Ani francouzská automobilka Peugeot nechce být v ničem pozadu. Důkazem je toho nová karosérie modelu 508 – tentokrát v trendy provedení allroad. A aby toho nebylo málo, pohon má na starost unikátní hybridní systém kombinující naftový motor s elektromotorem.
Outdoorové provedení některého z modelů je dnes pro každou automobilku téměř povinností. Zákazníkům se tyto vozy prostě líbí, což výrobcům zaručuje solidní prodejní potenciál. Nezmění to ani všeobecně známé nevýhody větší světlé výšky automobilu spojené především s horší stabilitou na silnici a v neposlední řadě i vyšší spotřebou pohonných hmot. U Pegueotu však rovnou zvolili hybrid, který slibuje úsporu až několika litrů drahého paliva. Je tomu skutečně tak i v praxi?
Základem pohonu Peugeotu 508 RXH je dieselový motor o objemu 1997 cm3 s nejvyšším výkonem 120 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m vrcholí již v 1750 ot/min. Motor je spojen se šestistupňovou robotizovanou převodovkou, která je předmětem mnoha debat mezi odborníky. Později se dočtete proč.
Nad zadní nápravou se nachází elektromotor, který se stará právě o její pohon. Čtete správně, 508 RXH je čtyřkolka, která se nezalekne žádné zasněžené horské silnice. Elektrický motor má nejvyšší výkon 27 kW, což v kombinaci se spalovací pohonnou jednotkou slibuje solidní dynamiku. Zkoušený peugeot se dokáže rozjet na maximální rychlost 213 km/h a stovku zvládne za 8,8 sekund.
Hybridní technologie nabízí jízdu ve čtyřech různých režimech. Vše se ovládá pomocí kruhového ovladače na středové konzole, který se nachází hned vedle voliče samočinné převodovky. K dispozici jsou režimy Auto, Sport, 4WD a ZEV.
Režim Auto má za úkol optimalizovat spotřebu paliva při různém jízdním stylu. V praxi jsme na něj jezdili nejčastěji a je to také režim, který je automaticky přednastaven po zmáčknutí tlačítka Start/Stop pro nastartování.
Při jízdě jsme postrádali dokonalé sladění spalovacího motoru s elektromotorem. Využívat pohon pouze na elektrickou energii se zdálo být náročnější a vyžadovalo to maximální koncentraci při práci s plynovým pedálem. Baterie se poměrně rychle vybíjí, takže automobil neujede tak velkou vzdálenost pouze na „zelený“ pohon, jako je tomu u některých konkurentů. Na druhou stranu chválíme poměrně rychlé znovunabytí akumulátorů.
Aktuální práci hybridního systému lze sledovat na barevném displeji přímo v kapličce přístrojové desky. Spotřebu v grafickém vyjádření včetně vyprodukovaných emisí ukazuje barevný displej ve středu přístrojové desky. Ten pochopitelně slouží i pro výstup navigačního systému či audiosoustavy.
Ale zpátky k vlastní jízdě. Spouštění dieselového motoru při jízdě je více slyšet, než v případě hybridních pohonů, jejichž součástí je kultivovanější benzinový motor. I když se jedná o drobnosti, lehkost jízdy očekávat nelze. Největším nepřítelem plynulosti je zmiňovaná robotizovaná převodovka.
Koncepce robotizované převodovky má jeden hlavní nedostatek. Jedná se o zhoršený komfort řazení, který se nevyrovná klasickému automatu. Prodlevy v přenosu točivého momentu jsou zkrátka příliš znát a jen občas je dokáže kompenzovat samotný elektromotor. Poměrně škubavé řazení je tedy bohužel na denním pořádku. Na obhajobu robotizované převodovky v testovaném 508 RXH však musíme uvést, že se její funkčnost přeci jen zlepšila. Tedy alespoň v porovnání s technicky shodnou převodovkou u některých citroenů.
Jako u ostatních hybridů, také v případě Peugeotu 508 RXH je spotřeba pohonných hmot velmi závislá na tom, kde s vozem převážně jezdíte. Největší úspory samozřejmě přináší ve městě. Přestože jsme výrobcem deklarovaných 4,1 l/100 km nedosáhli, náš výsledný průměr 5,5 l na 100 kilometrů městského provozu považujeme za velmi dobrý výsledek. Tato hodnota však vyžaduje lehkou nohu a časté využívání ryze elektrického pohonu. Snažili jsme se přepínat kruhový volič režimů do polohy ZEV i manuálně.
Na dálnici je třeba počítat se spotřebou o jeden až dva litry vyšší než ve městě. Většinou jsme jezdili kolem 6,6 l/100 km a to při dodržování našeho dálničního limitu. Po běžných silnicích a defenzivní jízdě nám palubní počítač ukázal hodnotu 5,2 l/100 km. To umí málokterý nafťák pod kapotou velkého kombi s pohotovostní hmotností přes 1,9 tuny, nemyslíte?
Největší výhodou spojení naftového motoru s elektromotorem je tedy relativně úsporná jízda i ve vysokém tempu, o které si většina benzinových hybridů současné produkce může nechat jen zdát. Peugeot 508 RXH má tedy šanci oslovit zákazníky s vysokým ročním nájezdem a v neposlední řadě i milovníky pokrokových technologií.
Veliké úsilí při vývoji tohoto vozu věnoval Peugeot karosérii. Vyšší světlá výška a offroadové doplňky v podobě tmavých lišt po celém obvodu auta propůjčují testovanému kombi mimořádnou eleganci. Samozřejmostí jsou také robustní plastové prahy, které jsou ozdobeny kovovým pásem stejně jako zadní a předního nárazník. O přítomnosti plastových lemů blatníku se snad ani netřeba zmiňovat, protože ty jsou dnes součástí snad každého allroadu.
Standardní výbava RXH zahrnuje také kola se specifickým designem a zákazník si dokonce může připlatit i za černě lakované třmeny brzd. Lahůdkou je pak nový přední nárazník, do kterého byla integrována trojice pásů pro denní svícení (na každé straně) využívající technologii LED.
Interiér je na první pohled velmi kvalitně zpracovaný a oproti standardní variantě 508 SW doznal jen několika málo změn. Nové je například kožené čalounění s kontrastním prošitím a také několik vzorů látky. Nechybí ani kombinace kůže s alcantarou. Sedadla Peugeotu 508 RXH si určitě zaslouží slova chvály. Jsou dostatečně velká a navíc mají nastavitelnou délku sedáku. Líbí se nám i jejich výrazné bočnice, což posádka ocení zejména v zatáčkách. Samozřejmostí je účinné vyhřívání a dokonce i masážní funkce.
Středový panel se u varianty RXH chlubí malou páčkou robotizované převodovky a také zmiňovaným otočným ovladačem pro volbu jízdních režimů. Zbytek kabiny je stejný jako v klasické 508 SW, až na displeje v přístrojovém štítu, které mají rozšířené funkce. Vzdušnému pocitu v interiéru nahrává rozměrná panoramatická střecha s elektricky ovládanou clonou.
Špičkový audiosystém JBL nabízí jeden z nejlepších poslechů hudby ve voze této třídy. Zákazník si za něj musí připlatit 12 tisíc korun, což je hlavně ve srovnání s prémiovou konkurencí až směšně nízká částka.
Podvozek zkoušeného hybridu 508 RXH je spíše tvrdší, což skvěle eliminuje náklony karosérie s vyšším těžištěm. Na rozdíl od konvenční 508 SW je tedy RXH při jízdě znatelně tužší. Vývojáři pochopitelně jisté změny na podvozku učinit museli a to především kvůli změně těžiště zapříčiněné elektromotorem nad zadní nápravou. Téměř dvoutunové novince se tedy dostalo náležité pozornosti. Výsledkem je sice dobrá stabilita, ale také mírně horší jízdní komfort oproti standardnímu modelu 508 SW.
Peugeot dokázal vyrobit auto s atraktivním designem a pokrokovým technickým řešením. Dalo by se říci, že model 508 RXH balancuje na hranici prémiového segmentu a to především perfektním zpracováním.
Na druhou stranu se však prezentovaný hybridní systém přeci jen nemůže úplně rovnat hlavním průkopníkům v této oblasti. Není se co divit, vždyť tyto výrobci většinou mají daleko větší časový náskok ve vývoji. Musíme ale uznat, že nafta nám je v této technologii velice sympatická. Hlavně při delší dálniční jízdě jsme se totiž nemuseli bát vysoké spotřeby pohonných hmot, což tomuto peugeotu přidává na univerzálnosti.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 508 RXH |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový + Elektromotor (27 kW) |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
120 / 1750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
300 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
213 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,8 s |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
4,0 / 4,2 / 4,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
423 |
Objem nádrže (l): |
72 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1910 |
Nosnost (kg): |
415 |
Základní cena (kč): |
895 000 (akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
895 000 (akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | RXH |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |