Německé prémiové trio se musí mít na pozoru. Lexus totiž poslední dobou chrlí jedno povedené auto za druhým a modelová řada GS je toho důkazem. Svezli jsme se s výkonnou čtyřkolkou GS 350 AWD.
Po nedávném redakčním testu motorizací GS 250 a GS 450h jsme vyzkoušeli poslední variantu bezesporu povedené limuzíny vyšší střední třídy – GS 350 AWD. Budiž pochvalou pro Lexus, že se nenechal strhnout poslední módou downsizingu a stále vyrábí atmosférické benzinové motory.
Možná by někdo mohl namítnout, že nabídka motorů je v tomto modelu omezená a například diesel chybí úplně. My si ale myslíme, že cílové skupině zákazníků to příliš vadit nebude. Daleko důležitější pro ně bude výkonové rozpětí těchto motorů nebo třeba existence čtyřkolky. Tedy alespoň z globálního pohledu, nikoliv z toho evropského. Proč se ale pohon všech kol nabízí pouze v kombinaci jedním motorem? Nad odpovědí na tuto otázku jsme si marně lámali hlavu.
Na druhou stranu je to právě třílitrový šestiválec s nejvyšším výkonem 233 kW při 6400 ot/min, který si pohon všech kol zaslouží nejvíce. Zrychluje jen o několik desetin sekundy pomaleji, než nekompromisní hybrid, při jehož vývoji byl velký důraz kladen zejména na nízké emisní hodnoty a související spotřebu paliva. Pohon všech kol by tedy s touto filozofií příliš nekorespondoval.
Varianta GS 250 je naopak základním modelem, který má snižovat pořizovací cenu (stejně tak i provozní náklady) co nejníže při zachování maximálního komfortu cestování v prémiovém automobilu.
Lexus GS 350 AWD je však stejně vytříbený jako zmiňovaný hybrid. Má perfektní zvuk, jezdí rychle a díky systému pohonu všech kol se chlubí velmi dobrou trakcí za všech jízdních podmínek. Vadí nám snad jen omezení nejvyšší rychlosti na 190 km/h a to kvůli diferenciálům pohonu všech kol. Malý objem nádrže rovněž nezaručuje kdovíjaký jízdní dosah a šestistupňový automat by někdy mohl řadit lépe. Dále na techniku však už jen samá pozitiva.
Ticho při jízdě je až neuvěřitelné. Zhruba do 130 km/h o nějakém zvuku motoru či aerodynamickém svistu v podstatě ani nevíte, což nastoluje až magický dojem z cestování. A to je přesně jedním z důvodů, proč majitelé lexusů tyto vozy tolik milují. Audi, BMW či Mercedes vyrábějí bezesporu výborné sedany, v tomto ohledu však na Lexus zkrátka nemají. A ještě je tu další věc, která činí jízdu maximálně příjemnou. Špičkový audiosystém Mark Levinson se 17 reporduktory totiž poskytuje jeden z nejlepších poslechů v automobilu vůbec. Tento hudební systém je součástí exkluzivní výbavy Premium.
Interiéru dominuje rozměrný displej, který v současnosti je největší v tomto segmentu. Grafika je ale pouze průměrná a na ovládání pomocí joysticku si je třeba chvíli zvykat. Pochvalu zaslouží rozměrná sedadla s širokými možnostmi nastavení. Nechybí jim funkce vyhřívání a odvětrání s prakticky okamžitou účinností. Vysoká úroveň kvality samotných materiálů a také slícování je v této třídě dnes již samozřejmostí.
Velmi se nám líbí vnitřní osvětlení pomocí LED diod, které například osvětluje prahy při nastupování, ale i samotný interiér prostřednictvím stropních lampiček. Atraktivně působí i analogové hodiny s LED podsvícením. O to více na novém GS postrádáme blikače z diod, které by rozhodně přispěly k větší bezpečnosti. Vždyť se zapínají a vypínají až tisíckrát rychleji než vlákna v žárovkách.
Výtku si zaslouží šestistupňový automat, který je standardem i pro testovanou motorizaci 3,5 l V6. V době, kdy konkurence nabízí sedmi či dokonce osmi stupňové převodovky, Lexus vsadil na osvědčený šestikvalt.
Převodovka Lexusu jednak neřadí tak rychle, jako některé vybrané dvouspojky od konkurence, a také příliš nepřispívá k plynulosti jízdy a tedy i komfortu. Všimnete si toho spíše při popojíždění ve městě než „plavbě“ po dálnici. Je to dáno hlavně příliš ostře nastaveným měničem, který způsobuje občasné cuknutí při horlivějším přidání plynu.
A jak je na tom motor? Lexus si šestiválec o objemu 3.5 l jednoduše převzal z předchozí generace, ale to vůbec ničemu nevadí. Výkonové parametry stále patří na špičku třídy, což mu zaručuje srovnatelné dynamické parametry, jako má většina jeho konkurentů. Pružnost motoru uděluje variabilní časování ventilů a systémem D-4S. Ten kombinuje přímé vstřikování paliva se standardním vstřikováním do sání.
Pohonná jednotka výrazně zatahuje ve středních otáčkách, vždyť křivka největšího točivého momentu 378 Nm vrcholí až při 4800 ot/min. Výkonová špička však přichází až za hranicí 6000 ot/min. Jak jsme ale již zmiňovali, v rozletu vozu zabrání omezovač rychlosti, který je podobně jako u Cadillacu nastaven na metě 190 km/h. Je to trochu škoda, protože výkon benzinového šestiválce je dostatečný na udržení rychlosti vysoko nad hranicí 200 km/h, třeba na německých dálnicích.
Na druhou stranu spotřeba paliva by se při takovémto tempu nekompromisně přiblížila 30 l/100 km, což by výrazně snížilo dojezd automobilu a to hlavně s ohledem na malý objem nádrže. Při dálniční stotřicítce je nutné počítat se spotřebou kolem 10 l/100 km, jízda devadesátkou pak apetit motoru redukuje na optimistických 7 litrů. Ve městě je však nutné počítat s odběrem kolem 13 l/100 km, což je na relativně těžký sedan se silným benzinovým motorem a pohonem všech kol akceptovatelné číslo. A kdo chce šetřit, přeci jen sáhne po hybridu…
Lexus zaslouží pochvalu za povedený podvozek s adaptivními tlumiči. Otočným ovladačem na středové konzole si lze zvolit mezi čtyřmi režimy (Eco, Normal, Sport S, Sport S+) obdobně jako u ostatních motorizací. Elektronika však nastaví (nejen) tlumiče dle vybrané charakteristiky, ale také upraví reakci motoru a převodovky na pohyb plynového pedálu.
Karosérie se v zatáčkách naklání jen mírně a chlubí se velmi dobrou stabilitou. Například ve srovnání s BMW páté řady je Lexus GS 350 AWD vyrovnaným soupeřem a ve vybraných situacích ho dokonce překonává. Naladění tlumičů Mercedesu třídy E je pak znatelně měkčí.
Systém pohonu všech kol nedegraduje úroveň jízdních vlastností na přehnanou nedotáčivost, jako je tomu především u Audi A6 Quattro. Lexus GS 350 AWD je přísně neutrální a to i při nájezdu do zatáčky. Navíc stabilizační systém zasahuje až v momentě, kdy je to opravdu nutné, takže řidiče nikterak neomezuje v rychlém průletu zatáčkou.
Lexus GS 350 AWD je hodně zdařilou alternativou k silným benzinovým limuzínám německých premiantů. Troufáme si tvrdit, že až na nevyrovnanou automatickou převodovku nabízí dokonce lepší jízdní komfort, povedenější podvozek a v neposlední řadě i neotřelou image značky. To vše navíc za nižší pořizovací cenu ve srovnatelné výbavě.
Na dosažení stejných prodejních výsledků, kterými se chlubí právě německé prémiové značky, to ale pravděpodobně stačit nebude. V nabídce Lexusu chybí varianta kombi a také dieselový motor, který Evropané tolik milují. Zapracovat by také u Lexusu měli na grafice navigačního systému a modernější převodovce. Jinak je to ale velice vyvážená limuzína, která umí vytvořit doslova spirituální cestovní pohodu a to hlavně díky těžko uvěřitelnému tichu v interiéru.
Tým AUTOiNDEX.cz
LEXUS GS 350 AWD |
BMW 535i xDrive |
Audi A6 3.0 TFSI Quattro |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
3456 |
2979 |
2995 |
Válce: |
6 |
6 |
6 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
233 / 6400 |
225 / 5800 |
228 / N/A |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
378 / 4800 |
400 /1200-5000 |
N/A |
Maximální rychlost (km/h): |
190 |
250 |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
6,4 |
5,8 |
N/A |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 10,2 |
11 / 6,5 /8,2 |
10,8 / 6,6 / 8,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
566 |
-- |
565 |
Objem nádrže (l): |
66 |
70 |
N/A |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1730 |
1840 |
1815 |
Nosnost (kg): |
520 |
540 |
535 |
Základní cena (kč): |
1 099 000 (GS 250 Comfort) |
1 037 500 (520i, zákl. výbava) |
976 600 (Audi A6, 2.0 TFSI) |
Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
1 689 000 (F Sport) |
1 442 500 (535i xDrive, zákl. výbava) |
1 382 600 (Audi A6 3.0 TFSI Quattro S-tronic, zákl. výbava) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | GS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 350 V6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |