Stylové provedení Cross Country si odbylo svoji premiéru zhruba půl roku po představení modelu V40. Oplastované Volvo jsme zkoušeli se vznětovým čtyřválcem D3 pod kapotou.
Prémiový hatchback V40 nás už několikrát přesvědčil o svých kvalitách, které souvisejí nejen s velmi pěkným provedením, ale také se špičkovými technologiemi a vysokou mírou bezpečnosti. Ani chvíli nepochybujeme o tom, že i nové V40 Cross Country bude dělat této modelové řadě dobré jméno.
Zajímavé ale je, že se Cross Country v ceníku Volva nabízí jako samostatný model, nikoliv jako stylingový paket. Nabídka pohonných jednotek je navíc poněkud omezena a to hlavně na poli benzinových motorů.
Zvenčí se model V40 Cross Country odlišuje od standardní varianty celou řadou prvků. Za zmínku stojí například ochrana zadního nárazníku s dvojitou koncovkou výfuku, která působí velice sympaticky. Přední nárazník charakterizuje tmavá maska chladiče s mřížkou připomínající včelí plástve a také plastové výplně v oblasti světel LED pro denní svícení. Ty jsou na rozdíl od standardního modelu V40 umístěny vertikálně.
Samozřejmostí jsou také stříbrné kryty prahů, jenž dodávají volvu patřičný „terénní“ nádech. Kola z lehké slitiny se rovněž chlubí unikátním designem. Nám se velice líbí především ty v tmavém provedení, kterými byl vybaven i testovaný model. Mezi další odlišnosti varianty Cross Country bezesporu patří stříbrné střešní ližiny nebo třeba černé krytky zpětných zrcátek. Drobností je už jen černé lemování kolem oken či hrdlo nádrže bez standardní zátky. .
Ve Volvu V40 Cross Country se sedí o významných 40 mm výše než ve standardním modelu, což je znát i při pohledu na automobil zvenku. Varianty s motorem D2 a T4 jsou pak o 10 milimetrů níže a to hlavně kvůli úspoře pohonných hmot příp. lepší jízdní stabilitě. Celkově lze říci, že plasty přinášejí modelu V40 majestátnější vzhled a karosérie je minimálně stejně zajímavá jako u běžného provedení.
Uvnitř vozu se toho moc nezměnilo a interiér je více méně totožný s běžným provedením V40. Prostorově volvo nikterak neexceluje a soustředí se hlavně na posádku vpředu. To je ale také hlavní směr tohoto modelu, který nebyl navržen pro potřeby početnější rodiny.
V interiéru varianty Cross Country nás tedy kromě bohatých možností kombinování barev a materiálů téměř nic nepřekvapilo. Znovu však musíme pochválit vysokou úroveň zpracování a vlastní kvalitu použitých materiálů.
Stále navíc obdivujeme originální prvky, jako je průhledná hlavice řadicí páky s LED osvětlením nebo bezrámové zpětné zrcátko. Pochvalu také zaslouží digitální přístrojový štít, který je nejen přehledný ale hlavně efektní. Tři motivy zobrazení jednotlivých ukazatelů také dávají majiteli vozu slušný prostor pro individualizaci.
Zlatý střed v nabídce vznětových motorů pro V40 Cross Country představuje doulitr D3. Ten nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 3500 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 350 N.m pak vrcholí v rozmezí 1500-2750 ot/min. Tyto parametry jsou dostatečné pro svižné rozpohybování 1,6 tuny vážícího hatchbacku.
Výtku si motor zaslouží snad jen za typický klapot pronikající do interiéru. Naopak spotřeba pohonných hmot je z říše snů. Podotýkám, že jsme měli automobil vybavený šestistupňovým manuálem, což je jeden z hlavních důvodů stojící za příznivou spotřebou nafty.
Ve městě jsme jezdili kolem 5,7 l/100 km, mimo město spotřeba klesá výrazně pod pětilitrovou hranici. Při dálničním limitu 130 km/h motor točí 2250 ot/min a každých sto kilometrů spotřebuje 6,2 l. Akční rádius tohoto modelu se tak reálně pohybuje kolem 900 kilometrů s dostatečnou rezervou v šedesátilitrové nádrži pro dojetí k benzinové pumpě. To je excelentní výsledek na auto s vyšší světlou výškou!
Jak jsme již zmiňovali, hlavním atributem podvozku tohoto volva je vyšší světlá výška (+40 mm). Právě tu však V40 při jízdě na silnici docela slušně maskuje. Nečekejte tedy žádné zásadní náklony karosérie, stabilita je na velmi dobré úrovni.
V terénu naopak vyšší podvozek značně usnadní přejezd příčných i podélných nerovností. Na paměti je však nutné mít fakt, že se pohon všech kol dodává pouze v kombinaci s motorizací T5 a T4, takže testovanou předokolku nemůžeme pro jízdu mimo silnice příliš doporučit. To platí obzvlášť za mokra.
Jízdní vlastnosti si obecně zaslouží pochvalu, brzdy se chlubí nadprůměrným účinkem a volvo se celkově pěkně ovládá. Snad jen řízení by mohlo řidiči zprostředkovat lepší zpětnou vazbu od předních kol. Ocenili bychom i lepší odhlučnění samotného podvozku.
Volvo uvedlo na trh malý crossover, tentokrát však bez označení XC, které nahradilo možná pro většinu zákazníků výstižnější spojení – Cross Country. V40 vypadá v tomto provedení atraktivně a jezdí prakticky stejně dobře, jako standardní model. Navíc si lze s tímto outdoorovým automobilem dovolit přejezd kdejakého obrubníku ve městě či dokonce i opatrnou jízdu v lehkém terénu. A to vše bez obav o poničení vozu. Na našich rozbitých silnicích je navíc toto volvo o poznání komfortnější.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volvo V40 D3 Cross Country |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1984 |
Válce: |
5 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350 / 1500 - 2750 |
Maximální rychlost (km/h): |
N/A |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,3 / 3,9 / 4,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
335 |
Objem nádrže (l): |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1578 |
Nosnost (kg): |
432 |
Základní cena (Kč): |
628 000 (D2, Base) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
684 000 (D3, Base) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | V40 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | T3 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |