Jen několik měsíců poté, co Honda představila novou generaci svého bestselleru CR-V, jsme se měli možnost seznámit s úspornou variantou s novým naftovým motorem 1.6 i-DTEC. Tato pohonná jednotka si již odbyla premiéru pod kapotou Hondy Civic, která se mimo jiné chlubí extrémně nízkou spotřebou pohonných hmot.
Nový 1,6litrový motor i-DTEC byl navržen specificky pro evropský trh, aby pomohl naplnit rostoucí poptávku zákazníků po dieselových motorech s nízkými emisemi. Tato nová verze modelu CR-V je určena výhradně pro evropský trh a bude se vyrábět v továrně značky Honda v britském Swindonu.
O významu tohoto nového dieselového motoru pro prodejní plány značky v Evropě svědčí i fakt, že pro jeho výrobu byla v továrně Honda of the UK Manufacturing (HUM) vybudována zcela nová výrobní linka. Ta bude schopna vyrobit až 500 dieselových motorů denně. Při práci na dvě směny to znamená jeden vyrobený motor za každých 138 sekund. Na nové lince se kromě nových pohonných jednotek 1.6 i-DTEC budou vyrábět i stávající motory 2,2 i-DTEC.
Díky stoupající poptávce po nižších nákladech na provoz automobilů stále roste zájem o dieselová SUV s pohonem pouze přední nápravy. Právě tyto vozy nyní v Evropě představují přes čtvrtinu celého segmentu C kategorie SUV. Nová Honda CR-V 1.6 i-DTEC na tento trend reaguje mimořádně nízkou spotřebou paliva 4,5 l/100 km a špičkovou hodnotou emisí CO₂ pouhých 119 g/km.
Kombinace lehkého motoru a pouze jedné poháněné nápravy má také za následek snížení hmotnosti vozu o 116 kg oproti verzi s motorem 2.2 i-DTEC, což znamená nejen lepší stabilitu vozidla při jízdě, ale i zachování slušné dynamiky jízdy.
V rámci mezinárodní prezentace tohoto vozu jsme měli příležitost vyzkoušet si jízdu s Hondou CR-V 1.6 i-DTEC v praxi. Motor má na volnoběh velice kultivovaný zvuk s absencí prakticky jakýchkoliv vibrací, které by se nepříjemně přenášely do interiéru.
Automobil velmi slušně zatahuje již od 1500 ot/min a jeho výkon nikterak neochabuje ani ve středních otáčkách. Po překročení pásma 4000 ot/min nám vadil snad jen dunivý zvuk motoru, který o sobě v interiéru dával poměrně zřetelně vědět. Právě v tomto režimu se již vyplatí přeřadit na další převodový stupeň a to i s ohledem na zachování dynamiky jízdy.
Potěšil nás především palubní počítač, který při umírněném tempu v mimoměstském provozu skutečně zobrazoval hodnoty spotřeby začínající čtyřkou. Papírové srovnání s konkurencí navíc ukazuje, že žádné současné SUV není úspornější, než CR-V 1.6 i-DTEC a to je pro Hondu bezesporu vynikající vizitka.
Honda CR-V s naftovou novinkou 1.6 i-DTEC má však v porovnání se silnější vznětovou motorizací i odlišné jízdní vlastnosti. Při jízdě byla znát především úspora hmotnosti a také trochu jiné naladění podvozku. Ten nyní působí o něco sportovněji s negativním vlivem na jízdní komfort především při přejezdu příčných nerovností, jako jsou třeba železniční koleje. Naopak v zatáčkách se CR-V chová agilněji a obratněji, což je mimo jiné dáno i nižším umístěním motoru, než je tomu v případě varianty CR-V 2.2 i-DTEC. Nižší těžiště je tedy jasnou výhodou avizované novinky.
Absence pohonu všech čtyř kol není na suchém povrchu prakticky vůbec znát, snad jen při prudších rozjezdech na ní posádku upozorní zapískání od pneumatik. Nové CR-V 1.6 i-DTEC je ale určené především do města či pro běžné cestování a s využitím v lehkém terénu se tedy nepočítá.
Pochvalu si Honda CR-V 1.6 i-DTEC zaslouží za slušnou stabilitu při dálniční jízdě. Při 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň točí 2500 ot/min a to zachovává nejen solidní hladinu hluku v interiéru, ale také příznivou spotřebu pohonných hmot na úrovni šestilitrové hranice. Snad jen při velmi rychlém tempu se přeci jen projeví absence výkonu oproti silnější motorizaci. Dvojnásob to bude platit především při plném zatížení automobilu. Jak jsme ale již uvedli, Honda CR-V 1.6 i-DTEC nemá být žádným polykačem dálničních kilometrů, ale spíše městským vozem nebo dopravním prostředkem na středně dlouhé vzdálenosti.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC by se u nás v prodeji měla objevit v listopadu tohoto roku, již na konci léta bychom však měli znát její pořizovací cenu. Detailnější popis praktických zkušeností s tímto vozem vám přineseme v některém z našich redakčních testů.
Tým AUTOiNDEX.cz
TECHNICKÉ PARAMETRY
Honda CR-V 1.6 i-DTEC |
||
MOTOR |
1,6 i-DTEC |
|
Zdvihový objem |
cc (cm³) |
1597 |
Vrtání x zdvih |
mm |
76,0 x 88,0 |
Kompresní poměr |
16 |
|
PŘEVODOVKA |
||
Man. Typ spojky |
Jednokotoučová, suchá, s talířovou pružinou |
|
Typ převodovky |
6ti stupňová |
|
Převodový poměr |
1. |
3,642 |
2. |
1,884 |
|
3. |
1,179 |
|
4. |
0,869 |
|
5. |
0,705 |
|
6. |
0,592 |
|
Zpátečka |
3,673 |
|
Koncový převodový poměr |
4,352 |
|
HMOTNOST |
||
Pohotovostní hmotnost |
kg |
1541 - 1600 |
VÝKON |
||
Maximální výkon |
kW/ot./min. |
88 / 4000 |
Max. točivý moment |
Nm/ot./min. |
300 / 2 000 |
Maximální rychlost |
km/h |
182 |
Zrychlení s. |
0 → 100 km/h |
11,2 |
0 → 400 m |
17,74 |
|
60 – 100 km/h na 4. rychlostní stupeň |
8,2 |
|
Spotřeba paliva l/100 km |
Městský cyklus |
4,8 |
Mimo město |
4,3 |
|
93/116/EC |
Kombinovaná |
4,5 |
CO2 |
g / km |
119-124 |