Současná generace Subaru Forester je velmi schopným SUV, o čemž jsme se přesvědčili v rámci našeho redakčního testu naftového modelu. Nyní jsme dostali příležitost vyzkoušet atmosferický zážehový čtyřválec, který odvádí v novém Foresteru překvapivě dobrou práci.
Musíme se přiznat, že jsme zezačátku přistupovali k atmosférické variantě zážehové motoru s několika předsudky. Prvním pochopitelně přímo souvisí s terénním pojetím testovaného modelu. Čtvrtá generace modelu forester je opravdu schopným vozem a to nejen na zpevněném povrchu, ale zejména mimo něj. Pro opatrnou jízdu v terénu se samozřejmě hodí motor s velkým točivým momentem dostupným v nízkých otáčkách. Ten obecně benzinový boxer nenabízí.
Dalším aspektem je ekonomika provozu zážehového motoru, kterou ovlivňuje nejen nutnost častého vytáčení, ale také stálý pohon všech kol. Fakt, že Subaru velmi dobře umí přeplňované benzinové motory je známá věc, jaký ale bude atmosférický dvoulitr? Tyto myšlenky se nám honily hlavou, když jsme usedali do atraktivního SUV od Subaru.
Zážehový motor 2.0i o zdvihovém objemu 1995 cm3 disponuje nejvyšším výkonem 110 kW při 6200 ot/min. Hodnota největšího točivého momentu 198 N.m vrcholí při 4200 ot/min. Jedná se o základní motorizaci v nabídce, o to více nás zajímalo, jak se s touto pohonnou jednotkou jezdí.
Po prvním rozjetí nás překvapila příjemná charakteristika motoru, který je doslova lačný po otáčkách. Ale i v nízkém pásmu poměrně dobře funguje. Lineární zátah je samozřejmostí a ve vysokých otáčkách přináší řidiči radost. Navíc jízdu v tomto režimu doprovází doslova návykový zvuk motoru typu boxer.
Novinkou modernizovaného atmosférického motoru je šestistupňová převodovka, Dříve se nabízel pouze s pětikvaltem nebo čtyřstupňovým automatem. Šestistupňový manuál je výrazným posunem vpřed. Jednotlivé převody jsou optimálně odstupňované a samotné řazení jde pěkně lehce. Navíc jsme zaznamenali pozitivní posun v oblasti spotřeby pohonných hmot. To platí zejména na dálnici díky delší šestce.
Ve městě jsme s testovaným foresterem jezdili se spotřebou kolem 8-9 litrů na 100 kilometrů, mimo město spotřeba klesá klidně i k 6 l/100 km. Dálniční jízda předpisovou stotřicítkou znamená spotřebu kolem 7 litrů na sto kilometrů. To je s ohledem na pohon všech kol velmi slušný výsledek.
Ještě pár slov k jízdě ve městě. Ekonomika provozu při popojíždění v zácpách je ovlivněna systémem Start/Stop. Ten standardně vypíná motor téměř při jakémkoliv zastavení, čímž přináší úspory v podobě ušetřeného paliva. Pokud však spěcháte a budete se chtít rozjet poměrně svižně, tj. rychle vyšlápnete spojku a zařadíte jedničku, občas se stane, že motor nestačí nastartovat a vy zůstanete stát na křižovatce. Svůj podíl na tom může mít i nedostatečně vyšlápnutá spojka, respektive nastavení systému Start/Stop u testovaného vozu v závislosti na jejím vyšlápnutí. Proto jsme občas systém deaktivovali pomocí tlačítka na středové konzole.
Výhodou atmosférického dvoulitru je jeho schopnost pracovat i v nižších otáčkách. Při potřebě akcelerace je sice nutné podřadit až o několik stupňů, nízkým otáčkám se ale motor nikterak nebrání a je schopen fungovat klidně i na šestku při jízdě sedmdesátkou.
Podvozek čtvrté generace Subaru Forester má o něco tužší odpružení oproti předchozímu provedení. To ale vůbec neznamená, že by model měl být určen spíše na silnice. Auto totiž stále umí velice dobře žehlit nerovnosti a charakter odpružení je měkčí, než je tomu u některých konkurenčních SUV.
Ve vysokých rychlostech chválíme stabilní projev podvozku a to i přes vyšší stavbu karosérie. Nejen díky skvělému filtrování nerovností jsme občas měli pocit, jako by byl forester laděn právě na našich silnicích. Karosérie se sice v rychle projížděné zatáčce nakloní, je to však o poznání méně, než u předchozího modelu. Vůz navíc výborně drží zvolenou stopu a nerozhodí ho ani série příčných nerovností. V tomto ohledu tedy nelze autu nic vytknout. Bravo!
Pokud jsme chválili Subaru na silnici, nejinak tomu je i v terénu. Ať už pojedete po rozblácené lesní cestě nebo budete zdolávat zdánlivě nepřekonatelné svahy, Subaru Forester jakoby neměl hranice. I přes absenci redukční převodovky a elektronického systému X-Mode, kterým jsou kromě výbavy Active vybaveny verze s převodovkou Lineartronic, se forester v terénu posouvá dál a dál, jakoby to byl nějaký ryzí offroad.
Při vystupování z vozu si ani nezamažete kalhoty o prahy, protože jsou kryté bočními dveřmi. I na tomto prvku je vidět, kde všude byl automobil laděn a že u vývoje tohoto SUV inženýři přemýšleli. Některá současná SUV do terénu ani nemůžou, Subaru Forester má však ambice fungovat i v těžším terénu, což je s ohledem na jeho jízdní vlastnosti na silnici, obdivuhodné.
Na vzhled Subaru Forester si musíte chvilku zvyknout, než vám přiroste k srdci. Pak ho ale budete milovat a je jedno, že verze s motorem 2.0i nemá sportovní nárazník s diodovými pásy pro denní svícení, jako varianty s motory 2.0XT a 2.0D. Stačí se podívat na ty skvěle padnoucí sedmnáctipalcová kola či zajímavou škálu barevných odstínů karosérie, z nichž i ty metalické jsou bez příplatku a může být rozhodnuto o rodinném voze do nepohody.
Uvnitř potěší bohaté prosklení, které je zárukou skvělého výhledu z vozu do všech stran. U námi testované varianty Executive nechyběla ani celoskleněná střecha. Přístrojová deska se chlubí měkčenými plasty a displeje už nemají archaickou grafiku, jako v minulých generacích tohoto modelu. Ocenili bychom snad jen delší sedáky a výraznější boční vedení jinak velmi pohodlných kožených sedadel s dvoustupňovým vyhříváním v rámci výbavy Executive.
Samostatnou kapitolou je bohatý vnitřní prostor a to prakticky ve všech směrech. Zavazadelník s objemem 505 litrů je navíc velmi dobře využitelný a to díky svému tvarování. Akorát víko zavazadelníku by se mohlo vyklápět o něco výše a to kvůli ochraně hlavy osob vyššího vzrůstu.
Subaru Forester 2.0i nás příjemně překvapil nejen charakteristikou atmosférického motoru. Jedná se o zajímavou a především o poznání levnější alternativu k dieselové variantě či benzinovému turbomotoru se špetkou ultimativního pojetí. Troufáme si tvrdit, že pro uživatele, jehož roční nájezdy nepřevyšují 15-20 tisíc kilometrů, se jedná o jednoznačnou volbu. Šestikvalt, skvělý zvuk a schopnost motoru fungovat i v nízkých otáčkách jsou spolu s rozumnou spotřebou pohonných hmot a atraktivní pořizovací cenou jednoznačným argumentem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru Forester 2.0i-L 6MT |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 6200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): |
198 / 4200 |
Maximální rychlost (km/h): |
190 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,6 / 6,1 / 7,0 |
Velikost zav. prostoru (l): |
505 (488 pro model s el. otevíráním 5. dveří) |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1552 |
Nosnost (kg): |
463 |
Základní cena (Kč): |
679 000 (2,0i, Active, 4x4) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
679 000 (2,0i, Active, 4x4) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Forester |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0i |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |