Subaru XV 2.0D - konečně nafta! (TEST)

Testy
17.02.2013

F T G

Subaru XV 2.0D - konečně nafta! (TEST)

Po dvou redakčních testech benzinových motorizací jsme v crossoveru Subaru XV konečně vyzkoušeli dieselového „boxera“, kterého dobrá pověst doslova předchází. Jaký charakter propůjčuje vozu, který se skvěle prodává nejen ve Švýcarsku?

Čtyřkolka XV od Subaru je autem nejen do města, ale optimálně se cítí i na rozbitých silnicích či v jinak ztížených podmínkách. Potvrzuje to nejen velkorysá světlost podvozku (220 mm) ale například i mimořádný rejd, díky kterému lze tento atraktivní crossover velmi jednoduše zaparkovat.

Naopak dlouhé dálniční přesuny mu příliš nesvědčí a to hlavně kvůli rostoucímu hluku od podběhů kol s negativním vlivem na komfort cestování. Dieselový boxer pod kapotou tohoto modelu se tedy zdánlivě nejeví, jako nejlepší motorizací, po prvním svezení s XV 2.0D však měníme názor.

Boxer diesel na vrcholu třídy

Vznětový čtyřválec s protilehlými písty se má stále čím pochlubit. Přestože svými výkonovými parametry v současné době už příliš neoslní, jeho charakter pořád zasluhuje obdiv. Motor výrazně zatahuje již od 1600 ot/min., tedy tam, kde se ostatní povětšinou ještě utápí v letargii.

Výsledkem tedy je, že Subaru XV s naftovým boxerem působí nadprůměrně dynamicky a to i přes to, že konkurenti mají mnohdy vyšší výkon. Sympatické je také to, že se jeho výkon ve vyšších otáčkách tak rychle nevytrácí, takže reálné pásmo využitelnosti je širší a charakter více benzinový. A to je u nafty mimořádně sympatické.

Další kapitolou je zvuk, který je typicky „naftový“ pouze při studeném motoru nebo běhu na volnoběh. V ostatním případě se podařilo klapot odsunout výrazně do povzdálí. Přestože je apetit dieselového motoru typu boxer obecně považován za velmi dobrý, u vozu, jakým je Subaru má pochopitelně řadu nepřátel.

Jedná se zejména o pohon všech kol a také karosérii, která je výrazně výše nad silnicí a má tudíž větší aerodynamický odpor. Není tedy divu, že motor spotřebuje při dálniční rychlosti 130 km/h kolem 8 l/100 km, což je stejná hodnota se kterou se majitel tohoto vozu musí smířit i při popojíždění po městě. Jakmile ale vyrazí na okresky, spotřeba pohonných hmot rychle klesá - klidně i na 5,5 l/100 km.

Jediná volba

Přestože jedinou automatickou převodovku od Subaru reprezentuje bezestupňová CVT, testované XV 2.0D se nabízí pouze s manuálem. Zmiňovaná CVT totiž není naladěna na přenos poměrně velkého točivého momentu dieselového motoru (350 N.m). Je to ale dobře nebo špatně?

Pro jízdu ve městě by samočinná převodovka určitě přišla vhod, na běžných silnicích se však manuál k charakteru auta hodí. Jízdně nás totiž XV 2.0D docela baví a to nejen díky solidnímu točivému momentu a perfektní trakci systému pohonu všech kol.

K převodovce máme snad jen výtku směřující k její přesnosti a také občasnému zadrhávání. Ale to je bolest převodovek Subaru snad již odjakživa daná omezeným prostorem kvůli přítomnosti centrálního diferenciálu. Právě proto se automatická převodovka CVT dodává pro benzinové motory pouze v kombinaci s lamelovou spojkou.

To je ale kompromisní řešení na rozdíl od centrálního diferenciálu. Ten totiž rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 a v případě prokluzu některého z kol upraví rozdělení hnacího momentu omezením jeho svornosti. Tohle je plnohodnotné 4x4 a důvod, kvůli kterému by měl zákazník zvolit právě Subaru. V současnosti totiž toto řešení mnoho automobilek nepoužívá, tedy alespoň ne pro relativně konvenční vozy.

Na silnici a mimo ní

Ale i samotný podvozek zaslouží slova chvály. Nezávislé zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson a dvojité lichoběžníkové závěsy vzadu se starají o velmi dobrou stabilitu i při necitelném zacházení. Auto se do zatáček vrhá s chutí a bez ohledu na vysokou světlost podvozku se může pochlubit perfektními jízdními vlastnostmi. Karosérie se příliš nenaklání, což je dáno relativně tuhými pružinami.

Na druhou stranu poměrně dlouhé zdvihy pérování umožní ambiciózní výlety do terénu a někdy se zdá, že je na tom v tomto ohledu XV-éčko dokonce lépe, než forester. Ano, oproti němu má skutečně větší světlou výšku.

Je to ale hlavně diesel v kombinaci s manuálem, který v terénu značně zjednodušuje práci v porovnání s relativně slabými benzinovými motory navíc „přidušenými“ bezestupňovou převodovkou. Subaru XV 2.0D tedy přesvědčilo, že v terénu umí být stejně povedené jako na silnici.

Resumé

Testované XV s dieselovým motorem je jednoznačně nejsilnější zbraní Subaru proti terénním hatchbackům od mainstreamových značek. U XV se možná nedočkáte kdovíjak esteticky a hodnotně provedeného interiéru, ale co to je proti perfektním jízdním vlastnostem a skvěle vyladěnému motoru.

Protože se ani Subaru XV cenově nikterak nepodbízí, připravil český importér těchto vozů zajímavou nabídku. Vybavil totiž tento model audiosystémem Pioneer s navigací a parkovací kamerou zdarma. K tomu navíc zákazník ještě dostane sadu kol a to vše v hodnotě 70 tisíc korun.

Pokud tedy uvažujete o malém crossoveru, který na silnici a v terénu strčí většinu současných SUV do kapsy, Subaru XV s dieselovým boxerem by rozhodně mělo být žhavým kandidátem. Navíc vzhledem k tomu, že ze Subaru žádná masovka asi nikdy nebude, získáváte s jeho pořízením i jedinečnou image jako přidanou hodnotu

Tým AUTOiNDEX.cz

SUBARU XV 2.0D X

BMW X1 xDrive18d

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1998

1995

Válce:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

108 / 3600

105 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350 / 1600-2400

320 / 1750-2500

Maximální rychlost (km/h):

198

195

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

9,3

9,9

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

6,8 / 5,0 / 5,6

6,5 / 4,8 / 5,5

Velikost zav. prostoru (l):

380

420

Objem nádrže (l):

60

61

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1490-1560

1640

Nosnost (kg):

470-400

480

Základní cena (kč):

579 000 (1.6i X, Active)

680 000 (sDrive16d, pohon 2x4)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

739 000

714 908 (akční cena - modelový rok 2012 + navigace, sada kol)

767 500 (xDrive18d)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:XV
Karosérie:Crossover
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2013
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -