Citroen C4 Aircross 1.8 HDI - univerzální voják (TEST)

Testy
01.05.2013

F T G

Citroen C4 Aircross 1.8 HDI - univerzální voják (TEST)

Citroen C4 Aircross se pyšní japonským původem. Francouzská automobilka totiž obnovila spolupráci s Mitsubishi a výsledkem je právě Aircross, který vychází z Mitsubishi ASX.

Lidé, kteří s oblibou tráví svůj volný čas aktivně, ocení nejen vyšší světlou výšku automobilu, ale také připojitelný pohon všech kol nového modelu C4 Aircross. Atraktivní design je na první pohled odlišný od japonského modelu ASX. Při bližším zkoumání však zjišťujeme, že zas tolik změn se na karosérii neudálo.

Francouzská karosérie a japonský interiér

C4 Aircross designově navazuje na modelovou řadu DS. Karosérie plná oblých linek a výrazných prvků, velké logo výrobce na přední masce, či atraktivní vertikální pás LED diod pro denní svícení. To vše jsou charakteristické prvky novodobých citroenů, kterými se chlubí i nový Aircross. Auto působí dynamicky a elegantně zároveň, za což mu dáváme palec nahoru.

Interiér je však spíše konzervativní. Poměrně strohá přístrojová deska totiž postrádá typicky francouzské křivky a poměrně mdlé provedení potvrzuje také tmavá barva plastů. Jejich kvalita je však na slušné úrovni stejně, jako slícování jednotlivých dílů. Uvnitř je zkrátka C4 Aircross více japonský než francouzský.

Pochvalu si zaslouží zajímavé přístroje v tubusech se skvělou grafikou. Ergonomie volantu včetně tlačítek byla oproti japonskému ASX trochu pozměněna, což platí i pro některé další detaily. Jinak se ale interiér citroenu velmi podobá právě mitsubishi.

Sedadla jsou spíše měkčí a sedí se na nich poměrně vysoko. Z tohoto důvodu nelze počítat s kdovíjakým místem v oblasti hlavy. Výhradu máme proti bočnímu vedení těla, které by mohlo být výraznější. V zatáčkách jsme totiž na kožených sedadlech dosti klouzali. Pochvalu si naopak zaslouží dvoustupňové vyhřívání předních sedadel s velmi rychlou účinností.

Námi testovaná varianta byla vybavena kvalitním audiosystémem s navigací. Vše je integrováno do středového panelu, což zaručuje dobrou dostupnost. Ovládací tlačítka se nacházejí bezprostředně vedle displeje navigace a tvoří tedy s navigačním systémem jeden celek. To bohužel zvyšuje atraktivitu pro případné nenechavce.

Palubní počítač se nachází přímo na displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Škoda jen, že se ovládá pomocí tlačítka na přístrojové desce, které není v zorném poli řidiče. Je totiž schované za volantem. Výhradu máme i proti poměrně zastaralé grafice navigace. Naopak displej palubního počítače zaslouží velkou pochvalu.

Atraktivitu interiéru zaručuje příplatková panoramatická střecha, jejíž clona se ovládá elektricky. Lahůdkou je také její vnitřní podsvícení pomocí oranžových LED diod, jejichž intenzitu lze regulovat separátním ovladačem. Tento prvek bychom čekali spíše u německých značek.

Co se prostoru týká, Citroen Aircross se řadí mezi průměr v dané třídě. Vyzdvihnout však musíme velmi slušný příčný prostor, který patří mezi vůbec největší v segmentu. Škoda jen, že krátká karosérie částečně omezuje nejen místo pro nohy cestujících vzadu, ale také na předních sedadlech. Objem zavazadlového prostoru 416 l se řadí spíše mezi podprůměr, oceňujeme však jeho variabilitu díky jednoduše sklopitelným opěradlům dělených zadních sedadel. Tím vzniká rovná plocha bez jakéhokoliv schodu nebo vyvýšeniny.

Naftové blues

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec s označením 1.8 HDI. Nejedná se o žádnou novinku, tento motor byl převzatý z Mitsubishi a ve zkoušené C4 Aircross působí agilním dojmem. Motor pracuje s technologií variabilního časování ventilů MIVEC, které se vyznačuje poměrně specifickým charakterem. V nízkých otáčkách pohonná jednotka působí relativně líným dojmem, což se pozitivně projevuje na spotřebě pohonných hmot. V tomto režimu lze s citroenem jezdit klidně i pod 5 l/100 km.

Jakmile se ale ručička otáčkoměru protne hranici 2000 ot/min, motor se výrazně probudí a zatlačí posádku do sedadel. Tento efekt sice příliš nenahrává plynulé jízdě, na druhou stranu z něj lze hodně těžit. Na dálnici motor točí 2600 ot/min při spotřebě 7,4 l/100 km. S výraznými úsporami pohonných hmot tedy počítejte pouze při umírněné jízdě do 100 km/h.

Konstruktéři by mohli ještě zapracovat na odhlučnění interiéru. Nejen aerodynamický hluk poměrně výrazně proniká do kabiny vozu a to především od podběhů kol. Slyšet je i zvuk naftového čtyřválce. Dnes je již téměř samozřejmostí systém Start/Stop, kterým byl vybaven i testovaný Citroen Aircross.

Komfort na cestách i necestách

Podvozek je naladěn spíše na měkčí notu, takže se v zatáčkách karosérie poměrně značně naklání. To však vůbec neznamená, že by Citroen Aircross nějak rychle ztrácel stabilitu, právě naopak. Nechá si líbit i relativně rychlý průjezd zatáčkou, v rámci kterého se drží asfaltu jako přibitý. Tato vlastnost je sympatická, přestože přejezd větších nerovností dokáže podvozek relativně rychle vyvést z míry. Ten je navíc doprovázen nepříjemným akustickým rázem.

Nejen v lehkém terénu jsme ocenili systém pohonu všech kol. K dispozici jsou tři volby – 2WD, 4WD a LOCK. Při režimu 2WD se vůz chová jako klasická předokolka, volba 4WD pak v případě potřeby připojuje zadní nápravu. Až v režimu LOCK jsou trvale zapojena všechna čtyři kola, což jsme využili výhradně na rozblácených polních cestách. Právě v nenáročném terénu nás Aircrosser příjemně překvapil, protože si se sympatickou ladností dokázal poradit s různými nástrahami, jako je například bláto, písek či hluboké koleje. Při tom všem působil velice jistým dojmem bez jakéhokoliv zaváhání či známky ztráty adheze některého z kol.

Ještě zmínka k řízení. K charakteru tohoto auta se poměrně hodí, protože není ani přehnaně přeposilované ani kdovíjak tuhé. Zkrátka je přesně takové, jaké bychom od vozu tohoto zaměření očekávali.

Řazení šestistupňového manuálu není sice nejpřesnější, ale rozhodně se jedná o lepší průměr. Vadilo nám snad jen občasné zadrhnutí ve středové poloze, mezi jednotlivými rychlostmi. Vůči brzdám nemáme žádné výhrady, fungují skvěle a nejeví žádné známky vadnutí ani při opakovaném razantním brzdění.

Resumé

Citroen C4 Aircross je zdařilé SUV s elegantním francouzským designem a osvědčenou japonskou technikou. Bez problémů dopraví posádku do přírody po kdejaké polňačce nebo na oblíbenou běžeckou stopu v zimním období. Za rozumné pořizovací náklady je C4 Aircross vhodnou alternativou k dostupným čtyřkolkám na trhu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroen C4 Aircross 1.8 HDI

ŠKODA Yeti 2.0 TDI

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1798

1968

Válce / ventily:

4 / 4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110 / 4000

103 / 4200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

300 / 2000 - 3000

320 / 1750 - 2500

Maximální rychlost (km/h):

198

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

11,5

9,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,8 / 4,9 / 5,6

7,1 / 5,3 / 6,0

Velikost zav. prostoru (l):

416

416

Objem nádrže (l):

N/A

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1495

1530

Nosnost (kg):

565

545

Základní cena (kč):

439 900 (1,6i Attraction, 2WD, akční cena)

349 900 (1,2 TSI, Fresh aktive, 2WD, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

599 900 (Tendance, akční cena)

599 900 (2.0 TDI, Fresh ambition, akční cena)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4 Aircross
Karosérie:SUV
Motor:1.8 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -