Konkurence by rozhodně měla být na pozoru. Nový sportovní hatchback Peugeot 308 se tvůrcům rozhodně povedl a z minulé generace zůstalo pouze označení. Tentokrát designéři vsadili na jednoduchost exteriéru a interiéru, výrazně snížili hmotnost a dosáhli kompaktnosti a bezpečnosti. Mnozí uživatelé ocení nejen příznivou cenu, ale také například největší kufr ve své třídě.
Základem novinky je revoluční platformu EMP2, která šetří vývojové a výrobní náklady a bude se v budoucnu používat pro většinu nových peugeotů a citroënů koncernu PSA. Modely se stejným technickým základem na ní mohou růst nebo se zmenšovat do šířky i délky.
Celková úspora hmotnosti, ve srovnání s předchozí generací 308, je nejméně 140 kg. Přitom nová podvozková platforma se na tom podílí 70 kg, další úspory se dosáhly lehčí konstrukcí sedadel nebo použitím plastů a hliníku.
Návrat k tradičnímu pojetí hatchbacku je patrný nejen ve snížené kapotě, širším rozchodu nebo kratším převisu, ale například v posunutém čelním skle dozadu. Novinka je oproti svému předchůdci kratší, nižší a užší, díky nové platformě trochu narostl rozvor. Zavazadlový prostor nabízí 470 litrů, po sklopení sedadel téměř 1300 litrů. Tvarové změny této pětimístné novince rozhodně prospěly.
Interiér se u nové 308 posouvá směrem k luxusnějšímu segmentu a na první dojem je vidět kvalita zpracování a důraz na každý detail. Vedle elegantního volantu malých rozměrů byl použit koncept přístrojového štítu umístěného nad volantem, který má umožnit řidiči současně sledovat provoz před sebou i ukazatele. Vyžaduje to však trochu více času při nastavování sedadla a volantu do optimální polohy.
Všechny funkce ovladačů jsou dnes na velkém dotykovém displeji 9,7\'\'a také díky němu působí interiér velmi prostorně. Zde se ovládají následující funkce: klimatizace, podpůrné prvky řízení, multimédia, navigace, telefon, Peugeot Connect Apps a parametry vozu. Sedm tlačítek pro přímý přístup k funkcím velmi usnadňuje ovládání dotykového displeje. Informace se soustřeďují na dvou stránkách s možností snadného načtení.
Peugot 308 se bude nabízet ve třech výbavových variantách Access, Active a Allure. Standardně dostanou všechny modely diody pro denní svícení, LED technika se ale nachází i v zadních světlech nebo plnou bezpečnostní výbavu. Už první z nich, Access zahrnuje například manuální klimatizaci, diody pro denní svícení, elektrická přední okna nebo rádio s palubním počítačem.
Od druhé výbavy Active je ve standardu i barevný dotykový displej, elektrická zadní okna, kožený volant nebo šestnáctipalcové lité disky. Ve vyšších verzích si je pak možné pořídit především dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo multifunkční volant. Vrcholem jsou Full LED světlomety, které využívají diody i při jízdě v noci, sportovní kožená sedadla nebo prosklená střecha s elektrickou clonou.
Hatchback se již dnes začíná prodávat zatím v pěti motorizacích. Základním motorem za zaváděcí cenu 320 000 korun je benzinový tříválec 1.2Vti 82 k s manuální pětistupňovou převodovkou. Silnější motory mají shodný objem 1,6 litru, šestistupňovou převodovku a přeplňování. Benzinová jednotka 1.6 THP je k dostání ve výkonnostních variantách 125 a 156 koní.
Turbodiesel nabízí výkony 92 a 115 koní. Za slabší 1.6 THP zaplatíte, díky zaváděcí ceně 392 000 Kč. Již na jaře se v nabídce objeví nový benzínový tříválcový motor s turbodmychadlem (1.2 e-THP 110 a 130 k) a zcela nový dvoulitrový motor BlueHDi, který splňuje normu Euro 6. Tato pohonná jednotka zahrnuje modul SCR - redukční selektivní katalyzátor, což je zatím jediná technologie schopná výrazně snižovat emise oxidů dusíku (-90 %) a současně snižovat i emise CO2.
Již první testovací jízda při premiérovém uvedení Peugeotu 308 na český trh potvrdila, že tato novinka bude vážným konkurentem takových modelů jako Golf nebo Hyundai i30. Rychle jsme si zvykli na malý volant, skutečně přehledné přístroje i na ovládání pomocí dotykového displeje. Nutností je optimální nastavení volantu i sedadla ještě před jízdou. Řízení malým sportovně střiženým volantem je skutečně příjemné, stejný pocit máme z velmi dobrého naladění podvozku. V našem redakčním testu přineseme další informace a poznatky z praktického provozu.
Tým AUTOiNDEX.cz