Subaru Forester 2.0D - krok správným směrem (TEST)

Testy
12.05.2013

F T G

Subaru Forester 2.0D - krok správným směrem (TEST)

Již čtvrtou generaci oblíbeného SUV od Subaru jsme zkoušeli po cestách i necestách. A hned na úvod můžeme napsat, že nový Forester 2.0D má hranice schopností posunuté opět o kus dále…

Forester je klíčovým modelem Subaru a tak není divu, že mu automobilka věnuje velkou pozornost. Vždy se jednalo spíše o jednoduše pojatý crossover, jehož hlavní výhodou byly tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti a to především v terénu. Postupem času se však forester poněkud proměnil. Jaká tedy je poslední generace tohoto bestselleru?

Majestátní vzhled

Při pohledu na karosérii nového Subaru Forester je jasné, že automobil znatelně povyrostl. Mezigenerační proměna znamená prodloužení rozvoru o 25 mm na celkových 2640 milimetrů, což má být zárukou většího vnitřního prostoru a také stabilnějších jízdních vlastností. Karosérie testované novinky je navíc o 35 mm delší a 15 mm širší oproti předchozímu provedení. Jedná se o trend, který vidíme i u konkurenčních značek a ani Subaru není výjimkou.

Největším rozdílem je ale výška karosérie, která narostla o významných 200 milimetrů. Ve voze se však stále sedí o něco níže, než ostatních tzv. městských SUV, jako je například Hyundai ix35 nebo Honda CR-V.

Konzervativní design byl zachován, avšak díky moderním svítilnám, zajímavěji působícím liniím karosérie a upravenou přední maskou chladiče, působí nový model o poznání výrazněji. Předním světlům nechybí LED technologie, která bohužel není určena pro denní svícení. Na novém designu nám chybí snad jen ten charakteristický nasávací otvor na kapotě. Škoda.

Interiér po vzoru mladšího XV

Forester má zbrusu nový interiér, který se inspiroval daleko mladším modelem XV. Vzhledem k tomu, že ten původní působil i přes svoji funkčnost poměrně archaickým dojmem, je zřejmé, že tuto proměnu zákazníci uvítají. Zapomenout tedy můžete na palubní počítač se zastaralou technikou a ovládáním. Za ten nový se konečně nemusí nikdo stydět. Navíc je na něj dobře vidět, nachází se totiž v kapličce nad středovým panelem a ovládá se přímo na volantu.

Nová přístrojová deska na nás dělá hodnotný dojem a zaslouží srovnání i s tou nejobávanější konkurencí. Pryč jsou konečně ty tvrdé a nevzhledné plasty. Díky prodlouženému rozvoru nabízí nový Forester ještě více místa, než tomu bylo u předchozí varianty. Uvnitř je tedy znát vyšší karosérie stejně jako větší šířka vozu. Zavazadlový prostor se chlubí slušným objemem 505 litrů, hlavní výhodou je však jeho velmi dobrá přístupnost. Forester může být vybaven také elektricky ovládanými pátými dveřmi.

Přední sedadla jsou poměrně tuhá a neunaví ani při delší jízdě. Jejich tvarování je v pořádku, hodilo by se snad jen lepší boční vedení, zejména na dostatečně dlouhém sedáku. Druhá řada sedadel připomíná spíše lavici. Sezení vzadu však rozhodně nikoho neurazí. Výhledu z vozu nic nebrání, především cestující vzadu navíc potěší panoramatická střecha.

Plochý motor 2.0D bez výrazných změn

Dobře známý naftový motor typu boxer s nízkým těžištěm je chloubou testovaného vozu. I přesto, že se zásadních změn nedočkal, konstruktéři zapracovali především na jeho zavěšení, jež má eliminovat vibrace. Vhod přijde i snímač hladiny oleje. Standardně se motor 2.0D dodává s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, v blízké budoucnosti se můžeme těšit také na zcela nový automat CVT.

Po nastartování o sobě dává studený motor vědět charakteristickým klapotem, který po zahřátí ustoupí do povzdálí. Nejvyšší výkon 108 kW je dnes v této třídě skoro povinným standardem, boxer diesel však potěší především přísunem točivého momentu i v relativně vysokých otáčkách. Dynamika auta je na solidní úrovni a i proto tento motor považujeme za optimální volbu pro nové Subaru Forester. Velkou roli hraje pochopitelně i ekonomika provozu.

Na nízké spotřebě pohonných hmot se pozitivně projevuje nejen poměrně příznivá pohotovostní hmotnost vozu (1615 kg), ale také efektivní naladění a konstrukce samotné pohonné jednotky. Mimo město jsme jezdili se spotřebou oscilující kolem 6,3 l/100 km, ve městě se spotřeba vyšplhá až k osmilitrové hranici. Na dálnici počítejte se spotřebou v rozmezí 7-8 l/100 km a to při dodržování našeho dálničního limitu. S ohledem na fakt, že Forester 2.0D je plnohodnotnou čtyřkolkou, považujeme tyto hodnoty za velmi dobré.

Vylepšené terénní schopnosti

Jízdní vlastnosti nového Forestera se v porovnání s minulou generací značně změnily. Podvozek je tužší a to i přes to, že stále využívá zavěšení přední nápravy typu McPherson a vzadu dvojitých lichoběžníků. Odpružení totiž značně přitvrdilo a forester se tak v zatáčkách o poznání méně naklání. Tím se na jednu stranu vyrovnává ryze silničním SUV, na druhou však posádka trochu trpí a to hlavně na nekvalitním povrchu.

Tomu je tedy nutné přizpůsobit jízdní styl a v terénu trochu zvolnit. To ale vůbec neznamená, že by byl tvrdší podvozek na úkor schopností forestera při jízdě mimo zpevněný povrch. Auto se dokáže bravurně vypořádat i s těžším terénem, což je u novodobých SUV nevídané.

Svůj podíl na tom má i přepracovaný systém pohonu všech kol s aktivním rozdělováním výkonu mezi přední a zadní nápravu. Nyní dochází k efektivnějšímu vyrovnání otáček diferenciálu podle vstupního výkonu. Pomocí vypínatelného stabilizačního systému VDC systém reguluje přesnost rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola.

V praxi jsou znát lepší trakční vlastnosti vozu na kluzkém povrchu či přejezdu offroadových pasáží. Přes ty se toto civilně působící SUV přenáší s nevídanou elegancí a posunuje tak představy o schopnostech těchto „městských“ vozů na jinou úroveň. Tomu napomáhá velmi slušná světlost podvozku 220 milimetrů a také přední/zadní nájezdové úhly (25/26 stupňů) či přejezdový úhel 22 stupňů. Za turbodieselovou novinku můžete navíc klidně připojit i dvoutunový brzděný přívěs. Bravo!

Resumé

Subaru zaslouží pochvalu. Nový Forester totiž nepříšel na úkor současné automobilové evoluce o nic ze svých pověstných terénních schopností. Naopak je ještě posunul o kus dále. Navíc se významně vylepšil interiér avizované novinky a zmodernizoval design, což pomůže přesvědčit nerozhodné zákazníky, že tento crossover oprávněně patří na vrchol své třídy. Dojem tak může kazit snad jen poněkud vyšší cena.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0D-L Executive

Honda CR-V 2.2i-DTEC

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1998

2199

2268

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

108 / 3600

110 / 4000

110 / 3500

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

350 / 1600-2400

350 / 2000-2750

380 / 1750-2500

Maximální rychlost (km/h):

190

190

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,2

9,7

10,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,3 / 5,2 / 5,9

6,5 / 5,1 / 5,6

6,5 / 4,7/ 5,4

Velikost zav. prostoru (l):

505

589

477

Objem nádrže (l):

60

58

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1615

1653-1753

1665

Nosnost (kg):

465

547

595

Základní cena (Kč):

679 000 (2,0i, Active, 4x4)

544 000 (2.0 i-VTEC, 2x4, S)

605 000 (2.0 MIVEC, 2x4)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

789 000 (2.0D, Active)

689 000 (2.2i-DTEC, 4x4, Comfort)

757 900 (2.2 DI-D, 110 kW, Intense)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -