jsme vyzkoušeli modernizované RCZ v ultimativním provedení s nejsilnějším motorem. Jednalo se o přeplňovanou šestnáctistovku, jejíž výkon činil slušných 200 koní. Tehdy jsme si kladli otázku, jak se asi bude chovat slabší varianta, která má o nějakých 40 koní méně. Na tuto otázku přinášíme odpověď právě v tomto redakčním testu.
Sportovní kupé od peugeotu vyrostlo na platformě modelu 308, kterému se pochopitelně vůbec nepodobá. Nedávný facelift, se kterým se Peugeot objevil na pařížském autosalonu v roce 2012, sice přidal řadu stylistických prvků této značky, přinesl však i dodatečný prémiový charakter. Stačí se například podívat na karbonový dekor střechy testovaného vozu, která se navíc chlubí zajímavým tvarováním. Na to navazuje podobně lomené zadní okno s úctyhodným rozměrem.
To ale není vše. V zadní části víka zavazadelníku je elektricky ovladatelné křidélko, které se vyklápí z karosérie podobně, jako u některých daleko ostřejších sporťáků současnosti. Proč ne, image to rozhodně nekazí, vždyť, jak jsme již zmínili, model RCZ je velmi schopné kupé i v praxi. Zadnímu nárazníku nechybí náznakový difuzor s dvojicí atraktivních koncovek výfuků. Přední část pak zaujme zejména LED diody pro denní svícení, které byly integrovány právně do nárazníku. Atraktivně působí i tmavá optika předních svítilen.
Interiér má prémiový nádech, což zdůrazňuje obšití některých plastů materiálem, který nápadně připomíná kůži. Nechybí výrazné stehování, které je většinou doménou daleko dražších vozů. Za volantem se sedí poměrně nízko, což jen zdůrazňuje sportovní charakter RCZ. Bravo!
Ačkoliv se toho s novým faceliftem hodně změnilo, nabídka motorů zůstala stejná. K dispozici je jeden vznětový čtyřválec (2.0 HDI, 120 kW) a dvě zážehové jednotky s přeplňováním (1.6 THP, 115 kW) a (1.6 THP, 147 kW). My jsme zkoušeli slabší variantu benzinového motoru 1.6 THP, jehož nejvyšší výkon 115 kW vrcholí při 6000 ot/min a největší točivý moment 240 N.m už při 1400 ot/min.
Slabší varianta benzinového čtyřválce je jasnou volbou pro ty, kteří nepotřebují pravidelně dostávat velmi schopný podvozek auta na samotný limit, ale zároveň se nechtějí vzdát atraktivního zvuku benzinového motoru, který je podpořen akustickým soundem linoucím se ze samotných reproduktorů kvalitní audiosoustavy. Navíc ušetří nezanedbatelných 70 tisíc korun oproti prozatím nejsilnější variantě.
Testovaný motor má o to větší význam právě ve sportovním kupé. Volba dieselové varianty může být pro někoho nepatřičná, čímž se automaticky do výběru dostává slabší benzinový motor.
Při jízdě musíme pochválit jeho charakter a uživatelskou přívětivost tetované pohonné jednotky 1.6 THP 156 k. Motor zatahuje už v nízkých otáčkách a po překročení hranice 4000 ot/min ukazuje to nejlepší, co v něm je. Subjektivně bychom mu při přiřadili vyšší výkon, než avizovaných 115 kilowatů. Aby také ne, vždyť pohotovostní hmotnost vozu činí jen něco málo přes 1,3 tuny. Ale i sofistikovaný motormanagement, na kterém pracovalo BMW, rozhodně přináší ovoce.
A jak je na tom motor se spotřebou pohonných hmot? Ve městě jsme jezdili kolem 8,5 l/100 km, mimo město spotřeba klesá na velmi příjemných 6 litrů. Při dálničním limitu je nutné počítat s odběrem kolem 7,3 l/100 kilometrů, což není vůbec špatné.
Jízdní vlastnosti Peugeotu RCZ definuje přední poháněná náprava a především tvrdší naladění podvozku. Nápravy se bohužel při přejezdu některých výmolů našich silnic ohlásí citelným rázem, který výrazně proniká do interiéru. Stabilita je však na vynikající úrovní a obzvláště u auta s tímto motorem, se na limit podvozku dostanete opravdu jen při maximálním využití výkonového potenciálu.
Sportovní notu podtrhuje také možnost úplné deaktivace stabilizace. Ta je však i v aktivním módu poměrně benevolentní k občasnému prohřešku řidiče v podobě smýknutí ať už s přední či zadní nápravou. Pochvalu si zaslouží řízení se strmým převodem, které je přesné a docela tuhé. V tomto ohledu je Peugeot RCZ k ženám-řidičkám poměrně nekompromisní.
Absolutorium si zaslouží i brzdy. Jsou účinné, nevadnou a skvěle se dávkují. Námi testovaná motorizace byla spojená se šestistupňovým manuálem, který se vyznačoval perfektní přesností a jednoduchým řazením. Tato převodovka se k RCZ opravdu hodí, má sportovní charakter a optimální odstupňování.
Testovaný Peugeot RCZ dokázal, že umí velmi dobře fungovat i s méně výkonnou variantou benzinového motoru. Ten potěší především pěkným zvukem, solidním zátahem a příznivou spotřebou pohonných hmot. Navíc vyvážené jízdní vlastnosti dělají z tohoto vozu favorita v daném segmentu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot RCZ 1.6 THP 156k Man 6 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
115/ 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1400 |
Maximální rychlost (km/h): |
215 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,9 / 5,1 / 6,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
384 |
Objem nádrže (l): |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1315 |
Nosnost (kg): |
450 |
Základní cena (kč): |
583 500 (1,6 THP 156 k, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
583 500 (akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | RCZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |