Subaru Outback s dieselovým motorem je českým snem mnoha rodin. Mimo úsporného motoru zaujme především osvědčeným pohonem všech kol a v neposlední řadě i prostorným interiérem.
Subaru Outback nedávno prošlo modernizací, kterou jsme popisovali v rámci redakčního testu modelu s benzinovým čtyřválcem 2.5i pod kapotou a bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Jedná se o zajímavou alternativu k dieselu, který je však přeci jen o poznání úspornější.
Podívejme se ale ještě v rychlosti na několik změn, které se v rámci faceliftu na voze udály. Zvenčí je to především nová maska chladiče a také upravený přední nárazník. Změny se dotkly i hlavních světlometů a mlhovek. Dále už se jedná pouze o kosmetické úpravy a v neposlední řadě i nový design kol či barevnou škálu laků karosérie v nabídce.
V interiéru byly použity některé nové dekorační materiály a také optitronové přístroje či čalounění sedadel. Nejvyšší výbava navíc zahrnuje barevný LCD displej s ekonoměrem, dobou jízdy a dalšími funkcemi. Pochvalu si také zaslouží kvalitní audiosystém, který je v rámci výbavy Executive doplněn navigací.
Pověstný naftový dvoulitr není pod kapotou Subaru žádnou novinkou. I tak se ale na něj vždy těšíme, protože má několik specifických vlastností, které dokážou potěšit i vyhraněné příznivce benzinových motorů. Pro vůz kategorie allroad se navíc diesel perfektně hodí, obzvláště v Evropě.
Testovaný Outback 2.0D s manuální převodovkou je o 20 tisíc korun dražší, než varianta se zmiňovaný zážehovým čtyřválcem 2.5i CVT. To je poměrně zanedbatelný rozdíl s ohledem na možnost dosažitelných úspor. Pokud však chcete diesel kombinovaný s automatickou převodovkou, připravte si o rovných šedesát tisíc více. A to už rázem musíte kalkulovat veškeré náklady na provoz včetně celkového ročního nájezdu kilometrů.
Benzinový motor 2.5i je sice o 17 kW výkonnější, má však nižší kroutící moment, což z něj subjektivně dělá o něco línější auto. Ve zrychlení z 0 na 100 km/h s dieselem prohrává o dvě desetiny sekundy. Pocitově je však rozdíl ještě významnější.
Vznětový motor se ochotně vytáčí a dokonale skrývá jakoukoliv prodlevu mezi přidáním plynu a zátahem turbodmychadla. Navíc zatahuje i ve vyšších otáčkách, kde to většina konkurence již dávno vzdává. Naopak v nízkých otáčkách je bez chuti do života a svojí rigidností nutí řidiče k podřazení. V kombinaci s rychlým záběrem spojky to tak poněkud komplikuje rozjezdy.
Výtku si zaslouží jeho „traktorový“ zvuk na volnoběh, kterého se v průběhu času nezbavil, obzvláště při studeném motoru. Při vlastní jízdě je sice už akusticky daleko přívětivější, stále však dává najevo, jaký druh paliva spaluje.
Pochvalu si zaslouží řazení šestistupňového manuálu, které má velmi přesně vymezené dráhy. V mezipoloze sice dochází k drobnému zadrhnutí, jinak se ale jedná o povedenou převodovku. Pochvalu si zaslouží i optimální zpřevodování. Snad jen šestý převodový stupeň by mohl být ještě o něco delší, aby bylo i při hodně rychlém dálničním cestování zaručena příznivá akustika a také spotřeba pohonných hmot. Nenechte se ale mýlit, proti ekonomice jízdy nelze mít prakticky žádných výhrad. Právě naopak.
Právě spotřeba pohonných hmot je jedním z hlavních argumentů pro volbu testovaného crossoveru. Ve městě jsme s Outbackem 2.0D jezdili mezi 7,5-8,0 l/100 km, mimo město spotřeba klesá k hranici 5 l/100 km při defenzivní jízdě. Dálniční limit 130 km/h odebírá z nádrže kolem 7 l na sto kilometrů, což autu zaručuje solidní dojezd na 65-ti litrovou nádrž.
Vezmeme-li úvahu relativně velkou světlou výšku vozu (200 mm) a také malý úhel sklonu čelního okna, jedná se o solidní hodnoty. Navíc nesmíme zapomenout ani na pohon všech čtyř kol, jenž funguje na principu centrálního diferenciálu s omezenou svorností a viskózní spojkou. Základní rozdělení hnacího momentu je v poměru 50:50.
Další výhodou dieselu je i fakt, že je spotřeba méně závislá na jízdním stylu. Čím rychleji tedy na dálnici pojedete, tím větší rozdíl v ekonomice provozu zaznamenáte v porovnání s benzinovou variantou 2.5i.
Subaru Outback 2.0D je atraktivní allroad, který má stále co nabídnout. Je prostorný, úsporný a schopný nejen na silnici, ale i v lehkém terénu - třeba na horách. Motor typu boxer s nízkým těžištěm, díky plochému uspořádání válců, propůjčuje vozu ještě lepší jízdní vlastnosti, což považujeme za jednu z hlavních výhod oproti konkurenci.
Řidič při řízení testovaného auta stále cítí jakýsi sportovní potenciál, který podvozek subaru v kombinaci s pohonem všech kol nabízí. Možná právě proto občas Outback 2.0D působí motoricky slabší, než ve skutečnosti je. Zkrátka několik koní navíc by naftovému motoru rozhodně neuškodilo.
Cenově se Outback 2.0D nikterak nepodbízí a na první pohled je dokonce dražší, než například Škoda Superb Combi 2.0TDI 4x4. Vezmeme-li ovšem v úvahu poměrně bohatou základní výbavu subaru, cenový handicap se rázem vyrovnává. Navíc jedinečnost a image značky Subaru je při úvahách o nové čtyřkolce pro rodinu dalším nesporným argumentem alespoň pro sjednání testovací jízdy.
Nově je v nabídce českého importéra vozů Subaru již také dlouho očekávaná automatická převodovka CVT právě pro motor 2.0D. Jízdní dojmy ze svezení s touto variantou přineseme v některém z našich dalších redakčních testů.
Tým AUTOiNDEX.cz
Subaru Outback 2.0D |
|
Typ motoru: |
Vznětový přeplňovaný |
Objem motoru (ccm): |
1998 |
Počet válců: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110/3600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350/1600-2400 |
Maximální rychlost (km/h): |
195 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,1 / 5,2 / 5,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
526 |
Objem nádrže (l): |
65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1646-1685 |
Nosnost (kg): |
439 |
Základní cena (kč): |
879 000 (2.5i, Active) |
Cena s testovaným motorem (kč): Cena testovaného vozu (kč): |
899 000 (2.0D, Active) 1 039 000 (2.0D, Executive) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Outback |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 2.0 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |