Automobily značky Škoda jsou v českých „luzích a hájích“ ostře sledovanou komoditou. Každá nová generace, potažmo facelift těchto vozů, je doprovázen halasnou debatou mezi škodováckými fanoušky. Každý detail je náležitě podroben kritickému zkoumání, které je o to větší, o co více automobilka veřejně proklamuje svůj vztah k silnému koncernu Volkswagen.
Je pravdou, že nová generace nejpopulárnějšího modelu Octavia byla asi nejočekávanějším modelem za poslední roky; dílem i pro nečekaný úspěch předchozí řady, která dokázala i na západoevropských trzích značně zatopit jinak protěžovanějším konkurentům z dílen VW. Jakými změnami projde nová generace Octavia? Jak bude vypadat design, jaká bude výbava a dostupná motorizace? Odpovědí na tyto otázky se fanoušci dočkali tento rok, kdy byla oficiálně představena nová generace tohoto vozu.
V redakci jsme tentokrát odzkoušeli kombík v oku lahodící zářivě modré metalíze, ve špičkové výbavě Elegance a s „rodinnou“ motorizací 1.6 TDI. Zatímco karosářskou verzi liftback přijali někteří z nás s určitými rozpaky a drobnými výhradami, prodloužená karoserie nové Octavii vyloženě sedne. Na první pohled působí vůz kompaktně a vyzařuje z něj sportovnější naturel než ze standardního liftbacku. V kombinaci s protáhlou zádí působí přední nárazník důstojněji a také rozměrná přední maska nebo hranaté světlomety, jakoby předsazené v rozích, dávají vozu potřebný šmrnc.
Jednoduchý strohý design, který byl nové generaci oktávek předurčen, zkrátka kombíku sluší. Doladit automobil k obrazu svému lze navíc díky pestré paletě originálních doplňků, dvanácti novým lakům a několika sadám litých kol včetně osmnáctipalcových pro vyložené fajnšmekry. Ačkoli se to nezdá, nová generace oproti té předchozí znatelně povyrostla, a to jak na délku (o celých 90 mm), tak do šířky (plus 45mm). Celkový rozvor náprav 2686 mm je o 108 mm širší.
Hlavní devizou mladoboleslavské automobilky je samozřejmě něco jiného než design. Strunou, na kterou tyto vozy svým zákazníkům spolehlivě zabrnkají, je především jejich užitná hodnota a hospodárnost provozu. V tomto směru jsme přesvědčeni, že nová Octavia naplní očekávání měrou vrchovatou. Alespoň u verze kombi tomu tak je. Ale nepředbíhejme…
Interiér a vůbec vnitřní uspořádání prvků a rozměrové dispozice - to je něco, za co si konstruktéři od nás odnášejí čistou „jedna“. Zvětšení karoserie se příznivě odráží už v tak předimenzovaném prostoru pro cestující. Nejvíce pocítí změnu pasažéři na zadních sedadlech – větší je tu místo pro nohy a také v oblasti hlavy je znát, že nová Octavia povyrostla.
Tradiční absolutorium zaslouží kufr; jeho základních 610 litrů předurčuje automobil ke kariéře stěhováka, navíc tu najdeme i praktickou síťovinu, která pojme všelijaké drobnosti a nijak nenarušuje zavazadlový prostor. Co se nám obzvlášť líbilo na kufru, byla dvojitá polohovatelná podlaha s praktickým s velmi jednoduchým ovládáním. Díky této vychytávce lze variabilně měnit tvar a objem zavazadlového prostoru a přizpůsobit jej přepravovanému nákladu.
Béžově polstrovaný interiér námi testovaného vozu dával vyniknout příkladnému zpracování materiálů, které konstruktéři uvnitř vozu použili. Ať už jsme se zaměřili na věnec volantu nebo hlavici řadicí páky (obojí v kůži), na středový tunel či audiopanel s displejem palubního počítače a navigaci Columbus (mimochodem - kompletně v češtině, velmi pohodlně se ovládá), všude byl znát smysl pro detail a také pro praktické využití vozu.
Příjemným překvapením bylo decentní podsvícení všech prvků, osvětlená a klimatizovaná schránka před spolujezdcem nebo uzavíratelná schránka na mobily, vybavená integrovaným zesilovačem telefonního signálu. Lehce zklamáni jsme byli zpětným výhledem z vozu – zrcátka jsou podle našeho názoru utopená a malá, leckdy se člověk musel vyklonit, aby se ujistil, co se za vozidlem právě děje.
Řazení pětistupňového manuálu bylo přesné, i když dráhy řazení by mohly být o něco kratší. Celkový dojem za volantem je podle našeho názoru přímo úměrný dané třídě, s vysokou přidanou hodnotu co se týče funkčnosti a logiky všech prvků (snad vyjma zmiňovaných zpětných zrcátek).
Při přebírání klíčků jsme byli zvědavi nejen na to, jak si zbrusu nový motor 1.6 TDI se vstřikováním typu Comon-Rail a nejvyšším výkonem 77 kW poradí s naloženým vozem, ale také na to, jaký dopad bude mít na komfort jízdy nově řešená zadní náprava, která je u slabších motorizací nahrazena jednoduchými vlečnými rameny s torzní tyčí (u silnějších a ve verzi 4x4 zůstává víceprvkové zavěšení).
Nevíme, nakolik byli konstruktéři při vývoji nové Octavie tlačeni požadavkem co nejvíce ušetřit, faktem ale je, že toto řešení je snadnější na údržbu a také náklady, spojené se servisem, budou pravděpodobně nižší. Co se týče komfortu – při klidné jízdě, nebo na hladké vozovce, žádný rozdíl určitě nepoznáte. Při pomalé jízdě na nerovném povrchu, například na kostkách, jsme však měli občas pocit, jako by zadek auta uskakoval.
Při rychlých průjezdech zatáčkou při plném zatížení to pro změnu vypadalo, jako by vás záď vozu do zatočení vnutila. Případné panice nicméně včas zabrání namontovaný systém ESP a přirozená řidičská intuice vám po pár kilometrech napoví, jak se k vozu s touto nápravou chovat, abyste snad nevyvedli spolucestující s míry.
Motor 1,6 TDI, působí ve spolupráci s pětistupňovým manuálem živěji, než by se dalo očekávat. Samozřejmě – žádný trhač asfaltu to není, nicméně akcelerace při předjíždění je dostatečná, jeho projev kultivovaný a apetit, řekněme, velmi skromný. S citlivou nohou na pedále plynu lze docílit průměrné spotřeby obdivuhodných 4,5 litrů nafty na 100 km, ve městě počítejme se spotřebou kolem 6.5 litru a na dálnici při svižné jízdě pak se stále slušnými 5,4 litru.
Odstupňování převodovky je tentokrát odladěno pro skutečně pohodovou jízdu; převody jsou dlouhé, přičemž poslední pátý stupeň je čistě udržovací, pro klidnou a ekonomickou jízdu. Při 130 km/h točí motor na pětku 2500 otáček, což se pozitivně projeví na hlučnosti uvnitř vozu.
Škoda Octavia 1.6 TDI – CR je povedeným nástupcem předchozího modelu, zachovávajícím veškeré užitné a funkční vlastnosti rodinného vozu, pro které se stal ve své třídě vyhledávaným zbožím. Zákazníci jistě ocení pohodlný a prostorný interiér a v našem případě i hospodárnost provozu, která byla dána nízko-obsahovou vznětovou motorizací.
Tým AUTOiNDEX.cz
Škoda Octavia Combi1.6 TDI CR |
VW Golf Variant 1.6 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1598 |
Válce: |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
77 / 3000 - 4000 |
77 / 3000 - 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250/ 1500-2750 |
250/ 1500-2750 |
Maximální rychlost (km/h): |
191 |
193 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11 |
11,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,6 / 3,3 /3,8 |
4,9 / 3,3 /3,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
610 |
605 |
Objem nádrže (l): |
50 |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1322 |
1395 |
Nosnost (kg): |
645 |
600 |
Základní cena (Kč): |
334 900 (1.2 TSI 63 kW) |
378 900 (1.2 TSI Trendline) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
454 900 (1.6 TDI 77 kW, výbava Active) |
452 900 (1.6 TDI Trendline) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |